۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۷
بازار مسکن مدیر ندارد| وزیر مسؤل ساخت است نه بازار| تعداد املاکی ها از سوپرمارکتی ها بیشتر است
عضو کمیسیون عمران مجلس در پاسخ به «بازار»:

بازار مسکن مدیر ندارد| وزیر مسؤل ساخت است نه بازار| تعداد املاکی ها از سوپرمارکتی ها بیشتر است

شاکری، عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به اینکه بازار مسکن مدیر ندارد، گفت: با رئیس جمهور در خصوص اینکه یک مدیر پاسخگو در حوزه بازار مسکن داشته باشیم به توافقاتی رسیدیم.

بازار؛ گروه راه و مسکن: اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران مجلس در پاسخ به این پرسش که آیا مجلس برای ساماندهی بازار مسکن طرح و برنامه خاصی برای تصویب و اجرای آن توسط دولت ندارد؟ و اصولا مشکل عدم ثبات قیمت ها در بازار مسکن چیست؟ گفت: ابتدا باید اذعان کرد که بازار مسکن مدیر ندارد. بنابراین در خصوص اینکه یک مدیر پاسخگو در حوزه بازار مسکن داشته باشیم به توافقاتی رسیدیم.

بازار مسکن مدیر و یک مسئول پاسخگو ندارد. وزیر راه و شهرسازی مسئول بازار مسکن نیست. وزارت راه و شهرسازی مسئول ساخت مسکن است. بازار مسکن به ۷ تا ۸ پارامتر ارتباط دارد که زیر نظر وزارت راه و شهرسازی نیست

وی در پاسخ به این پرسش که پس وزیر راه و شهرسازی در خصوص بازار مسکن چه مسئولیتی دارد و معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه چه وظیفه ای دارد؟ ادامه داد: بازار مسکن مدیر و یک مسئول پاسخگو ندارد. وزیر راه و شهرسازی مسئول بازار مسکن نیست. وزارت راه و شهرسازی مسئول ساخت مسکن است. بازار مسکن به ۷ تا ۸ پارامتر ارتباط دارد که زیر نظر وزارت راه و شهرسازی نیست.

در دیدار نوروزی که با رئیس جمهور داشتیم پیشنهادی ارائه کردیم که شورای عالی مسکن باید وزیر راه و شهرسازی را مسئول بازار مسکن کند. نه اینکه وزیر تنها مسئول تولید مسکن باشد

شاکری در پاسخ به این پرسش که آیا مجلس و یا به طور مشخص کمیسیون عمران به رئیس جمهوری در این خصوص که بازار مسکن یک مدیر و یک مسئول پاسخگو داشته باشد پیشنهادی ارائه کرده است؟ اظهار داشت: در دیدار نوروزی که با رئیس جمهور دیدار داشتیم پیشنهادی ارائه کردیم که شورای عالی مسکن باید وزیر راه و شهرسازی را مسئول بازار مسکن کند. نه اینکه وزیر تنها مسئول تولید مسکن باشد. وزیر راه و شهرسازی و در کل وزارت راه و شهرسازی فقط به تولید مسکن توجه دارد و هیچ کاری به بازار مسکن، مالیات خانه های خالی از سکنه و عایدی سرمایه و نه به قیمت سیمان و فولاد ، اجاره بها و وام ودیعه مسکن ندارد.

بازار مسکن مدیر ندارد| وزیر مسؤل ساخت است نه بازار| تعداد املاکی ها از سوپرمارکتی ها بیشتر است

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: این موارد یک فرد فراتر از وزارتخانه نیاز دارد و باید از یک جایی مسئولیت داده شود تا بازار مسکن همانند سایر بازارها و اقلام که دارای یک مدیر است ساماندهی شود.

شاکری در پاسخ به این پرسش که پاسخ رئیس جمهور به این درخواست که وزیر راه و شهرسازی را مسئول پاسخگویی در مورد بازار مسکن کند چه بوده است؟ تاکید کرد: رئیس جمهور با این درخواست موافقت کرده است و اعلام کرد که این مساله را در شورای عالی مسکن مطرح خواهند کرد.

عضو کمیسیون عمران مجلس در پاسخ به این پرسش که اگر وزیر راه و شهرسازی مسئول بازار مسکن شود اما اختیاری نداشته باشد راه به جایی نخواهیم برد. همین الان هم برای اجاره بها تعیین قیمت شده است اما اجرا نمی شود ادامه داد: در تعیین قیمت اجاره بها وزیر راه و شهرسازی نقشی نداشته است. تعیین سقف اجاره بها را ستاد مقابله با کرونا پیشنهاد و مصوب کرده است.

شاکری افزود: برای ساماندهی بازار مسکن نیازمند تولید مسکن هستیم تا فاصله عرضه و تقاضا کاهش یابد. این موضوع در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفته است. این موضوع اگر برطرف شود بسیاری از مشکلات برطرف خواهد شد اما همه مشکلات به این موضوع ارتباطی ندارد. تا زمانی که مافیای مسکن وجود دارد و فعالیت می کند مشکل بازار مسکن مرتفع نخواهد شد.

بانک ها و مافیای مسکن با احتکار مسکن، قیمت مسکن را مصنوعی افزایش می دهند

وی در پاسخ به این پرسش که دو روز پیش خبرگزاری بازار گزارشی منتشر کرد که بر اساس آن وزارت اقتصاد به بانک ها دستور داده است که وارد بازار ملک نشود. این موضوع سالهاست که مطرح می شود و گوش کسی هم بدهکار نیست. گفت: بانک ها و مافیای مسکن با احتکار مسکن، قیمت مسکن را مصنوعی افزایش می دهند. دومین موضوع این است که چه کسی بر بنگاههای معاملات ملکی نظارت می کند؟ نمی گوییم کشوری اما محلی و منطقه ای قیمت ها را صوری افزایش می دهند. چه کسی باید این موارد را مدیریت کند؟ تعداد املاکی ها از سوپرمارکتی ها بیشتر است.

هیات مدیره اتحادیه املاک که خودشان بنگاه داری می کنند مگر می توانند بنگاه داران را کنترل کنند؟

شاکری به این سئوال که رئیس اتحادیه املاک می گوید این موضوع صحت ندارد و به املاکی ها تهمت می زنند گفت: هیات مدیره اتحادیه املاک که خودشان بنگاه داری می کنند مگر می توانند بنگاه داران را کنترل کنند؟

وی افزود: دانشجویان دکترا از مرکز شهر به حواشی شهر در حال مهاجرت هستند و نمی توانند یک واحد مسکونی دو اتاقه اجاره کنند. متاسفانه تمام قیمت ها هم صوری در حال افزایش و در حال انعقاد قرارداد هستند.

عضو کمیسیون عمران مجلس در پاسخ به این پرسش که باید پذیرفت که اجاره بها نیز تابعی از شرایط اقتصادی کشور است؟ تاکید کرد: قیمت مسکن در عرض چند ماه به یکباره ۳۰ درصد افزایش می یابد. رشد قیمت کالاهای اساسی اتفاقت کشور است اما واحد مسکونی را وقتی به بنگاههای املاک معرفی می کنید با یک دست گردانی آن را به ۱.۵ برابر به صورت صوری به فروش می رساند.

وی افزود: پس کنترل قیمت مسکن و اجاره بها دارای پارامترهای مختلفی است اما بازار مسکن باید یک مسئول داشته باشد و همانطور که اعلام کردم ۷ تا ۸ پارامتر در بازار مسکن موثر است اما همه این موارد را یک نفر باید پاسخگو باشد.

شاکری در پاسخ به این پرسش که به هر حال وزیر راه و شهرسازی تا حدودی کسالت دارند و به نظر نمی رسد که بتواند بار بازار مسکن را هم در کنار تولید مسکن به دوش بکشد؟ گفت: این موضوع به رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی ارتباطی ندارد. کنترل بازار مسکن به شخص کاری ندارد بلکه به وزارت راه و شهرسازی مرتبط خواهد شد. به هر حال سوال ما مجلسی ها این است که سخنگوی مسکن کیست؟ حتی در خود وزارت راه و شهرسازی از سر دلسوزی هر کدام یک آمار و یک گزارشی ارائه می کنند.

وی افزود: تا زمانی که مسکن از کالای سرمایه ای خارج نشود این مصیبت همچنان ادامه خواهد داشت. برای این موضوع هم نیازمند چند اقدام است. تولید مسکن، مالیات بر خانه های خالی و مالیات بر عایدی سرمایه. در تمام دنیا مسکن را کنترل و آنرا از کالای سرمایه ای به مصرفی تبدیل کرده اند.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ادامه داد: طرح نهضت ملی مسکن اگر به قرارداد و تحویل واحدها برسد زهر بار روانی مسکن را خواهد گرفت. اما مشکل اصلی را حل نمی کند.

وی افزود: بازار مسکن رها شده است و تمام کنشگران آن آزاد هستند.

کد خبر: ۱۵۰٬۲۴۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 6
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • فرید IR ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۳
      2 0
      املاک مسبب بالا رفتن قیمت مسکن واجاره هستند چون بیشترین سود را میبرند مثل خودرو که دلال فقط سود میکند همه چیز دلال بازی شده مشکل باید ریشه ای حل شود
    • اعظم IR ۱۴:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۴
      3 0
      این املاکیها نمیدونم چجوری میخورن این نون رو ما الان دوماهه دربدر خونه هستیم ولی قیمتا خیلی بالاس الهی به روز ما مستاجرا دچار بشن ی روزی هم روز ما میشه بالاخره خدای ماهم بزرگه
    • IR ۱۵:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۴
      2 0
      الان توبخش های دیگه که مدیرداریم مثلاخیلی وضعمون خوبه
    • IR ۲۲:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۴
      1 0
      مسبب گرانی ملک املاکی هستند چون هر چه قیمت ملک را بالا بزنند حق کمسیون بیشتری میگیرند
    • ناشناس IR ۰۱:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
      0 0
      رفتم املاک میگه خونه دیگه متری اجاره میدهد گفتم بیست درصد گفتن قبول نکرد
    • ناشناس IR ۰۱:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
      0 0
      رفتم املاک میگه خونه دیگه متری اجاره میدهد گفتم بیست درصد گفتن قبول نکرد