۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۱
عملکرد شرکت های تعاونی و توسعه عمران استانی و شهرستانی شفاف می شود
با موافقت نمایندگان؛

عملکرد شرکت های تعاونی و توسعه عمران استانی و شهرستانی شفاف می شود

نمایندگان مردم در مجلس با افزودن شفافیت عملکرد شرکت های تعاونی و توسعه عمرانی و شهرستانی در کنار دیگر سازمان ها موافقت کردند.

به گزارش بازار، نمایندگان در نشست علنی امروز (یکشنبه، ۲۵ اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی ماده ۱ بخش الف طرح شفافیت قوای سه گانه و دستگاه های اجرایی و سایر نهادها، با الحاق عبارت شرکت های تعاونی و توسعه عمران استانی و شهرستانی به جزء ۵ این ماده با ۱۴۸ رأی موافق، ۲۹ رأی مخالف و ۱۲ رأی ممتنع از مجموع ۲۴۶ نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

براساس ردیف ۵ ماده ۱ طرح مذکور؛ کلیه موسسات خصوصی عهده دار خدمات عمومی ازجمله شامل مراکز و کانون های وکلای دادگستری، کانون کارشناسان رسمی دادگستری، سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران، سازمان های نظام مهندسی، اتاق های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، اصناف و تعاون، موسسات اعتباری و شرکت های بیمه غیردولتی و همچنین سازمان های مردم نهاد و خیریه ها و شرکت های تعاونی و توسعه عمران استانی و شهرستانی.

علیرضا سلیمی عضو هیات رئیسه مجلس به عنوان پیشنهاد دهنده عبارت مذکور ضمن گرامیداشت سالروز فتوای تاریخی میرزای شیرازی علیه استعمار و فتوای تاریخی حرمت تنباکو گفت: بسیاری از شرکت های توسعه عمران استانی و شهرستانی که با اموال عموم مردم تاسیس شده و مردم سهامداران آن هستند، و مجلس هم امتیازات ویژه به آنها داده، ریخت و پاش های عجیب و غریبی دارند و هیات های مدیره آن هیچ گزارشی ارائه نمی دهند، حتی برخی از گروه های سیاسی به دلیل ارتباط با مسئولان هیات مدیره این شرکت ها در مقر آنها فعالیت های سیاسی غیرمحسوس انجام می دهند.

وی افزود: این شرکت ها به حزب های خاموشی با درآمدهای عجیب و امتیازها و حقوق های بالای مدیران عامل تبدیل شده اند، بنابراین شفافیت عملکرد آنها ضروری است.

جبار کوچکی نژاد در مخالفت با این پیشنهاد متذکر شد: ما در جریان بحث شفافیت نباید دایره شمولیت این قانون را گسترده کنیم.

علی اصغر عنابستانی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس اما در موافقت با پیشنهاد مذکور یادآور شد: فعالیت ها و کنش های شرکت های تعاونی و توسعه ای عمرانی استان ها و شهرستان ها با توجه به اینکه براساس سهام عمومی تشکیل شده و فعالیت دارند، بر عموم مسائل استان و شهرستان تاثیرگذار است، لذا تصمیمات و هزینه کردهای آنها باید در معرض عموم قرار گیرد.

کد خبر: ۱۵۰٬۶۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha