۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۶
برداشت یارانه آرد، واردات گندم را ۴ میلیون تن کاهش می دهد | سه میلیون تن گندم حیف و میل می کنیم
نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه در گفتگو با بازار :

برداشت یارانه آرد، واردات گندم را ۴ میلیون تن کاهش می دهد | سه میلیون تن گندم حیف و میل می کنیم

میرتاج الدینی نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه گفت:اگر برنامه دولت در زمینه برداشت یارانه آرد در کل کشور اجرایی شود بین ۳۰ تا ۴۰ درصد گندم و آرد مدیریت و نیاز ما به واردات گندم ۴ میلیون کمتر خواهد شد.

حجت الاسلام محمدرضا میرتاج الدینی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی بازار، با بیان اینکه پیرو هوشمند سازی یارانه ها در بخش نان، قیمت نان افزایش پیدا خواهد کرد،گفت : ما به التفاوت قیمت نان از طریق کارت‌های اعتباری و از طریق هوشمند سازی یارانه‌ها پرداخت خواهد شد.

وی با اشاره به بحران غذایی رخ داده در دنیا پیرو تنش بین روسیه و اوکراین گفت: از این رو امنیت غذایی برای همه کشورها بیش از پیش اهمیت پیدا کرده و ما هم باید این شرایط را مدیریت کنیم و اگر این شرایط را مدیریت نکنیم مواد غذایی، آرد و گندم ما به کشورهای همسایه قاچاق خواهد شد.

نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قیمت‌های برخی کالاهای اساسی در دنیا افزایش پیدا کرده، گفت: قیمت گندم تا ۱۲۵ درصد افزایش داشته و کالاهای دیگر به مانند روغن نیز تا ۸۵ درصد با افزایش قیمت روبه رو بوده است.

وی با بیان اینکه خبازی ها برای تهیه نان در طول سال به ۹ میلیون تن آرد نیاز دارند، گفت: البته ما برای آرد صنف و صنعت دو و نیم میلیون تن آرد نیاز داریم، از سوی دیگر همه ساله ما بین ۱۳ تا ۱۴ میلیون تن گندم خریداری می کنیم که دو الی سه میلیون تن گندم در این بخش حیف و میل می شود؛ یعنی هم حیف و میل، هم قاچاق و هم تبدیل به خوراک دام می شود. لذا اگر مدیریت درستی در این بخش صورت گیرد نیاز به واردات گندم نصف خواهد شد.

میرتاج‌الدینی تاکید کرد: ما در سال ۹۹ که با خشکسالی مواجه شدیم ۸ میلیون تن واردات گندم داشتیم و در سال ۱۴۰۰ این رقم به ۴ میلیون تن رسید لذا امسال اگر با خشکسالی مواجه شویم باز هم ما ۸ میلیون تن واردات خواهیم داشت.

اگر همه مرزهای خود را دیوار بکشیم باز هم آرد قاچاق خواهد شد
وی با بیان اینکه یک کیسه آرد یارانه ای ۳۸ هزار و ۲۰۰ تومان است ،گفت : همین کیسه آرد ۴۰ کیلویی در بازار آزاد ۶۰۰ الی ۷۰۰ هزار تومان به فروش می رسد و در مرزها به قیمت ۸۰۰ الی ۹۰۰ هزار تومان فروخته می شود، بنابراین ما اگر همه مرزهای خود را دیوار بکشیم باز هم این آرد قاچاق خواهد شد البته هنوز دولت موضوع برداشت یارانه آرد را اعلام نکرده لذا دولت هر زمان که بخواهد یارانه آرد را بردارد چند اقدام را انجام خواهد داد؛ یک اینکه نان برای مردم با ارائه کارت ملی شان و با همان قیمت قبلی خواهد بود و سقفی هم نخواهد داشت.

این نماینده مجلس ادامه داد: این مسئله در حال حاضر به صورت پایلوت در استان زنجان انجام می گیرد و ما به التفاوت قیمت نان به حساب خانوار واریز می شود.

وی تاکید کرد: بنابراین اگر این برنامه در کل کشور اجرایی شود بین ۳۰ تا ۴۰ درصد گندم و آرد مدیریت و نیاز ما به واردات گندم ۴ میلیون کمتر خواهد شد.

کد خبر: ۱۵۰٬۱۶۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • امیر حسین IR ۱۵:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
      1 0
      فکری به حال پخت نان بکنید چون ۴۰ درصد نان لواش ماشینی قابل استفاده نیست و خرد میشه و دور ریخته میشه