۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۴
فن کوئل چیست و چگونه باعث سرمایش و گرمایش می شود؟

فن کوئل چیست و چگونه باعث سرمایش و گرمایش می شود؟

تامین دمای مناسب در هر فصل برای ساختمان ها با ابعاد بزرگ و کوچک دارای اهمیت بسیار زیادی است.

فن کویل چیست؟

تامین دمای مناسب در هر فصل برای ساختمان ها با ابعاد بزرگ و کوچک دارای اهمیت بسیار زیادی است. از این رو بسیاری از مهندسان و طراحان ساختمانی در هنگام طراحی چیدمان ساختمان، اقدام به نصب چیلر و مینی چیلر و یا نصب موتور خانه ها برای تامین هوای گرم میکنند. اما این هوای سرد و گرم تولید شده باید با استفاده از محصول و یا ابزاری به اتاق ها و سایر بخش های ساختمان انتقال پیدا کند. این ابزار را فن کوئل می نامند. به طور کلی این محصولات از یک مبدل حرارتی و یک فن تشکیل شده اند. آب و یا سیال سرد و گرم متناسب با هر فصل در کویل ها جریان پیدا کرده و فن با دمیدن هوا از اطراف کویل تلاش می کند تا این حرارت را به سمت داخلی ساختمان انتقال دهد. اما این محصولات چطور باعث سرمایش خواهند شد؟

سرمایش با فن کوئل

همانطور که گفته شد، فن کوئل ها خود تولید کننده حرارت نیستند. چیلر و یا مینی چیلر نصب شده در ساختمان، با به حرکت در آوردن سیال و سرد کردن آن، مایع را به فن کوئل ها انتقال داده و آنها نیز با استفاده از فن های خود این اختلاف دمای ایجاد شده را به درون ساختمان انتقال خواهند داد. از آبی که دمای خود را از داده دوباره به چیلر ها ارجاع و به منظور تامین دوباره دمای سرد به ساختمان و فن کوئل ارسال خواهد شد.

فن کویل ها در موتورخانه

دقیقا مطابق با روش سرما سازی، آب و یا سیال موجود در فن کوئل به موتورخانه و بویلر ها منتقل خواهد شد، این محصولات با ایجاد حرارت بالا، آب را به دمای بالا خواهند برد، پس از آن این آب با دمای بالا به ساختمان منتقل و با استفاده از فن ها اختلاف دمای خود و اتاق را جبران خواهد کرد. هرچند امروزه فن کوئل هایی طراحی و تولید شده اند که خود دارای مبدل حرارتی بوده و می توانند به سرعت دمای آب را افزایش دهند. در برخی از سیستم های طراحی شده، به جای آب سرد و گرم، از گاز مبرد بهره خواهند برد. این گاز، می تواند با کاهش اتلاف انرژی به تامین هوای سرد و گرم در سیستم ها بپردازد.

نکات مهم برای سرماسازی و گرم کردن با فن کوئل ها

  1. همانطور که همه می دانند، فن کوئل ها، بخشی از یک سیستم بزرگ تهویه مطبوع هستند که در ساختمان های مسکونی، اداری و تجاری استفاده خواهند شد. از این رو به منظور زیبا سازی و یا با توجه به اهداف دیگر، این فن کوئل ها با به صورت کانالی و یا داکت، مورد استفاده قرار میگیرند. طراحی های دیگری نظیر فن کوئل های زمینی، کاستی، سقفی و چند مورد دیگر نیز برای این محصولات در نظر گرفته شده است.
  2. مطابق با انتظار ما، این محصولات با استفاده از یک کلید روشن و خاموش به صورت دستی و یا با استفاده از ترموستات به صورت دیجیتالی کنترل خواهند شد. در برخی از سیستم ها نیز با استفاده از یک شیر، آب ورودی و خروجی از فن کوئل کنترل خواهد شد. از مهم ترین مزیت هایی که برای این سیستم ها در نظر گرفته می شود می توان به این موضوع اشاره کرد که فن کوئل ها در هر نوعی که باشند، می توانند به طور کاملا مستقلی از یکدیگر مورد استفاده قرار گیرند. از همین رو می توان دستگاه هایی که به طور بیهوده روشن هستند را خاموش و یا دمای هر اتاق را متناسب با نیاز آن تامین کرد.
  3. مهم ترین رقیب فن کوئل ها در بازار را می توان سیستم های هواساز دانست. اما باید به این نکته اشاره داشت که این محصولات با توجه به سادگی در نصب و اجرا و همچنین سادی در نگهداری و تعمیر بسیار موفق تر عمل کرده اند. همچنین فن کویل ها بدون نیاز به کانال کشی بوده از این حیس می توانند نسبت به هواساز با عملکرد بهتری روبرو باشند.
  4. به طور معمول، طراحی و تولید این محصولات به دو صورت دمنده و مکنده انجام شده است. دقیقا همانطور که می توان پیش بینی کرد، نوع مکنده از می تواند حرارت بیشتری را انتقال دهد اما طبیعی است که نسبت به نوع دمنده از قیمت بالا تری برخوردار باشد.

فن کوئل چیست و چگونه باعث سرمایش و گرمایش می شود؟

نکات مهم برای خرید فن کوئل

نصب و استفاده از این محصولات، نیاز مند محسابات بسیار دقیقی است. باید به این نکته توجه داشت که در صورت استفاده از محصولی با توان بالا تر از متراژ، موجب هدر رفت انرژی سرمایش و گرمایش و همچنین استفاده از محصولی با توان پایین تر می سبب هدر رفت هزینه منابع انرژی خواهد شد. از این رو همواره توصیه می شود تا افراد پیش ازانتخاب و خرید فن کوئل ها در هر نوعی با منهدسان و متخصصان حوزه تاسیسات ساختمانی در ارتباط باشند.

انواع فن کوئل در دکوراسیون خانه

یکی از مهم ترین مواردی که برای بسیاری از افراد مورد اهیمت بوده است، توجه به طراحی دکوراسیون در استفاده از فن کوئل هاست. از این رو، شرکت های تولید کننده فن کوئل ها، توجه بسیار زیادی به بخش طراحی و زیبایی ساختار محصولات داشته باشند. به نحوی که فن کوئل های زمینی، که بیشترین فضا را در محیط اشغال خواهند کرد، به نحوی طراحی شده اند که دکوراسیون محیط را برهم نخواهند زد. از طرف دیگر، طراحی انواع دیگر این محصولات با نام های توکار، کانالی و کاستی در سقف های کاذب پنهان شده و هیچ فضایی از ساختمان را اشغال نخواهند کرد.

فن کوئل چیست و چگونه باعث سرمایش و گرمایش می شود؟

کد خبر: ۱۵۰٬۸۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha