۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۱
پای اکوتوریسم در خراسان جنوبی لنگ می زند| غفلت از ظرفیت‌های طبیعی برای جذب گردشگر
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

پای اکوتوریسم در خراسان جنوبی لنگ می زند| غفلت از ظرفیت‌های طبیعی برای جذب گردشگر

بیرجند- مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی گفت: مشکلات در صنعت حمل و نقل و نبود عزم جمعی و برخی از قوانین دست و پاگیر موجب شده که نتوانیم اکوتوریسم را در استان رونق دهیم.

بازار، حکیمه بهمن زاده: هدف از سفر و گردشگری متفاوت و مختلف است، گاهی انسان‌ها راهی جاده می‌شوند تا در صفای یک زیارتگاه مذهبی دلی صفا دهند، زمانی نیز کوله پشتی خود را می‌بندند تا بتوانند جاذبه‌های تاریخی و باستان شناسی یک شهر دیگر را ببینند و یا به قصد درمان و دیدار آشنایان به سفر می‌روند.

اما این روزها نوع دیگری از سفر نیز در بین مردم مرسوم شده است که به آن اکوتوریسم گفته می‌شود. به این معنا که گردشگران برای دیدن جاذبه‌های طبیعی و کشاورزی یک منطقه به آن دیار می روند. خراسان جنوبی به واسطه داشتن مزارع گل محمدی، باغات زرشک و زعفران و نرگس زارهای زیبا می تواند برای بسیاری از گردشگران جذاب باشد.

ماه‌های پایانی بهار یکی دیگر از این جاذبه‌ها را رقم زده است و مزارع گل محمدی در خراسان جنوبی چشم انداز زیبایی را به وجود آورده است، اما به راستی چه میزان از این ظرفیت ها برای جذب گردشگر در خراسان جنوبی استفاده کرده‌ایم.

گفتنی است طبق گفته مسئولان جهاد کشاورزی پیش بینی می شود که در بهار سال جاری ۵۷۸ تن گل محمدی از باغات خراسان جنوبی برداشت شود.

پای اکوتوریسم در خراسان جنوبی لنگ می زند| غفلت از ظرفیت‌های طبیعی برای جذب گردشگر

پیش بینی برداشت ۵۷۸ تن گل محمدی
محسن پویان در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهارکرد: خراسانجنوبی به واسطه نوع اقلیم خود موقعیت مناسبی برای کشت گل محمدی دارد ولی اگر گل محمدی به درستی فرآوری نشود ارزش افزودهای برای تولیدکنندگان و کشاورزان استان ما نخواهد داشت.

مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه بدون فرآوری سود کمتری نیز نصیب کشاورز و بهره بردار می‌شود، گفت: در حالی ما از گل محمدی برای تهیه گلاب استفاده می‌کنیم که از این گل ارزشمند می‌توان در صنایع عطر سازی و دارویی نیز استفاده کرد.

پویان ادامه‌داد: تحقیقات نشان داده است که گل محمدی برای تقویت حافظه و پیشگیری از فراموشی نیز تأثیر گذار است و از این نظر در صنایع دارویی نیز می‌توان از آن استفاده کرد.

قوانین دست و پاگیر سرمایه گذار را فراری می‌دهد
وی با بیان اینکه متأسفانه ما در خراسانجنوبی با قوانین دست و پا گیر و خشکی رو به رو هستیم که تمایل افراد برای سرمایهگذاری را میگیرد، اظهارکرد: این در حالی است که همان سرمایه گذار در یزد و چناران و ...به راحتی اقدام به سرمایه گذاری میکند.

مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان جهاددانشگاهی خراسان دارویی جنوبی گفت: متأسفانه قوانین در خراسان‌جنوبی به سخت گیرانه‌ترین شکل ممکن تفسیر می‌شود و موانعی را بر سر راه سرمایه گذاران و تولیدکنندگان در بخش‌های مختلف قرار می‌دهد که موجب فرار سرمایه می‌شود.

پای اکوتوریسم در خراسان جنوبی لنگ می زند| غفلت از ظرفیت‌های طبیعی برای جذب گردشگر

پژوهشگر خراسان جنوبی افزودم اگر بتوانیم صنعت فراوری را در خراسان جنوبی رونق دهیم هم در اشتغال زایی موفق خواهیم شد و هم با صادرات زمینه ارزآوری را فراهم می‌کنیم.

متأسفانه قوانین در خراسان‌جنوبی به سخت گیرانه‌ترین شکل ممکن تفسیر می‌شود و موانعی را بر سر راه سرمایه گذاران و تولیدکنندگان در بخش‌های مختلف قرار می‌دهد که موجب فرار سرمایه می‌شود

پویان در پاسخ به این سؤال که چرا شهرهایی چون کاشان توانسته‌اند از ظرفیت گل محمدی برای جذب گردشگر استفاده کند ولی ما در خراسان‌جنوبی در این خصوص موفق نبوده‌ایم، ادامه‌داد: شهر کاشان از مزیت نزدیکی به مرکز و ارتباطات ریلی بهره مند است ولی ما در مرکز استان از صنعت ریلی بی بهره بوده و صنعت هوایی ما نیز مشکلاتی دارد.

وی گفت: باور قلبی من این است که اگر صنعت توریسم و به ویژه اکوتوریسم در خراسان‌جنوبی راه بیفتد در فصل گل زرشک در افین و زهان گردشگران می‌توانند مناظر منحصر به فردی را مشاهده کنند که در کل دنیا بی نظیر است.

پای اکوتوریسم در خراسان جنوبی لنگ می زند| غفلت از ظرفیت‌های طبیعی برای جذب گردشگر

جاذبه‌های بی بدیل طبیعی خراسان جنوبی
مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان جهاددانشگاهی خراسان دارویی‌جنوبی با بیان اینکه در فصل گل زرشک گردشگران میتوانند ده‌ها کیلومتر گل زرد رنگ زرشک را مشاهده کنند، یادآور شد: این در حالی است که ما در خراسان‌جنوبی گل نرگس، گل زعفران و ... را هم داریم که بازویی قوی برای گسترش صنعت اکوتوریسیم(طبیعت گردی) یا توریسم کشاورزی است.

پویان گفت: در کشوری چون ایتالیا بابت یک درخت ۲۰۰ ساله انجیر توریست جذب کرده و میلیون‌ها دلار درآمد زایی می‌کنند در حالی که ما در خراسان‌جنوبی درخت چنار ۷۰۰ ساله نیز داریم.

وی با تأکید بر اینکه علی‌رغم همه این پتانسیل‌ها ما در خراسان‌جنوبی در صنعت توریسم و به ویژه اکوتوریسم ضعیف هستیم، اظهارکرد: باید در این خصوص یک کانون با همکاری همه ادارات ذی ربط تشکیل شود و نخواهیم تنها پرچم اداره و سازمان خودمان را بالا ببریم.

توان ارزآوری انغوزه برای خراسان جنوبی
مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان جهاددانشگاهی خراسان‌دارویی جنوبی درباره ارزآوری گیاه دارویی چون آنغوزه یادآور شد: گفت آنغوزه یک معدن طلاست که در فرانسه هر گرمش به صورت فله حدود ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان ارزش دارد و در صورت کار بر روی آن با زعفران رقابت خواهد کرد.

پویان تأکید باید عزم جمعی داشته داشته باشیم، به نظر کارشناسان بها دهیم و از خودمحوری‌ها بپرهیزیم تا از این فرصتها و نعمت‌های خدادادی استفاده کنیم و گرنه همچنان از کنار این ثروت ها و خواهیم گذشت و تغییری نیز حاصل نخواهد شد.

وی یادآور شد: به عنوان شخصی که سال ها است در عرصه گیاهان دارویی کاری تحقیقاتی، تألیفی و پژوهشی داشته ام به جرأت می توانم بگویم زمانی در خراسان جنوبی در رونق اکوتوریسم موفق خواهیم بود که نظرات شخصی را کنار گذاشته و به نظرات کارشناسان و صاحب نظران در این حوزه توجه داشته باشیم.

کد خبر: ۱۵۰٬۸۴۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha