۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۵
آرامش خرید به میادین بازگشت

آرامش خرید به میادین بازگشت

تنها گلایه شهروندان نبود روغن مایع در بازار میوه و تره‌بار است. با این حال، رضایت نسبی شهروندان از حضور در میادین میوه و تره‌بار قابل مشاهده است.

به گزارش بازار، رسانه ملی در گزارشی اعلام کرد میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران و شهروندان برای تهیه مایحتاج خود به این بازارها مراجعه می‌کنند. در روزهای گذشته، بعد از اینکه اعلام شد قیمت‌ها افزایش می‌یابد، سری به برخی از میادین میوه و تره‌بار شهر زدیم و گزارشی از وضعیت قیمت‌ها در میادین میوه و تره بار تهیه کردیم.

بازارهایی که معمولا قیمت‌هایی مناسب‌تر نسبت به دیگر بازارها دارند و این روند، در روزهای اخیر نیز ادامه داشته است؛ طوری که کاهش قیمت در میادین میوه و تره‌بار همچنان محسوس است؛ درحالی‌که اقلام موردنیاز شهروندان در این بازارها موجود است. البته بعد از گزارش از ۴بازار میوه و تره‌بار نتیجه چنین شد که «روغن مایع» مانند دیگر بازارها در میادین میوه و تره‌بار نیز کمیاب است. شاید تنها گلایه شهروندان نبود روغن مایع در بازار میوه و تره‌بار بود. با این حال، رضایت نسبی شهروندان از حضور در میادین میوه و تره‌بار قابل مشاهده بود.

میدان تره‌بار پیروزی
اثری از هجوم جمعیت و سروصدا دیده نمی‌شود. ساعت ۱۰صبح میدان تره‌بار پیروزی در شرق تهران خلوت است. کامیون‌های یخچال‌دار که گوشت حمل می‌کنند، وارد می‌شوند و بار را روی سکوهای پشت سالن پیاده می‌کنند. در سالن شماره یک طَبق‌های میوه را بیرون چیده‌اند. فصل باقالا و نخود فرنگی است. قیمت‌های روی برچسب‌های زردرنگ، در همه غرفه‌ها کاملا یکسان است، اما کیفیت‌ها کمی با هم تفاوت دارد. گوجه‌فرنگی و خیار هر کیلوگرم ۹هزار و ۹۰۰تومان، سیب‌زمینی ۱۳هزار و ۸۰۰تومان و پیاز زرد ۶هزار و ۷۰۰تومان؛ در سطح شهر قیمت‌ها از این ارقام بالاتر است. کف سالن را آبپاشی و جارو کرده‌اند. صف مردم فقط در سمت جنوب سالن دیده می‌شود؛ غرفه‌ای که گوشت قرمز می‌فروشد.
صف از چند ساعت قبل شروع شده و ظاهرا مردم اسم‌نویسی هم کرده‌اند. گوشت گوساله اینجا هر کیلوگرم ۱۳۹هزار تومان است. پیرمردی که در صف ایستاده، می‌گوید در قصابی‌های شهر همین گوشت تا ۱۸۰هزار تومان هم فروخته می‌شود و یکی دیگر در میان حرفش می‌پرد و می‌گوید: «آقا گوشت گوساله در یکی از قصابی‌ها همین امروز ۲۰۵هزار تومان بود.» ۲ساعت بعد گوشت این غرفه تمام‌شده و فقط گوشت سردست به قیمت ۱۲۰هزار تومان دارد. در همان ردیف و در سمت شمالی سالن، غرفه فروش مرغ و تخم‌مرغ قرار دارد. در اینجا صف فقط چند نفر است. هر شانه تخم‌مرغ ۳۰عددی ۷۱هزار تومان است. یک نفر ۳شانه خریده است. قیمت مرغ گرم درون پلاستیک هم هر کیلوگرم ۵۶و ۹۰۰هزار تومان است. می‌گویند مرغ یخی هر کیلوگرم ۱۰هزار تومان ارزان‌تر است.

در سمت دیگر خیابان اصلی، فروشگاه بزرگ زنجیره‌ای قرار دارد. جای روغن مایع در آخرین ردیف است، ولی هیچ روغن مایعی دیده نمی‌شود. تمام قفسه‌های مربوط به روغن‌های آشپزخانه کاملا خالی و تمیز است. فقط در یک طرف آن شیشه‌های روغن زیتون چیده‌اند. کمی آن‌طرف‌تر کیسه‌های قرمز برنج وارداتی هندی قرار دارد. اینجا هم کسی نیست، ولی جلوی یخچال لبنیات چندنفر با تردید کره و پنیر را برمی‌دارند و قیمت‌ها را می‌خوانند. آن‌سو در یخچال‌های افقی گوشت، هم رفتار شهروندان به همین شکل است. قیمت سوسیس و گوشت چرخ‌کرده را با دقت می‌خوانند و مقایسه می‌کنند.

میدان تره‌بار فرجام، تقاطع حیدرخانی
ساعت از ۱۱صبح گذشته و میدان میوه و تره‌بار فرجام کمی خلوت‌تر نسبت به ساعتی قبل به‌کار خود ادامه می‌دهد. خانم ۴۴ساله‌ای که به‌نظر می‌رسد سبد خرید خود را کامل کرده، می‌گوید: «مشکل خاصی نیست و روغن مایع نیست؛ البته نه در اینجا، بلکه به فروشگاه‌های دیگر هم که مراجعه کردم، روغن مایع نداشتند.»
آقایی ۵۷ساله که از در میدان میوه و تره‌بار خارج می‌شود، تأکید می‌کند: «سبزیجات فراوان هست. بقیه اقلام هم موجود است، ولی روغن پیدا نمی‌کنم.» غرفه گوشت و مرغ این بازار تعطیل به‌نظر می‌رسد و فردی که پشت پیشخوان ایستاده، در این رابطه می‌گوید: «بازار گوشت و مرغ بسته است. کسی که این غرفه را اجاره کرده بود، از پس هزینه‌های آن برنیامد؛ البته سهمیه مرغ هم نداشت و به همین دلیل، نتوانست بماند. الان نزدیک به ۳ماه است که غرفه مرغ و گوشت تعطیل است. یک‌بار به مزایده گذاشته شد، ولی هنوز این غرفه را اجاره نکرده‌اند.»
خانم ۷۰ساله‌ای نیز در مقایسه قیمت‌ها نسبت به هفته‌های گذشته، می‌گوید: «در بازار میوه و تره‌بار فرجام هر چه می‌خواهیم، هست و ما هم نسبت به نیازهای خودمان خرید می‌کنیم. قیمت‌ها هم هنوز مثل قبل بوده و حداقل در این بازار گران نشده است.


میدان میوه و تره‌بار میرداماد
ساعت ۳بعدازظهر است و میدان میوه و تره‌بار میرداماد همچنان فعال است. در این بازار، قیمت مرغ و گوشت مناسب به‌نظر می‌رسد. آقای ۴۵ساله‌ای می‌گوید: «قیمت‌ها نسبت به نرخ‌هایی که به‌تازگی اعلام شده است، خیلی خوب بود. مرغ و گوشت همان قیمت قبلی و تنظیم بازار است؛ برای همین، از همین بازار میوه و تره‌بار خرید می‌کنم.»

کاهش ۲۰درصدی قیمت در پونک
در میدان میوه و تره‌بار پونک، قیمت میوه و صیفی‌جات را با هفته اول اردیبهشت که مقایسه می‌کنیم، ۲۰درصد ارزان‌تر است و طبق اعلام روابط‌عمومی میادین، این اقدام به همه ۲۶۲ بازار تره‌بار مربوط می‌شود. آنطور که مشخص است برگ مو با کاهش قیمت ۴۵۰۰تومانی و پیاز زرد با کاهش ۱۰۰تومانی به‌ترتیب بیشترین و کمترین کاهش قیمت را داشتند. سراغ نرخنامه را از مسئول میدان محله پونک می‌گیریم. او می‌گوید: «۱۲قلم محصول سبزیجات و صیفی‌جات و ۸قلم میوه نسبت به نرخنامه پیشین کاهش قیمت داشته و برخی اقلام نیز با اندکی افزایش قیمت روبه‌رو بوده است.»

کد خبر: ۱۵۰٬۷۲۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha