۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۲
 اصلاح حکمرانی در حوزه انرژی، موجب اصلاح ساختار اقتصادی می‌شود
رئیس اتاق کرمان:

اصلاح حکمرانی در حوزه انرژی، موجب اصلاح ساختار اقتصادی می‌شود

رئیس اتاق کرمان با اشاره به اینکه یارانه‌های توزیع شده در حوزه انرژی با یارانه‌های حوزه نان و ... قابل قیاس نیست، می‌گوید: اگر حکمرانی حوزه انرژی اصلاح شود، ساختار اقتصادی کشور نیز اصلاح خواهد شد.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، رئیس اتاق کرمان گفت: اگر حکمرانی در انرژی اصلاح شود، یارانه سایر کالاها مانند نان، ماکارونی و... در برابر آن چیزی نخواهد بود و ساختار اقتصادی کشور اصلاح می‌شود.

سیدمهدی طبیب زاده در نشست هم‌اندیشی «رویکرد تعاملی مدیریت انرژی به کاهش هزینه انرژی و اثرات خاموشی در صنایع» افزود: دولت فعالیت‌هایی را برای اصلاح ساختار اقتصادی آغاز کرده که امیدواریم برای انجام صحیح کار، تدابیر لازم تا انتهای مسیر اندیشیده شود.

وی ادامه داد: اندیشکده انرژی اتاق کرمان وارد کار شده تا در زمینه اصلاح حکمرانی انرژی پیشنهادات کارشناسی شده و کاربردی را برای لحاظ شدن در برنامه هفتم توسعه ارائه دهد.

طبیب زاده، در بخش دیگری با بیان اینکه اکنون پیک زدایی و جبران کمبود ۱۰ تا ۱۵ هزار مگاوات برق در پیک مصرف، با قطع برق صنعت اتفاق می‌افتد، اظهار کرد: خسارت‌های وارد شده به صنایع به دلیل قطعی برق بسیار زیاد است که باید برای آن چاره‌ای اندیشیده شود.

رئیس اتاق کرمان گفت: احداث نیروگاه زمان‌بر و هزینه‌بر است و با شرایط تحریم سازگار نیست و در شرایط فعلی باید با روش‌های هوشمندانه مصرف برق را مدیریت کرد.

وی خاطرنشان کرد: اگر دولت به تعهدات خود در برابر پرداخت هزینه تولید برق در نیروگاه‌های خورشیدی عمل کند شاید بتوان در تولید انرژی با سرعت بیشتری پیش رفت.

در ادامه این نشست استادیار دانشگاه صنعتی خواجه‌نصیرالدین طوسی و مشاور توانیر و شرکت‌های توزیع انرژی گفت: رویکرد مبتنی بر بهره‌وری انرژی برای کاهش هزینه ۱۰ تا ۳۰ درصدی صنایع کوچک باید بدون افت کیفیت در ارائه خدمات، همراه با تولید محصول، مدیریت سیستم‌های گرمایشی و تهویه مطبوع، پایش و خرید انرژی و مدیریت منابع آب انجام شود.

علیرضا فریدونیان، با بیان اینکه در مطالعه انجام شده در صنعت فولاد یکسری فعالیت‌های بهینه‌سازی انرژی با اولویت صنایع کم‌مصرف و کم‌هزینه شروع شده است، افزود: تعمیر و نگهداری دستگاه‌های افزایش راندمان و کاهش تلفات، استفاده از عایق‌های مناسب برای کاهش تلفات حرارتی کوره‌ها، بهینه‌سازی فرآیندهای موجود و یا جایگزینی با فرآیندهای جدید و استفاده از انرژی خورشیدی ازجمله این فعالیت‌هاست.

وی اظهار کرد: همچنین بخش خصوصی و دولت می‌توانند در تعامل با یکدیگر در بهره‌وری انرژی اقداماتی مانند ارزیابی انرژی صنعتی برای شناسایی پتانسیل‌های صرفه‌جویی انرژی به‌منظور اتخاذ تصمیمات آگاهانه‌ای در مورد سرمایه‌گذاری در بهبود بازده انرژی، تشویق و تسهیل صنایع به ارزیابی‌های انرژی توسط نقش دولت‌ها و شرکت‌های مشاوره بهره‌وری انرژی و در اختیار قرار دادن متخصصان این حوزه انجام دهند.

در پایان این نشست پنل تخصصی با حضور جمعی از مدیران و فعالان اقتصادی استان و کشور برگزار شد. همچنین تفاهم‌نامه همکاری علمی و پژوهشی اتاق کرمان و انجمن علمی شبکه هوشمند انرژی ایران به امضا رسید. این تفاهم‌نامه با موضوع ایجاد زمینه‌های همکاری علمی، پژوهشی در حوزه‌های مشترک طرفین به‌منظور گسترش ارتباطات و زمینه‌سازی فعالیت‌های سیاست پژوهی و سیاست‌گذاری و مشارکت در توسعه علمی، تخصصی کشور در زمینه شبکه هوشمند انرژی منعقد شده است.

کد خبر: ۱۵۰٬۶۳۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha