۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۶
خریداران  به پی بر ای سهام بیشتر توجه کنند|  به تدریج از نوسان گیری دوری کنید
پیشنهاد سعید ذوالفقاری کارشناس بازار سرمایه:

خریداران به پی بر ای سهام بیشتر توجه کنند| به تدریج از نوسان گیری دوری کنید

دوباره بحث مربوط به برجام در حال داغ شدن است و باید منتظر ماند که آیا سفر نهایی برای احیای برجام به وین توسط وزیر امور خارجه کشور انجام می‌شود یا خیر

سمیه شوریابی؛ بازار: سعید ذوالفقاری کارشناس بازار سرمایه در خصوص تحلیل بازار بورس امروز ۲۶ اردیبهشت بیان کرد: بازار امروز بعد از افتی که دیروز ثبت کرد و نگرانی هایی که از عرضه سهامداران حقوقی های مجموعه های خودرویی داشت، با مثبت شروع به کار کرد و سهم هایی چون سیمانی ها و فراکابی ها و نیز صنعت خودرو در مدار مثبت حرکت کردند.

وی گفت: ولی آنچه بازار نشان داد این است که بازار برای رشد بیشتر نیاز به دلیل دارد. فضای مبهم بحث برجام که در حال حاضر دوباره امیدی در آن ایجاد شده و نیز بعد از سفر مقام اتحادیه اروپا به ایران، بحث امکان توافق بیشتر شده است و در صورت توافق باعث کاهش نرخ دلار خواهد شد ولی ارز نیمایی با توجه به شرایط فعلی و بحث عرضه و تقاضای دلار چندان پایین نخواهد آمد.

توجه به پی بر ای (P/E)

ذوالفقاری با اشاره با اینکه بازار با این شرایط نیاز به دلیل بیشتری برای رشد دارد افزود: در سهام کوچک مانند لبنیات، قند، تولید کننده های دام و طیور و شرکت های از این قبیل شاهد بودیم که شفاف سازی داشتند و این نشان می‌دهد که بازار به سطح تحلیلی رسیده است که هیجانات سریع فروکش می‌کند و بازار دنبال تحلیل است و این شرکت‌ها P/e های بالایی هم دارند که بازار باید مورد توجه قرار دهد که صرفا به خاطر اینکه چون افزایش نرخ گرفته اند قرار نیست افزایش سود هم داشته باشند.

همانطور که خرید مواد اولیه بالا رفته است، فروش این شرکت ها نیز بالا می‌رود ولی باید دید که میزان تقاضای جامعه مثل قبل خواهد بود و یا عدد فروش هم مثل سابق خواهد بود و اینکه بعد از بررسی حاشیه سود ناخالص این شرکت‌ها که در گزارش سه ماهه و شش ماهه مشخص می‌شود، باید قیمت ها بیشتر از این رشد کنند و الا با توجه به P/e میانگینی که این صنایع دارند باید شاهد تعدیل P/e آنها باشیم چون دیگر موردی برای تصمیم‌گیری ندارند، در حال حاضر آزاد خرید و فروش می‌کنند و فقط می ماند بحث انرژی که اگر رانت هم حذف شود فقط حاشیه سودشان کاهش پیدا می‌کند.

بازار باید دقت کند که صرفاً به خاطر آزاد سازی نرخ ها، این شرکت ها قرار نیست سود بیشتری را بدهند بلکه باید به P/e آنها هم توجه شود و بازار امروز این دقت را داشت و احتمالا به همین دلیل ترمز رشد کشیده شد. P/e میانگین بازار نزدیک هفت و نیم است و قرار نیست این شرکت ها بعد از این هم که تعدیلات را بدهند ۲۰P/e یا ۳۰ در این شرکت ها را شاهد باشیم.

فولادی ها جان گرفتند

ذوالفقاری در ادامه گفت: بعد از خبر حذف عوارض صادرات فولادی ها، این نماد ها بعد از یک مدت در جا زدن، امروز بازار دوباره شیفت کرد روی این صنایع و این نماد ها به سمت مثبت حرکت کردند. به نظر می‌رسد در آستانه انتشار صورت مالی ۱۲ ماهه این شرکت‌ها و در ادامه برگزاری مجمع عمومی سالیانه سهام این شرکت‌ها مورد توجه قرار گرفته‌اند.

بازار و رشد شاخص نیاز به دلیل دارد؛ بیش از ۷۰ درصد بازار نماد ها بالای ۴۰ درصد رشد داشته اند. بازار توان رشد را فعلا ندارد و نیاز به اخبار مثبت هست که اگر بحث حوزه برجام باشد، شرکت های مربوط به این گروه هم بتوانند رشد کنند تا از مقاومت شاخص عبور کنیم

این تحلیلگر بازار سرمایه در انتها با توجه به نزدیک بودن فصل مجامع افزود: توصیه ای که به سهامداران دارم این است که سمت شرکت های بنیادی که تقسیم سود بیشتری دارند بروند، قطعا سود بیشتری خواهند برد و قسمت کمتری از پرتفوی خود را بعد از این رشد درگیر نوسانگیری کنند.

گفتنی است بازار امروز با رشد ده هزارو ۸۰۰ واحدی شاخص کل همراه بود. شاخص هم وزن نیز ۴۲۰۰ واحد رشد داشت که به ۴۴۹ هزارو ۲۲۴ واحد رسید.

نمادهای فولاد، فملی و امید بیشترین اثر مثبت و شپنا، وبشهر و تیپیکو بیشترین اثر منفی را امروز بر شاخص بورس داشتند.

ارزش معاملات خرد نیز به ۷.۵ هزار میلیارد تومان رسید.

کد خبر: ۱۵۰٬۹۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha