۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۵
اصلاح پروانه چاه‌های کشاورزی با هدف جلوگیری از برداشت بی رویه

اصلاح پروانه چاه‌های کشاورزی با هدف جلوگیری از برداشت بی رویه

معاون توسعه نظام‌های فنی بهره‌برداری و دیسپاچینگ برقآبی گفت: با توجه به ضرورت مدیریت بهینه مصرف آب در کشور، اصلاح پروانه چاه‌های کشاورزی با هدف جلوگیری از برداشت‌های بی رویه بیش از پیش شده است.

به گزارش بازار، حمید رحمانی گفت: بر اساس ماده ۱۳۵ قانون برنامه ششم توسعه، می‌بایست ۱۱ میلیارد متر مکعب از برداشت‌های فعلی از سفره‌های آب زیرزمینی کاسته شود.

معاون دفتر توسعه نظام‌های فنی بهره‌برداری و دیسپاچینگ برقآبی افزود: بر اساس مصوبات پانزدهمین شورای عالی آب، باید طوری برنامه ریزی شود که حداکثر ۷۵ درصد از حجم تغذیه آبخوان‌ها استفاده و ۲۵ درصد دیگر به نفع سفره‌های آب زیرزمینی ذخیره شود لذا برای تحقق این قوانین، مقدار " آب قابل برنامه ریزی " را تعیین و آن را ابلاغ کرده ایم.

رحمانی گفت: بر این اساس پروانه‌های بهره برداری از چاه‌های آب کشاورزی که قبلا صادر شده است و بیش از" آب قابل برنامه ریزی" برداشت دارد باید تعدیل شود تا به حجم قابل مجاز برداشت برسیم.

معاون دفتر توسعه نظام‌های فنی بهره‌برداری و دیسپاچینگ برقابی شرکت مدیریت منابع آب ایران همچنین افزود: بر اساس آئین نامه قانون بهینه سازی مصرف آب کشاورزی، باید پروانه‌های بهره برداری از آب اصلاح شود، چون در سال هائی مانند دهه ۶۰ که مشکل آب کمتر بود پروانه هائی صادر شده است، اما این پروانه‌ها با شرائط کم آبی فعلی کشور جور نمی‌اید که باید آن‌ها را اصلاح کرد.

وی درباره طرح‌های آبخیزداری در کشور گفت: اجرای این طرح‌ها در مناطق مرتفع قلل و کوه‌ها مفید است، اما اجرای ان در مناطق پائین‌تر از آن، موجب افزایش تبخیر و برداشت غیر مجاز از آن توسط افراد سودجو و نرسیدن حقابه تعیین شده به دست حقابه بران قانونی می‌شود.

آقای حمید رحمانی افزود: هر چند در طرح احیا و تعادل بخشی آب‌های زیرزمینی کشور که از چند سال گذشته در کشور آغاز شده است طرحی مربوط به آبخیزداری وجود دارد، اما بودجه و مدیریت ان مربوط به وزارت نیرو نمی‌شود و تمام این موارد مربوط به وزارت جهاد کشاورزی می‌شود.

کد خبر: ۱۵۰٬۴۵۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha