۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۳
دولت طلب ۱۲ هزار میلیارد تومانی دارو را ندهد با کمبود دارو مواجه می شویم
رئیس کمیته دارو و غذای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس:

دولت طلب ۱۲ هزار میلیارد تومانی دارو را ندهد با کمبود دارو مواجه می شویم

در نشست کمیته دارو و غذای کمیسیون بهداشت مجلس مطرح شد که صنعت دارو با بحران نقدینگی مواجه است و اگر دولت طلب ۱۲ هزار میلیارد تومانی دارو را ندهد به زودی با کمبود دارو در کشور مواجه خواهیم شد.

به گزارش بازار، نشست کمیته دارو و غذای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به منظور بررسی آخرین وضعیت پرداخت مطالبات صنایع داروئی، تجهیزات پزشکی و شرکت‌های پخش توسط سازمان‌های بیمهگر، دانشگاه‌های علوم پزشکی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزار شد.

عبدالحسین روح الامینی رئیس کمیته دارو و غذای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در این نشست گفت: در این نشست عده ای حضور دارند که دستشان در جیب یکدیگر است و سازمان برنامه و بودجه آنها را به هم پاس می دهد و کسی هم مشکلاتشان را حل نمی کند.

وی ادامه داد: هفته گذشته نشستی را با وزیر بهداشت در مورد بحث دارو داشتیم و در این هفته نیز نشستی را با وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خواهیم داشت؛ مجلس وظیفه ندارد که به مسائل میان این دو وزارتخانه و برنامه و بودجه ورود و وظیفه وزرای بهداشت و کار است که این مسائل را حل و اگر قرار است تهاتری انجام شود باید تهاتر کنند؛ اگر استفاده از اختیارات وزیر، هیات دولت و برنامه و بودجه به مجلس ربطی ندارد، نباید وقت مجلس را بگیرید البته تاکید ما این است که حقوق مردم ضایع نشود و قانون مصوب اجرا و دستگاه ها وظایف خود را انجام دهند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس یادآور شد: ابزار نظارتی ما دیوان محاسبات است و مجلس هم تا مدت زمانی مهلت خواهد داد؛ وزیر کار هفته جاری باید گزارش مبسوطی را به ما ارائه کند.

روح الامینی ادامه داد: گفتنی ها در مورد طلب و مطالبات گفته شده و مجلس باید جواب بگیرد و چنانچه جواب نگیرد، به سراغ سوال می رود هر چند مجلس تمایلی ندارد وزیری را استیضاح کند اما ۹ ماه مهلت داشتید و همچنان تکرار صورت مسئله می کنید در این رابطه باید به مجلس پاسخ عملی دهید چرا که تکرار صورت مسئله دردی از مردم و وظیفه نظارتی ما دوا نمی کند؛ می طلبد تا هفته جاری تفاهم نامه ای را برای پرداخت مطالبات به ما ارائه کنید و ما در مقام داوری مطالبات شما نیستیم و نباید مجلس را دور بزنید.

دانشگاه های علوم پزشکی برخلاف قانون، پول دارو را در جایی دیگر هزینه می کند
یحیی ابراهیمی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در ادامه با بیان اینکه بیشترین بدهی به شرکت های پخش مربوط به شستا است، گفت: در این رابطه سلامت مردم در خطر است و نرخ دارویی که شرکت های پخش تولید می کنند، نسبت به سال ۹۷ تفاوت دارد و بی انصافی است که به آنها توجه نشود؛ دانشگاه های علوم پزشکی برخلاف قانون پول دارو را در جایی دیگر هزینه کرده و برایشان مهم نیست که چه مشکلاتی گریبان گیر شرکت های پخش می شود و وزارت بهداشت را باید مکلف کرد که قانون را اجرا کند و هیچ دلیلی وجود ندارد که بدهی پرداخت نشده مربوط به سال های ۹۷ و ۹۸ داشته باشیم.

وی ادامه داد: وزارت بهداشت باید مکلف شود پول دارو را در جایی دیگر هزینه نکند؛ در حق شرکت های پخش ظلم شده و نمی توان گفت دارو را تامین و تولید کنند اما پول داروها را سه سال بعد به آنها بدهیم؛ در مورد بسیاری از داروها با کمبود مواجهیم و با توجه به مشکلات موجود مواد اولیه دارو هنوز تهیه نشده و انتظار هم داریم با مشکل مواجه نشوند.

حداقل دو دهه است که سیاست اقتصادی کشور به صورت روزانه درمان می شود
همایون سامه یح نجف آبادی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هم در این نشست گفت: حداقل دو دهه است که سیاست اقتصادی کشور به صورت روزانه درمان می شود.

وی با اشاره به ضرورت تدوین برنامه بلندمدت برای دارو گفت: زمانی که فروش نفت و وضعیت اقتصادی کشور مطلوب بود، می توانستیم برای دارو سرمایه گذاری کنیم، اما متاسفانه به جای انجام این کار پول نفت صرف خرید کالاهای بی کیفیت از کشورهای خارجی شد و اگر سرمایه گذاری مورد توجه قرار می گرفت، در حال حاضر با این مشکلات مواجه نبودیم؛ متاسفانه در حوزه دارو همه یکدیگر را به هم پاس می دهند و اگر ارز دارو آزاد شود، برخلاف اینکه صنعت به آزاد شدن ارز تمایل دارد اما اگر قیمت ارز از ۴۲۰۰ تومان بالاتر رود به طور قطع بدهی ها سنگین تر و بیمه ها توان بازپرداخت آن را ندارند و مشکلات عدیده ای پیش خواهد آمد که در این رابطه نیاز است اتاق فکری ایجاد شده و برنامه های طولانی و بلندمدت را تدوین کرد و در نهایت با تصمیم گیری های درست وضعیت صنعت دارو را بهبود بخشیم.

حیدر محمدی کارشناس کمیته اقتصاد، سلامت، تجهیزات و ملزومات پزشکی و آزمایشگاهی گفت: زنجیره درمان و دارو به هم متصل است و تامین کننده نمی تواند مواد اولیه را برای ارائه به شرکت پخش تامین کند و همچنین داروخانه ها نیز نقدینگی ندارند که از تامین کننده خریداری کنند. البته داروخانه های شخصی هم به دلیل مطالبات از بیمه ها با مشکلات مواجهند و این زنجیره مشکل دارد و اصل مشکل هم مربوط به سازمان تامین اجتماعی است که اعتبارات بیمه ها را پرداخت نکرده است؛ سال گذشته داروهای کرونا یعنی فاویپیراویر و رمدسیور را بیمه کردیم و مشخص نیست آیا اعتباری به سازمان های بیمه گر داده شده یا خیر؟

علت اصلی شلوغی داروخانه های مرجع نبود دارو در داروخانه های بیمارستانی است
وی ادامه داد: علت اصلی شلوغی داروخانه های مرجع نبود دارو در داروخانه های بیمارستانی است و نمی توانند داروی مورد نیاز خود را تامین کنند، زیرا شرکت های پخش به آنها دارو نمی دهند، بنابراین نیاز است دولت به صورت جدی این موضوع را تعیین تکلیف کند. پیشنهاد ما پرداخت بدهی سازمان های بیمه گر و اختصاص اعتبار به موقع به آنها است.

فراهانی از سازمان برنامه و بودجه در این نشست گفت: بحث تجهیزات و ملزومات پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بحث درمان و هزینه است، یعنی در واقع می خرند و می فروشند و در قالب درآمد اختصاصی تلقی می شود و تکلیفی برای ردیف های منابع عمومی ندارد و چنانچه تخصیص ردیفی کمتر از ۱۰۰ درصد باشد به بدهی ها ربط دارد؛ مقرر شد حسابی جداگانه در دانشگاه ها برای پول دارو ایجاد شود تا درآمد و هزینه سر به سر شود؛ دانشگاه های علوم پزشکی حدود ۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از بیمه های پایه اصلی طلب دارند البته در عین حال دانشگاه ها هم بدهی هایی دارند، به عنوان مثال ۱۱۰۰ میلیارد تومان به شرکت پخش البرز دارو و ۳ هزار میلیارد تومان به تیپیکو (شرکت سرمایه گذاری دارویی تامین) بدهی داشتند؛ در مورد تهاتر نفت قرار شد ۲۱۰۰ میلیارد تومان انجام شود و در بحث مطالبات سازمان تامین اجتماعی از یک طرف دانشگاه ها ۳ هزار میلیارد تومان به تیپیکو بدهکار بودند و از سویی دانشگاه ها حدود ۸ هزار میلیارد تومان از ارائه کنندگان خدمات طلب دارند و ۳ هزار میلیارد تومان به این نحو تهاتر می شود، البته به سازمان بیمه سلامت هم ۳ هزار میلیارد تومان تخصیص داده شد که بدهی های سازمان به دانشگاه ها پرداخت شود و بتواند کل بدهی را به شرکت ها پرداخت کند.

دولت ۳۵ هزار میلیارد تومان به وزارت بهداشت در دوران کرونا کمک کرد/ تخصیص ۱۲۲ درصدی حوزه بهداشت و درمان در پایان سال ۱۴۰۰
وی ادامه داد: در این رابطه می شود ۵ هزار میلیارد تومان به صورت مستقیم به تامین اجتماعی و ۳ هزار میلیارد تومان تهاتر با تامین اجتماعی، یک هزار میلیارد تومان از طریق برکت به صورت تهاتر و ۳ هزار میلیارد تومان از طریق بیمه سلامت تخصیص داد؛ دولت ۳۵ هزار میلیارد تومان به وزارت بهداشت در دوران کرونا کمک کرد که این رقم کمی نیست، البته حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان آن جبران درآمد اختصاصی بود و همچنین تخصیص پایان سال حوزه بهداشت و درمان در سال ۱۴۰۰ هم ۱۲۲ درصد بوده است.

مدیرکل بودجه وزارت بهداشت در این نشست گفت: در مورد پول کرونا ۲۰ هزار میلیارد تومان داده شد که ۵ هزار میلیارد آن به صورت مستقیم سازمان برنامه و بودجه تخصیص و همچنین ۱۵ هزار میلیارد تومان به وزارت بهداشت داده شد، اما ۱۲۲ درصد تنها به دانشگاه های علوم پزشکی تخصیص داده شد و این مبلغ ۱۳ هزار میلیارد تومان بوده است. همچنین ارزش افزوده سال ۱۴۰۰ در حدود ۱۷ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بوده که در مجموع ۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان اختصاص داده شد و عملا ۱۴ هزار میلیارد تومان پرداخت نشده است.

ضرغام صادقی معاون امور مجلس وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این نشست گفت: ۴۰۰۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی در کشور داریم، اما برای تخصیص ۹۰۰ هزار میلیارد تومان برای پروژه های عمرانی گرفتاریم و وزارت کار از تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی ماهانه ۳۲ هزار میلیارد تومان و همچنین سازمان تامین اجتماعی ۱۹ هزار میلیارد تومان درآمد دارد و ۲۳ هزار میلیارد تومان پرداخت ماهانه دارد و بهترین خروجی این نشست باید این باشد که به صورت بنیادین یکی از معضلات مهم جامعه را حل کنیم.

وی ادامه داد: طی یک تا دو ماه آینده مهمترین سند برنامه کشور طراحی می شود، بنابراین باید پیشنهادات مصرح، تاثیرگذار و ماندگار داشته باشیم و همچنین در پرداخت مطالبات تلاش کنیم کسانی که ذینفع هستند، در پرداخت به کسانی که طلبکار هستند، عدالت رعایت شود و اینکه کسی که چانه زنی بیشتری را داشته باشد، مطالباتش زودتر پرداخت شود، درست نیست و نباید در گیرودارهای قانونی حکمی را صادر کنیم.

صادقی یادآور شد: دارو در آینده گران خواهد شد و بار سنگینی را به سازمان های بیمه گر و وزارت بهداشت تحمیل می کند و اگر قوانین وضع و ابلاغ شود و همزمان با آن تدبیر در قوانین مورد توجه قرار گیرد، بسیار مطلوب است و همچنین سازمان تامین اجتماعی حدود ۵ هزار میلیارد تومان از دولت طلب دارد و شستا که یکی از دو رُکن مهم سرمایه گذاری است در حال حاضر حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان برای ۱۲۴ شرکت سرمایه گذاری می کند و پیشنهاد می شود ۱۰۰ درصد طلب دولت را از پروژه های بزرگ مانند پتروشیمی، پالایشگاه، فولاد و خودروسازی به تامین اجتماعی، بیمه ها و داروسازی اختصاص دهیم.

صنعت دارویی در حال ورشکستگی است
مرتضی خیرآبادی عضو هیات مدیره سندیکای دارویی در این نشست با بیان اینکه صنعت دارویی در حال ورشکستگی است، گفت: ۸۳ هزار دارو صنعت داروسازی در کشور داریم که مایه افتخار است، اما در حال نابودی هستند؛ مطرح می شود که چون پول نداریم، قیمت دارو نباید بیش از ۱۰ درصد بالا رود، این چه قانونی است؟ اگر نمی توانید پول بگیرید، چرا صنعت دارو را فلج می کنید؟ چگونه شما به تورم و مباحث دیگر توجهی نمی کنید و هر روز به قیمت دارو دست اندازی می کنید؟

وی ادامه داد: در حال حاضر حقوق و دستمزد کارگران ۵۷ درصد افزایش یافته و قیمت مواد جانبی به طور متوسط ۳۰۰ تا ۵۰۰ درصد رشد داشته و بر اساس شرکت های توزیع، بالاترین طلب را شرکت داروپخش از بیمه ها دارد که ۱۸۰۰ میلیارد تومان و پایین ترین طلب را شرکت محیا با ۱۸۰ میلیارد تومان، البرز ۱۱ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان، رازی ۱۰۰۰ میلیارد تومان و هجرت ۸۰۰ میلیارد تومان دارند و این مطالبات مربوط به قبل از سال ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ است. در واقع شرکت توزیع دارو ۱۱۰۰ میلیارد تومان از پخش و بیمه طلبکار است و پول صنعت دارو را نمی دهد و صنعت هم نمی تواند تولید دارو داشته باشد و دارند صنعت دارو را از بین می برند و نابود می کنند و شرکت های پخش مجبور نمی شوند اوراق بگیرند.

دانشگاه علوم پزشکی تهران حدود ۴۴۰ میلیارد تومان بدهی دارد
خیرآبادی یادآور شد: دانشگاه علوم پزشکی تهران حدود ۴۴۰ میلیارد تومان بدهی دارد و به دو دانشگاه بزرگ کشور یعنی گلستان و مازندران اخطار داده شده که چون پول دارو را نداده اند به آنها دیگر دارو نمی دهند! و این دو دانشگاه حدود ۴۷۰ میلیارد تومان بدهی دارند. البته شرکت های پخش تصمیم گرفتند تا یک ماه آینده به این دو دانشگاه دارو بدهند و پس از آن ندهند، زیرا چاره ای ندارند؛ در مجموع ۷ هزار میلیارد تومان بابت سال های گذشته از سازمان های بیمه گر طلب داریم.

محمود بیگلر معاون توسعه سازمان غذا و دارو با اشاره به طلب دانشگاه های علوم پزشکی از سازمان های بیمه گر گفت: در حوزه دارو ۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان مطالبات دانشگاه ها از سازمان های بیمه گر تا پایان اسفند ۱۴۰۰ است که از این میزان حدود ۶۳۰۰ میلیارد تومان مربوط به دارو و تجهیزات و مابقی خدماتی است که دانشگاه ها ارائه کرده اند البته هفته گذشته ۵ هزار میلیارد تومان تهاتر نفتی انجام دادند تا بتوانند در اختیار سازمان تامین اجتماعی قرار دهند، زیرا بدهی اصلی مربوط به این سازمان است و تامین اجتماعی مکلف شد ماهانه ۱۲۵۰ میلیارد تومان مطالبات دانشگاه ها را پرداخت کند، البته ۱۱۰۰ میلیارد تومان تهاتر با شرکت پخش البرز است و عملاً به سازمان اصرار کردیم و قرار شد تهاتر نفتی اعمال شود تا بتوان ۱۱۰۰ میلیارد تومان را براساس تهاتر تامین کرد؛ به طور قطع تهاتر با دانشگاه ها مشکلی از آنها حل نمی کند.

وی یادآور شد: سازمان تامین اجتماعی می گوید ۲۵۰۰ میلیارد تومان از سازمان غذا و دارو بابت تفاهم نامه داروهایی که در فهرست نیستند، طلب داریم و ردیف هایی که در قانون مصوب شده در بهترین حالت ۷۵ درصد تحقق یافته یعنی دولت نتوانسته تعهداتش را به سازمان تامین اجتماعی عملیاتی کند؛ خدمات هم در بیمه سلامت و تامین اجتماعی متوقف نخواهد شد و دولت هم نتوانسته مبغلی را در اختیارش قرار دهد.

بیگلر افزود: وقتی دولت به تعهداتش عمل نکرده چرا دانشگاه ها باید بار خدمات را به دوش بکشند و تهاتر در جایی مفهوم می یابد که بتواند مشکلی از دانشگاه ها را حل کند؛ در حال حاضر دانشگاه ها زیر بار این مطالبات نمی روند و هدلینگ پخش تی پی کو و داروپخش اگر بتوانند تهاتر انجام دهند باری از روی دوش وزارت بهداشت و دانشگاه ها برداشته خواهد شد؛ کرونا تمامی دانشگاه های علوم پزشکی را با مشکل مواجه کرد و بخشی از داروها در عرصه کرونا وارد مصرف شده که نتوانستند منابع را جذب کنند و دانشگاه ها نتوانستند به تعهدات خود عمل کنند و اگر کمیسیون بهداشت و دانشگاه ها بتوانند مسیر تهاتر با شرکت ها را ریل گذاری کند، بخشی از مشکلات دانشگاه ها حل خواهد شد.

ابراهیم بازیان از شستا در این نشست گفت: حوزه تولید دارو روز به روز مظلوم تر می شود و به جای کمک به آن مشکلاتش را افزایش می دهند بی شک صنعت دارو با این مشکلات ورشکسته خواهد شد؛ مجموعه ای که ۲ هزار میلیارد تومان مطالبه دارد و بر هزینه هایش هر روز افزوده می شود، طی دو تا سه سال آینده با مشکلات جدی مواجه خواهد شد. متاسفانه تی پی کو که ۶۰ درصد داروی کشور را تولید می کرد در حال حاضر تولید آن به ۳۰ درصد رسیده و این در حالی است که رهبر معظم انقلاب طی ۱۰ سال گذشته بر ضرورت توجه به اشتغال، تولید و جهش دانش بنیان تاکید کرده اند، اما متاسفانه به آن توجهی نمی شود؛ در مجموعه شستا مصمم هستیم با تصمیماتی که در مجموعه هیات مدیره و سازمان تامین اجتماعی و وزارتخانه ها گرفته می شود، این مجموعه را از وضعیت ناهمترازی که به جهت شرایط حاکم ایجاد شده نجات دهیم.

مشکلات تی پی کو داخلی نیست، بلکه فراسازمانی است
وی با بیان اینکه مشکلات تیپیکو داخلی نیست، بلکه فراسازمانی است، تصریح کرد: این مجموعه در رابطه با بازار، مشتریان، دولت و مطالبات با مشکلات جدی مواجه است و در بازدیدی که از شرکت داروپخش داشتیم مطرح شد که می خواهند شرکت را توسعه دهند اما تصمیمی برای سود ندارند، در حالی که ما نمی توانیم به شستا تنفس دهیم و این موضوع پول و سرمایه گذاری می خواهد.

نادری مدیرعامل شرکت تیپیکو در این نشست یادآور شد: در حال حاضر ۳ بخش توزیع دارو داریم که ۲ هزار و ۱۰۰ هزار میلیارد تومان معوقات سررسید شده از دانشگاه های علوم پزشکی است و شرکت توزیع دارو و پخش ما بیشترین مطالبات را از دانشگاه علوم پزشکی دارند که از این میزان ۱۹۰۰ میلیارد تومان مربوط به قبل از سال ۱۴۰۰ است؛ شرایطی پیش آمده که شرکت های پخش دیگر نمی توانند به دانشگاه های علوم پزشکی اهواز، مازندران، لرستان و گلستان دارو دهند و اگر دخالت اینجانب طی چند هفته گذشته نبود، دارو نمی دادند و اگر به این مراکز ماه گذشته دارو ارائه نمی شد، فلج می شدند؛ ماه گذشته ۳ نشست در تامین اجتماعی داشتیم و با تمام تفاسیر تهاتر ۳ در مورد تامین اجتماعی، دانشگاه های علوم پزشکی و شرکت های پخش وجود دارد و اگر بخواهیم سود سهام را پرداخت کنیم، مجامع برگزار نشده و برای برگزاری آن ۸ ماه فرصت داریم که بخواهیم سود سهام را به سازمان تامین اجتماعی پرداخت کنیم و با توجه به سیاست های دولت قبول کردیم بخشی از مطالبات را تهاتر کنیم، اما به ما اعلام شد که دانشگاه های علوم پزشکی قادر به تهاتر نیستند. ما بیشترین طلب را از دانشگاه های علوم پزشکی داریم و تقریبا ۴۰ درصد دارو را سیستم ما توزیع می کند، اما برای تهاتر نفت کنار گذاشته شدیم و در این رابطه تقاضا داریم بخشی از تهاتر را به ما اختصاص دهند و حاضریم بخشی از طلبمان را تهاتر کنیم، به شرطی که دانشگاه های علوم پزشکی قبول کنند و تقاضا داریم مانند سنوات گذشته بخشی از مطالبات ما به صورت اوراق خزانه پرداخت شود.

۳۰ تا ۴۰ درصد داروهای کشور را تیپیکو تولید می کند
وی ادامه داد: ۳۰ تا ۴۰ درصد داروهای کشور را تی پی کو تولید می کند و اگر زمین بخورد، تامین داروی مردم با مشکل مواجه می شود. ما ۳ هزار میلیارد تومان از دانشگاه علوم پزشکی طلب داریم که ۲ هزار میلیارد تومان آن معوقه شده و با تهاتر پول به شرکت ما تزریق نمی شود.

مسئولی از وزارت بهداشت در این نشست گفت: بخشی از مشکلات این حوزه مربوط به وزارت بهداشت و عدم دریافت مطالبات از سازمان برنامه و بودجه است؛ از ردیف های متمرکز سال گذشته حدود ۴ هزار میلیارد تومان به وزارت بهداشت پرداخت شده و همچنین ۱۴ هزار میلیارد تومان از ردیف ارزش افزوده و کرونا از ۲۲ هزار میلیارد تومان تنها ۳ هزار میلیارد تومان پرداخت شده، در حالی که با استفاده از مبالغی که اختصاص داده نشد، می توانستیم مطالبات سازمان ها و شرکت ها را پرداخت کنیم، یعنی در واقع بیش از ۳۸ هزار میلیارد تومان پول ما را ندادند و مطالبات ما از تامین اجتماعی هم حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان است که این سازمان باید ۶۰ درصد پرداخت را ماهانه به صورت علی الحساب به ما داشته باشد، اما متاسفانه پرداخت نکرده و همچنین ۲۰ هزار میلیارد تومان مبلغ مصوبه ستاد کرونا است که وزارت بهداشت دریافت نکرده و این بی نظمی ها اتفاق افتاده و اگر قرار است در این رابطه اقدامی انجام دهیم باید حداقل یکی از مبالغ را به ما اختصاص دهند.

وی ادامه داد: ۲ ماه از سال جاری گذشته و هنوز ارزش افزوده امسال به وزارت بهداشت پرداخت نشده و در حال حاضر دانشگاه ها درآمد اختصاصی خود را نمی توانند از خزانه دریافت کنند، زیرا برنامه و بودجه می گوید سقف افزایش یافته، در حالی که اگر در ماه یک مطالبه بیمه پرداخت شود، مسلماً سقف ماهانه افزایش می یابد و باید به برنامه و بودجه فشار وارد شود که مبالغ مذکور را به ما اختصاص دهد.

فرهنگ دوست نماینده سازمان بیمه سلامت در این نشست گفت: با دانشگاه علوم پزشکی و مراکز داروخانه ها حساب و کتاب داریم و آخرین تخصیصی از سازمان برنامه و بودجه ۲۹۶۳ میلیارد تومان در هفته گذشته بود که با این تخصیص تا سال ۱۴۰۰ هیچ بدهی به دانشگاه ها از بابت دارو و درمان نداریم و بدهی تسویه شده است البته ۳۰۰ میلیارد تومان بدهی به داروخانه های خصوصی داریم که پرداخت خواهیم کرد.

امیرعباس منوچهری معاون درمان سازمان تامین اجتماعی در این نشست با بیان اینکه آخرین پرداختی ما به مراکز درمانی مرداد سال گذشته بود، گفت: از کل مطالبات وزارت بهداشت در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۳ هزار میلیارد به ما رسیده است که نیمی از آن پرداخت شده و ۶ هزار و ۷۰۰ میلیارد مطالبات آماده پرداخت در بخش دانشگاهی دارند و در چند هفته اخیر جلسات زیادی برگزار کردیم و مباحث در سازمان برنامه و بودجه و وزارت بهداشت مطرح شده و در آخرین نشست با سازمان برنامه و بودجه مقرر شد وزارت بهداشت، سازمان غذا و دارو، بیمه سلامت و تامین اجتماعی برای تهاتر توافق کنند و بر این اساس قرار شد نامه ۴ امضایی خطاب به سازمان برنامه و بودجه تهیه شده و در آن مطالبات و بدهی ها به سازمان برنامه، معاون اول رئیس جمهور یا رئیس جمهور ارسال شود و در این نامه تاکید شده همانگونه که بدهکار هستیم، طلبکار هم هستیم و حاضریم که مبالغ را به شکل تهاتر پرداخت کنیم.

وی ادامه داد: البته در مورد بحث مطالبات ما از سازمان بیمه سلامت و غذا و دارو از سال ۹۲ یک تفاهم نامه با سازمان غذا و دارو و یک تفاهم نامه برای بیماران خاص با بیمه سلامت منعقد کردیم که در واقع دولت پذیرفته که هزینه آنها را پرداخت کند، اما متاسفانه تخصیص ها به اندازه کافی داده نشد و قرار شد که دولت برای بیماران خاص و برخی بیماران سرطانی، هموفیلی، ام اس و دیالیز کمک هزینه ای پرداخت کند، یعنی به عنوان مثال قرار بود در یک سال خاص ۸۰۰ میلیارد تومان پرداخت کند، اما ۵۰۰ میلیارد تومان پرداخت کرد و ما به اتکای تفاهم نامه هزینه کردیم، اما ۳۰۰ میلیارد تومان تخصیص پیدا نکرده است.

این مقام مسئول یادآور شد: در راستای تفاهم نامه های مذکور تاکنون ۲۵۰۰ میلیارد تومان از سازمان غذا و دارو و ۱۵۰۰ میلیارد تومان از سازمان بیمه سلامت طلب داریم و از سوی برخی از مسئولان سازمان برنامه مطرح شد که تعهد فراتر از تخصیص، تخلف است و باید پاسخگو باشید البته در مورد ارز ترجیحی دارو هم نگرانی وجود دارد و برآورد ما این است که حداقل ۳۸ هزار میلیارد تومان بار مالی برای سازمان تامین اجتماعی به دنبال دارد. در حال حاضر بودجه درمان ما ۷۲ هزار میلیارد تومان است و همچنین ۱۰ درصد تخت های بستری کشور در اختیار سازمان تامین اجتماعی و همچنین ۳۱۰ درمانگاه داریم و تا امروز براساس پرونده بیمارستانی ۳۰۰ هزار نفر بیمار کرونایی در بیمارستان های ما بستری شده اند که متوسط برای هر کدام ۶ و نیم میلیون تومان هزینه شده که تاکنون ۸۸۰۰ میلیارد تومان بار مالی به سازمان تحمیل شده بدون اینکه حتی یک ریال دولت به ما پول بدهد و در این رابطه حداقل خواسته ما این بود که به ما اوراق داده شود، اما گفتند برای کارهای عمرانی است و نمی دهیم یا حتی خط اعتباری به ما داده شود، اما حتی وام هم به ما نمی دهند.

وی گفت: در اسفند ماه سال ۹۸ پرداختی مستمری ماهانه ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بود و این عدد در ابتدای سال ۹۹ تنها با اعمال ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی به ۸ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان و سپس در مردادماه همان سال با متناسب سازی مرحله اول به ۱۰ هزار میلیارد تومان رسید و در ابتدای سال ۱۴۰۰ که حاصل افزایش حقوق کارکنان لشگری و کشوری، بازنشستگان و افزایش تورم بود، پرداخت حقوق از ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اسفند ۱۳۹۸ به ۱۷ هزار میلیارد تومان رسید و این موضوع باعث شد علی رغم این که مطالبات دانشگاه ها با مراکز غیردانشگاهی را در سال ۹۹ صفر کرده بودیم این اتفاق ما را مجدد به عقب راند و همچنین مطالبات ما از دولت، بخش حسابرسی شده تا پایان سال ۹۹ در حدود ۳۲۰ هزار میلیارد تومان بوده، البته سازمان حسابرسی مطالبات ما را ۴۵ هزار میلیارد تومان کاهش داد و حق بیمه سهم دولت را مانند رانندگان و قالیبافان که در بودجه ما پیش بینی می شد، سازمان حسابرسی به علت اینکه دولت در بودجه خود منظور نکرد، حذف و به جای اینکه به دولت بگویند باید طبق قانون آن را پیش بینی کنند، اما چون دولت پیش بینی نکرد، حذف کرد و سرجمع حسابرسی نشده از دولت تا پایان ۱۴۰۰ حدود ۴۹۵ هزار میلیارد تومان است و اگر بخواهیم به اندازه ۱۵ هزار میلیارد طلب ما از دولت کسر شود، تمامی این چرخه به قبل باز می گردد.

کد خبر: ۱۵۰٬۴۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha