۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۲:۰۰
 حذف ارز ترجیحی اقدامی هوشمندانه و جسورانه است
کارشناس مسائل اقتصادی:

حذف ارز ترجیحی اقدامی هوشمندانه و جسورانه است

یک کارشناس اقتصادی گفت: حذف ارز ترجیحی یک برنامه کاملاً هوشمندانه و جسورانه ای بود که از طرف دولت سیزدهم در آذرماه ۱۴۰۰ در قالب لایحه بودجه ارائه شد.

به گزارش بازار، افشین حق پرست کارشناس اقتصادی گفت: حذف ارز ترجیحی یک برنامه کاملاً هوشمندانه و جسورانه ای بود که از طرف دولت سیزدهم در آذرماه ۱۴۰۰ در قالب لایحه بودجه ارائه شد.

وی تثبیت ترخ ارز و تعادل نرخ تراز تجاری را نیازمند وجود آمارهای دقیق اقتصادی دانست و افزود: ما هنوز نمی دانیم که ارز را بر چه مبنایی تعریف می کنیم و بنابراین تورم فعلی نه تقدیر آسمانی است و نه سانحه طبیعی.

این کارشناس اقتصادی گفت: سودآوری بالا یکی از دلایل گرایش قاچاقچی ها به قاچاق کالا به ویژه کالاهای یارانه ای است که متأسفانه از جیب مردم برداشته می شود و سیاست ارز ترجیحی هم تجربه گسترده و ناموفقی بود که یارانه را به سمت کشورهای اطراف سوق می داد.

حق پرست با بیان اینکه هدف اصلی سیاست ارز ترجیحی کمک به اقشار آسیب دیده بود گفت: ما در حال حاضر برای جلوگیری از تلاطم در جامعه و کمک به اقشار ضعیف بهتر است که به جای پرداخت یارانه بدون حساب و کتاب، طوری برنامه ریزی کنیم که به اقشار ضعیف کمک شود.

وی افزود: پرداخت یارانه به کالاهای اساسی از جمله گندم و قیمت پایین آن باعث شده بود که در داخل کشورمان به عنوان غذای دام و طیور فروخته شود و منافع استفاده از این یارانه به دهک هدف اصابت نکند.

کد خبر: ۱۵۰٬۲۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha