۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۴
خام‌اندیشی و حکمرانی بد، بدتر از خام فروشی نفت است
رییس مجلس مطرح کرد

خام‌اندیشی و حکمرانی بد، بدتر از خام فروشی نفت است

قالیباف رئیس مجلس گفت: خام‌اندیشی و حکمرانی بد در صنعت نفت و گاز بدتر از خام فروشی است. در حقیقت باید از ثروت حاصل از نفت صیانت کنیم به جای اینکه از خود نفت خام صیانت کنیم.  

بازار؛ گروه آب و انرژی: محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی که صبح امروز (جمعه، ۲۳ اردیبهشت ماه) به منظور حضور در مراسم افتتاح بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران حضور یافته بود، گفت: همواره خام‌فروشی را نقد می‌کنیم و می‌گوییم هزینه کردن ۷۰ یا ۸۰ درصد آن در هزینه‌های کشور بد است اما باز هم این شیوه را در پیش گرفته‌ای.

او ادامه داد: بدتر از خام فروشی، خام اندیشی و بد حکمرانی کردن بر حوزه صنعت نفت، گاز و انرژی در کشور است که در حقیقت باید از ثروت حاصل از نفت صیانت کنیم به جای اینکه از خود نفت خام صیانت کنیم.

رییس مجلس با بیان اینکه همه باور داریم منابع زیرزمینی و غیرتجدیدپذیر متعلق به یک دولت نبست متعلق به همه مردم است، تصریح کرد: ما چه آن زمان که قبل از انقلاب سفیر یکی از ابرقدرت‌ها برای نفت و سیاست کشور تصمیم گیری می‌کرد و چه امروز تجربه کردیم که اگر درآمد نفتی مستقیم وارد بودجه شود نعمت منابع تبدیل به نقمت می‌شود.

قالیباف با بیان اینکه دولت و مجلس وظیفه دارند به اقتصاد مردمی ایمان داشته باشند، اظهار داشت: باید راه فرصت طلبی‌های زشت اقتصاد بیمار کشور را ببندیم و نقدینگی را به سمت تولید سوق دهیم.

او در ادامه با تأکید بر اینکه برای دور زدن تحریم‌ها، ثبات درآمد و افزایش ارزش افزوده باید جهت‌گیری‌ها را اصلاح کنیم، عنوان کرد: در این راستا لازم است گاز را مبنای صادرات قرار دهیم که با ثبات‌تر بوده و ارزش افزوده آن کمتر از حوزه نفت در فناوری است

ضرورت دارد برای توسعه صنعت گاز تلاش کنیم

قالیباف در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: همه اعداد و ارقام نشان می‌دهد که تقاضای نفت رو به افول بوده و تقاضا برای استفاده از سوخت گاز رشد کرده است که ضرورت دارد برای توسعه این صنعت تلاش کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه فروش نفت ایران شامل تحریم شد، اما گاز دارای چنین محدودیتی نشد و گاز ایران در زمان تحریم به ترکیه و عراق رفت، افزود: اعداد و ارقام این‌گونه نشان می‌دهد که ما در مجموع دارای بزرگ‌ترین ذخایر نفت و گاز جهان هستیم و هم‌اکنون فرصت جهاد تصمیم‌گیری است.

قالیباف تصریح کرد: تجارت انرژی کشور هم‌اکنون مبتنی بر نفت خام است و نه گاز، گاز به دلایل مختلف از جمله دور زدن تحریم بسیار مهم است، بنابراین باید جهت‌گیری تغییر کند و به گاز مبنای تجارت قرار گیرد.

کد خبر: ۱۵۰٬۲۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha