۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۵
افزایش قیمت گاز در آمریکا در بحبوحه بحران انرژی در غرب

افزایش قیمت گاز در آمریکا در بحبوحه بحران انرژی در غرب

یک نشریه آمریکایی نوشت: افزایش سه برابری قیمت گاز طبیعی از ماه ژانویه، به تشدید تورم - که به محبوبیت کاخ سفید آسیب رسانده- دامن زده است.

به گزارش بازار، پایگاه اینترنتی نشریه پولیتیکو در گزارشی نوشت: دولت «جوبایدن» رئیس جمهور آمریکا ماه هاست تلاش کرده است- به رغم گرانی بنزین- خود را از سقوط سیاسی دور نگه دارد. حالا دردسر بزرگ تری در زمینه انرژی گریبانگیرش شده که باید نگران آن باشد.

قیمت‌های تازه و بی سابقه بنزین که به ۴/۴۰ دلار در هر گالن رسیده است، این هفته در رسانه‌های آمریکا بازتاب داشت. اکنون قیمت یک سوخت دیگر فسیلی- که گاز طبیعی است- نیز به حد نصاب تازه‌ای که از بیش از یک دهه گذشته سابقه نداشته، رسیده و هزینه‌های همه چیز- از گرم کردن خانه تا پخت و پز و تولید کود شیمیایی، مواد شیمیایی و برق مصرفی- را بالا برده است.

در حالی که تمرکز رای دهندگان آمریکایی بر قیمت‌های فزاینده در جایگاه‌های سوخت، به جمهوری خواهان فرصتی برای تاختن به جو بایدن داده و آن‌ها از آن به عنوان سیاست‌های ضد نفتی بایدن انتقاد کرده اند، بحران مربوط به گاز طبیعی ریزه کاری‌ها و ظرافت‌های بیشتری دارد: تولید سوخت در یک سال گذشته در دوره حاکمیت بایدن به یک حد نصاب رسید و گمان می‌رود امسال در آن حد به تعادل برسد. آمریکا به واسطه روش استخراجی که در دوران ریاست جمهوری جرج دبلیو بوش و باراک اوباما آغاز شد، همچنین تولیدکننده شماره یک گاز طبیعی در جهان است.

با این حال، قیمت گاز طبیعی آمریکا از آغاز امسال (میلادی) سه برابر شده و پیش بینی می‌شود که به بیش از هشت دلار به ازای هر یک میلیون واحد گرمایی انگلیس در باقیمانده سال ۲۰۲۲ برسد که بالاتر از طیف دو تا چهار دلاری بنزین است که در طول یک دهه گذشته داد و ستد شده است. برابر پیش بینی ها، اگر تولید بیش از این امکان رشد داشته باشد، قیمت‌ها سال آینده کاهش خواهد یافت.

در حالی که حرکت قیمت‌ها ممکن است به فوریت ممکن است برای مشترکان (با حد مصرف) متوسط به اندازه افزایش قیمت بنزین، قابل توجه نباشد، به تورمی که بایدن ماه هاست از آن دوری کرده است، دامن خواهد زد. بیشتر تورم کنونی به هزینه پلاستیک و هزینه‌های برق مربوط است. مالکان خانه‌های در برخی ایالت‌های که به گاز (طبیعی) برای گرم کردن خانه هایشان وابسته اند، اعلام کرده اند که هزینه‌های گرمایش زمستانی خانه هایشان از سال گذشته، دو برابر شده است.

برخلاف تولید نفت که از آغاز همه گیری کرونا ویروس به علت پرهیز مردم از رانندگی کردن (و مسافرت رفتن) به شدت کاهش یافته، تولید گاز طبیعی به بالاترین حد از سال گذشته رسیده و همچنان بالا مانده است. با این حال، تقاضا برای گاز طبیعی، به علت سرمای کوتاه مدت پایان فصل بهار در برخی بخش‌های کشور، از میزان اضافه تامین شده فراتر رفته است، این در حالی است که در آن دوره، به طور معمول میزان مصرف کاهش می‌یابد.

افزون بر آن، آمریکا به صادرکننده برتر جهان در زمینه گاز طبیعی مایع (ال ان جی) تبدیل شده به این معنا که مصرف کنندگان آمریکایی به طور فزاینده در حال رقابت با خریداران خارجی برای افزایش بیش از پیش تولید گاز کشورشان هستند. بیشتر این صادرات به هم پیمانان اروپایی که در واکنش به جنگ در اوکراین خواهان کاهش اتکاء به گاز طبیعی روسیه هستند، صورت می‌گیرد.

در همین حال، پیش بینی می‌شود که ظرفیت صادراتی آمریکا افزایش یابد چرا که شرکت‌ها همچنان درصدد راه اندازی کارخانه در نوار ساحلی خلیج (مکزیک) هستند تا از افزایش مصرف که بتواند افزایش درآمد در تولید را تضمین کند، اطمینان به دست آورند.

مارک جونز، استاد علوم سیاسی دانشگاه رایس در هیوستون می‌گوید: افزایش قیمت‌ها ممکن است برای دولت بایدن و انگیزه هایش در زمینه انرژی پاک سودمند باشد.

جونز می‌افزاید: اگر شما به جای دولت بایدن باشید، افزایش قیمت گاز طبیعی به تورم دامن خواهد زد، اما می‌تواند یک نکته مثبت در زمینه سرعت دادن به تغییر الگوی مصرف به سمت منابع انرژی‌های تجدیدپذیر باشد.

یکی از سخنگویان وزارت انرژی آمریکا به پیش بینی‌ها مبنی بر اینکه تولید گاز طبیعی با میزان تقاضا همخوانی پیدا خواهد کرد، اشاره کرد؛ هر چند بخش آماری آن وزارتخانه به نام سازمان اطلاعات انرژی این هفته اعلام کرد که پیش بینی می‌کند که قیمت شاخص لوئیزیانا در سه ماه دوم امسال به طور میانگین به ۷/۸۳ دلار و در نیمه دوم امسال به ۸/۵۹ دلار برسد. بالاتر رفتن قیمت گاز طبیعی ممکن است حتی انتقادهای بیشتری را متوجه صنعت گاز مایع طبیعی کند.

برابر ارزیابی سازمان اطلاعات انرژی، پیش بینی می‌شود که شرکت‌هایی از جمله چنیر انرجی، صادرکننده پیشتاز ال ان جی آمریکا، در سال ۲۰۲۲ در هر روز ۱۲/۴ میلیارد فوت مکعب گاز صادر کنند، که ۲۵ درصد بیشتر از میزان سال گذشته خواهد بود. برابر آمار این سازمان، این میزان رشد به همراه صنعتی که افزودن بر افزایش یکنواخت تولیدش بی توجه شده، به این معناست که صادرات ال ان جی در ماه مارس، بیش از ۱۰ درصد از میزان مصرف گاز آمریکا را تشکیل داده است؛ این میزان در سال ۲۰۱۶، صفر بود.

این پایگاه خبری در پایان مقاله خود افزود: برخی تحلیلگران می‌گویند اگرچه قیمت افزایش یافته گاز طبیعی به طور طبیعی به سود هدف بایدن برای افزودن به تولید انرژی‌های باد و خورشیدی است، چرا که منابع انرژی پاک را رقابتی‌تر می‌کند، اما دولت اعلام می‌کند که ممکن است نتواند در این زمینه سرمایه گذاری کند.

برخی نمایندگان این صنعت می‌گویند: با این حال، با طولانی‌تر شدن دوره بالا بودن قیمت نفت و گاز طبیعی، شرکت‌های تأمین کننده انرژی به منابع تجدیدپذیر راغب‌تر می‌مانند.

کد خبر: ۱۵۰٬۵۷۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha