۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۰:۲۸
کاش رئیس جمهور پیش از حذف یارانه نان با مردم صحبت می کرد| مقدمات اجتماعی حذف ارز ترجیحی رعایت نشد
سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس در گفتگو با بازار:

کاش رئیس جمهور پیش از حذف یارانه نان با مردم صحبت می کرد| مقدمات اجتماعی حذف ارز ترجیحی رعایت نشد

احد آزادیخواه سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: اگر واقعاً دولت قصد دارد قانون مجلس در زمینه حذف ارز ترجیحی را اجرا کند، قیمت ها نباید بالاتر از قیمت مصوب شهریور ۱۴۰۰ شود.

حجت لاسلام احد آزادیخواه در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی بازار با اشاره به موضوع حذف یارانه نان در کشور ، اظهار داشت: دولت مصمم است تا در گام اول حذف ارز ترجیحی، آرد صنف و صنعت را حذف کند.

وی با بیان اینکه منظور از آرد صنف و صنعت آرد غیر از آرد نانوایی ها است، اظهار کرد: ما در قیمت آرد نانوایی ها تغییر قیمتی نخواهیم داشت و ارز دو میلیون تن از ۱۲ میلیون تن گندم مصرفی، که برای صنف و صنعت است، حذف خواهد شد.

آزادیخواه با بیان اینکه دولت این اقدام خود را به قانون بودجه ۱۴۰۱ ارجاع می‌دهد اظهار کرد: ادعای دولت این است که چون مجلس این مسئله را الزام کرده، دست به این اقدام زده است. البته نمایندگان دولت تاکید دارند که قرار است ما به التفاوت یارانه نان را جبران کرده و به حساب سرپرستان خانوار واریز کنند.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با بیان اینکه ما رویکرد دولت در زمینه حذف ارز ترجیحی آرد صنف و صنعت را درست قلمداد می‌کنیم، اظهار کرد: متاسفانه بخشی از آرد کشور قاچاق می‌شود و ما این موضوع را قبول داریم اما از آنجایی که قوت غالب مردم نان است و در همان دو میلیون تن صنف و صنعت اقلامی که به دست می‌آید، هم خانواده با نان است، کار بسیار حساس خواهد بود.

آزادی خواه ادامه داد: اینکه دولت اقدام خود را به عملکرد مجلس ارجاع می‌دهد، نخست باید گفت که مجلس دولت را الزام نکرده و مجلس در بودجه ۱۴۰۱ اختیار به دولت داده است.

این نماینده مجلس ادامه داد: ما محل مابه‌التفاوت ارز ترجیحی و ارز نیمایی را در بودجه مشخص کردیم و این مسئله کمک بزرگی به دولت بوده است.

وی بیان داشت: دوم اینکه ما تاکید داریم اگر دولت قرار است این ارز را حذف کند، قیمت ها نباید از شهریور ۱۴۰۰ تجاوز کند و این مسئله ، مسئله مهمی است بنابراین ما به دولت تاکید می‌کنیم که اگر واقعاً قانون مجلس را اجرا می‌کند، قیمت ها نباید بالاتر از قیمت مصوب ۱۴۰۰ باشد. البته ممکن است کارشناسان بگویند که این مسئله امکان ندارد که ما می‌توانیم با آنها گفتگو کنیم اما قانون به امر دیگری تاکید دارد.

وی با بیان اینکه قانون تاکید دارد، در صورتی باید ارز حذف شود که بتوان قیمت ها را کنترل کرد، اظهار داشت: متاسفانه این اتفاق رخ نداده است، نیاز داشتیم تا مقدمات اجتماعی و روانی این کار فراهم شود، با این حال رئیس جمهور گفتند که قصد دارند با مردم در همین زمینه گفتگو کنند، البته ای کاش رئیس جمهور قبل از شروع این مسئله با مردم صحبت می کردند و دستگاه ها اقدامات توجیهی را مد نظر قرار می دادند و آن سیاست های جبرانی که قرار است اتفاق بیفتد به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شد.

وی با بیان اینکه نیاز سالانه کشور به گندم ۱۲ میلیون تومان است، اظهار کرد: این ۱۲ میلیون تن به سه قسمت تقسیم می شود؛ نه میلیون تن از این آرد برای نانوایی هاست که ارز این بخش حذف نشده است. دو میلیون تن از ۱۲ میلیون تن برای صنف و صنعت است که ارز آن حذف شده است و مابقی هم برای سایر موضوعات است که رقم سنگینی نیست.

آزادیخواه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا تصمیم دولت برای حذف یارانه صنف و صنعت باعث تغییر قیمت نان خواهد شد، گفت: قاعده این است که تغییری در قیمت نان رخ ندهد و نظر مجلس هم بر این است که این اتفاق رخ ندهد چراکه زمینه روانی و اجتماعی آن مهیا نشده و دولت هم این قول را داده که نانوایی های سنتی، نان را گران نخواهند کرد و ارز در اختیارشان حذف نخواهد شد.

کد خبر: ۱۴۹٬۵۲۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha