۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۵
پیش از قانون حمایت از جهش تولید هیچ سیاست کلی برای ریل گذاری در حوزه دانش بنیان نداشتیم
عضو هیات رئیسه مجلس:

پیش از قانون حمایت از جهش تولید هیچ سیاست کلی برای ریل گذاری در حوزه دانش بنیان نداشتیم

دهنوی، عضو هیات رئیسه مجلس گفت: پیش از قانون حمایت از جهش تولید دانش بنیان هیچ سیاست کلی برای ریل گذاری در حوزه دانش بنیان نداشتیم.

به گزارش بازار، پاویون خانه خلاق و نوآوری قوه مقننه در نمایشگاه اینوتکس ۲۰۲۲ پنل «تشریح قانون حمایت از جهش تولید دانش بنیان» در نشست با شرکت های این حوزه و با حضور سید محسن دهنوی عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم تهران برگزار کرد.

در این نشست شیوا قاسمی پور عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم مریوان، فاطمه قاسم پور عضو کمیسیون اجتماعی و رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم تهران، دکتر معصومه پاشایی عضو کمیسیون صنایع و معادن و رئیس فراکسیون مناطق آزاد مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم جلفا و دکتر علیرضا عباسی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی ونماینده مردم کرج حضور داشتند.

طی این نشست مدیران شرکت های دانش بنیان به بیان مشکلات خود در این حوزه پرداخته و سپس سید محسن دهنوی عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی، ضمن تقدیر از برگزار کنندگان این نشست، ضمن تشریح روند تصویب قانون جهش تولید دانش بنیان، اظهار کرد: در سال ۸۸ قانون حمایت از شرکت دانش بنیان به تصویب رسیده اما تا به امروز هیچ قانون و سیاست کلی که ریل گذاری و فعالیت های دانش بنیان را حمایت کند نداشتیم.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی، گفت: این حوزه هر روز درحال تغییر است و قانون‌گذاری این حوزه در جهان طی هر سال تغییر می‌کند، اما در کشورمان طی این سالها هیچ تبصره و قانونی به روز رسانی نشده بود.

وی افزود: در سال ۸۹ تعداد شرکت های دانش بنیان زیر ۱۰۰ عدد بود اما امروز با رشد این شرکت ها باید ریل گذاری جدیدی داشته باشیم.

دهنوی ادامه داد: در طرح اولیه قانون جهش تولید مقاومت های بسیار زیادی برای عدم تصویب داشتیم و دستگاه‌های دولتی که بروکراسی حاکم درکل نظام سنتی کشور را برعهده داشتند و به ساختارها رخته کرده بودند با تمام وجود جلوی تصویب این طرح را گرفته بودند.

نماینده مردم تهران افزود: به طور مثال در این قانون یک بندی به وزارت بهداشت مرتبط بود که محصولاتی چون دارو، تجهیزات پزشکی و غیره که به صورت دانش بنیان تولید میشود و کیفیت مناسب و یا بهتر از نمونه خارجی را دارا است، وارد نشود. سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت این بند را نمی پذیرفتند و درکمیسیون مخالفت خود را دائما تکرار می‌کردند و این روند تصویب این قانون را کند کرده بود.

دهنوی ادامه داد: درمسیر تصویب قانون جهش تولید دانش بنیان، ۱۰۰ مورد تغییر داشتیم و با رفت و برگشت‌های بسیار به شورای نگهبان در روز چهارشنبه آخرین جلسه برگزار و فردا نتیجه نهایی العلام خواهد شد.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: امیدواریم با تائید این قانون توسط شورای نگهبان طی هفته آینده این قانون برای اجرا روزنامه رسمی شده و روند اجرا آغاز شود. تمام تلاش دوساله ما با این قانون برای اکوسیستم نوآوری طی یکی دو هفته آتی به نتیجه خواهد رسید و روند کار شرکت ها بهبود پیدا خواهد کرد.

وی با بیان اینکه برداشتن موانع فعلی با این قانون محقق میشود، تاکید کرد: طی مناقصه‌های دولتی شرکت های دانش بنیان در مقابل شرکت های دولتی مزیتی نداشته و توان مقابله نیز نداشتند زیرا برای ضمانت شرکت در مناقصه ۱۰ میلیارد تومان اوراق نیاز بود که شرکت های دانش بنیان این مبالغ را نداشتند.

وی تصریح کرد: بحث ضمانت در بندهای این قانون رفع شده و اجازه دادیم در مناقصات با ترک تشریفاتی که برای شرکت های دانش بنیان انجام میشود قواعد تغییر پیدا کند و این باعث جهش در این حوزه خواهد شد.

دهنوی افزود: زیست بوم نوآوری مانند فنری است که پشت ساختار بروکراسی قرار گرفت و اگر این مانع برداشته شود نیروی بسیاری آزاد خواهد شد.

عضو هیات رئیسه مجلس ادامه داد: شرکت های دانش بنیان مانند جریان آب پشت سد هستند و در صورت باز شدن دریچه سد این شرکت ها مانند سیل مسیرها را هموار خواهند کرد و این قانون نقش دریچه این سد را خواهد داشت.

دهنوی ادامه داد: دانش بنیان شدن صنایع بزرگ ما یکی از خلأهای اصلی اکوسیستم نوآوری است و وضعیت امروز فعالیت های نواورانه مراکز رشد، پارکها علمی و فناوری با صنایع فاصله دارد.

وی اضافه کرد: امروز صنایع از خلاقیت بی‌بهره بوده و دانشگاهها فقط درون خود به بازی میپردازند اما جی دی پی کشور ظرفیت‌های بالایی دارد و یک جنبه مهم آن نقش دولت و حاکمیت است.

دهنوی تصریح کرد: دولت ها با سیاست های تنظیم کننده مالیاتی برای صنایع بزرگ و در دانش بنیان میتوانند توسعه دهند این حوزه باشند و با معادل سرمایه گذاری این شرکت ها در حوزه دانش بنیان و دادن معافیت مالیتی به همان میزان کمک شایانی به رشد خلاقیت و نوآوری در صنایع خواهند کرد.

نماینده مردم تهران افزود: ابزار حاکمیت برای دانش بنیان شدن صنایع دادن انواع مشوق‌ها، تسهیلات، وام و غیره است و از سوی دیگر شرکت های دانش بنیان نیز رشد بیشتری میکنند.

وی ابراز کرد: نقش اکوسیستم و شتابدهنده بسیار بسیار مهم است و اگر در کنار دانشگاها و صنایع باشند، رشد بالایی خواهند داشت و شرکت ها را حمایت می کنند. حوزه دانش بنیان میتواند نیاز خود و شرکت را رفع و محصولات را به بازار معرفی کرنند و مشکل همه را حل میشود اما حاکمیت باید از شرکت های بزرگ شروع کند.

کد خبر: ۱۵۰٬۳۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha