۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۵
«پردیس تخصصی» کشت و صنعت مغان را از روزمرگی خارج می‌کند
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

«پردیس تخصصی» کشت و صنعت مغان را از روزمرگی خارج می‌کند

اردبیل- محسن زاده، مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان گفت: راه‌اندازی اولین پردیس تخصصی علم و فناوری بخش کشاورزی در کشت و صنعت مغان این مجموعه را از حالت سنتی و روزمرگی خارج می‌کند.

اسدالله محسن‌زاده در گفت‌و گو با خبرنگار بازار، اظهار کرد: اقدام مؤثری که در سال مزین به «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرینی» در کشت و صنعت مغان رقم می‌خورد، راه‌اندازی پردیس علم و فناوری تخصصی کشاورزی و دامپروری است که با مشارکت پارک علم و فناوری و استانداری اردبیل قرار است در سال‌جاری شکل واقعی به خود بگیرد.

وی به فعالیت ۵۰ ساله کشت و صنعت مغان اشاره کرد و گفت: از سال ۸۲ و با طرح واگذاری کشت و صنعت مغان به بخش خصوصی بر اساس اصل ۴۴ قانون اساسی، ‌ این بنگاه اقتصادی دچار روزمرگی و مدیریت سنتی شده و بخش عظیمی از زیرساخت‌های آن فرسوده و کهنه به نظر می‌رسد.

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان تصریح کرد: با تاکید استاندار اردبیل و اعضای هیئت مدیره طرح توسعه کشت و صنعت مغان در دستور کار قرار گرفته و ما امسال در ۲ بخش تولید نهال و همچنین بخش آب و خاک در صدد ایجاد تحول در این مجموعه تولیدی هستیم.

محسن‌زاده افزود: با همکاری معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی بزرگترین نهالستان کشور در کشت و صنعت مغان راه‌اندازی خواهد شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: در این نهالستان قرار است علاوه بر تأمین نیاز نهال کشت و صنعت مغان، نهال مورد نیاز شمالغرب کشور نیز راه‌اندازی و بخش عظیمی از زنجیره تولید تحقق پیدا کند.

محسن‌زاده اضافه کرد: کشت و صنعت مغان هم در تولید و هم عرضه نهال نشایی و کشت بافت ورود کامل پیدا می‌کند تا بخشی از محصولات نیز صادر شده و امکان ارزآوری آن فراهم آید.

وی چالش دیگر کشت و صنعت مغان را حوزه آب و خاک اعلام کرد و ادامه داد: ما از ظرفیت متخصصان بخش دانشگاهی و پژوهشی در استفاده از روش‌های نوین آبیاری بهره خواهیم برد تا میزان مصرف آب در کشت و صنعت را که ۱۸۰ میلیون متر مکعب است به کمتر از ۶۰ میلیون متر مکعب کاهش دهیم.

محسن‌زاده بیان کرد: علاوه بر کشت و صنعت مغان، منطقه حاصلخیز پارس‌آباد، بیله‌سوار و اصلاندوز به ویژه پایاب سد میل مغان نیاز به توسعه آبیاری مدرن با سیستم پیشرفته جهانی دارد که در این زمینه نیز گام‌های مؤثر برداشته خواهد شد.

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان مزایای مختلف کشت و صنعت مغان را در تولید محصولات متنوع یادآور شد و گفت: کشت و صنعت می‌تواند به قطب تولید محصولات زراعی و باغی نیز در منطقه تبدیل شده و ارزش افزوده بیشتری را نصیب استان کند.

کد خبر: ۱۴۹٬۴۶۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha