۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۳
ابربدهکار بانکی نیستم| احیای اشتغال در ذوب آهن اردبیل
مدیرعامل ذوب آهن اردبیل:

ابربدهکار بانکی نیستم| احیای اشتغال در ذوب آهن اردبیل

اردبیل- مدیرعامل شرکت ذوب آهن اردبیل گفت: بنده ابربدهکار بانک دی نیستم و به اشتباه لیست ما در بین ابربدهکاران بانکی به ثبت رسیده است.

به گزارش خبرنگار بازار، تقی بهرامی بعد از ظهر یکشنبه در جمع خبرنگاران در اردبیل اظهار کرد: بانک ملی و صادرات به تعهدات خود در قبال ذوب آهن اردبیل عمل نکرده و به جای همراهی با سرمایه‌گذار برای راه‌اندازی فازهای مختلف کارخانه ذوب آهن، برای این مجموعه در سال‌های اخیر مشکلاتی متعدد به وجود آورده است.

وی با قدردانی از حمایت استاندار و مسئولان استان در راه‌اندازی مجدد کارخانه ذوب‌ آهن اردبیل تصریح کرد: هم اکنون بخش نورد کارخانه در حال فعالیت است و زمینه اشتغال ۱۶۰ نفر در ذوب آهن اردبیل فراهم شده و تلاش می‌کنیم تا ۲ واحد ذوب این کارخانه را نیز به سرعت راه‌اندازی کنیم.

مدیرعامل شرکت ذوب آهن اردبیل گفت: قرار است بنیاد برکت ۶۰۰ میلیارد تومان منابع برای راه‌اندازی ۲ واحد ذوب این کارخانه اختصاص دهد که در این صورت زمینه اشتغال ۲ هزار و ۵۰۰ نفر نیز فراهم می‌آید.
بهرامی افزود: هم اکنون در بخش نورد تولید میلگرد و سایر محصولات را شاهد هستم اما امکان صادرات این محصولات تولید شده وجود ندارد.

شریک تجاری ما تسهیلات کلانی را از بانک‌ها گرفته است
مدیرعامل شرکت ذوب آهن اردبیل در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: ۱۴ درصد سهام کارخانه ذوب آهن اردبیل متعلق به آبدار است که خودشان برای واحدهای مختلف به ویژه ذوب آهن تسهیلات بانکی متعددی را دریافت کردند و جز بزرگترین دریافت‌کنندگان تسهیلات و ابربدهکاران هستند.

وی با بیان اینکه بانک صادرات در مجموع ۳۰ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرده در حالی که ۳۶ میلیارد تومان تاکنون ذوب آهن از بابت بیمه، مالیات و حقوق کارکنان پرداختی داشته است، اضافه کرد: ما تعدیل نیرو نداریم اما جایگزینی نیروها را در شرایط موجود شاهد هستیم و در مجموع اشتغال موجود کارخانه ذوب آهن اردبیل ۱۶۰ نفر است.

بهرامی با بیان اینکه ۵۰ درصد کارخانه مربوط به ۲ واحد ذوب است که کوره و ماشین‌آلات آن آماده نصب شده است، بیان کرد: بنیاد برکت در صورت پرداخت این تسهیلات در مدت یک سال قادر به راه‌اندازی این ۲ واحد خواهیم بود.

مدیرعامل شرکت ذوب آهن اردبیل علت اصلی تعطیلی کارخانه ذوب آهن اردبیل را بانک صادرات و اجراییه صادر شده از سوی اداره حقوقی آن اعلام کرد و ادامه داد: متأسفانه یکی از استانداران سابق اردبیل در نامه‌نگاری با بانک صادرات خواستار توقف پرداخت تسهیلات و تعیین تکلیف ذوب آهن شده بود که این امر مانع از پیشرفت کار و روند اجرای پرداخت تسهیلات شد به طوری که بانک به هیچ یک از تعهدات خود به عنوان شریک مالی با ذوب آهن عمل نکرد.

بهرامی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: در شرایط کنونی اگر مسئولان حمایت مالی انجام نمی‌دهند حداقل کارشان همراهی و یاریگری ماست و به هیچ عنوان سعی ندارند تا در جلوی پای ما موانعی را ایجاد کنند.

وی با بیان اینکه آبدار از شرکای این کارخانه از دریافت‌کنندگان عمده تسهیلات بانکی برای بیش از ۴۸ شرکت مختلف است، تصریح کرد: با سندسازی و برخی زد و بندها این فرد توانسته به همراه دیگر وابستگان شرکت تسهیلات متعددی را دریافت کند.

مدیرعامل شرکت ذوب آهن اردبیل با بیان اینکه این ابربدهکار ۲ میلیون دلار تسهیلات با اسناد ساختگی دریافت کرده است، گفت: به نظر می‌رسد بخشی از مشکلات کارخانه ذوب آهن اردبیل مربوط به این فرد به عنوان شریک ۱۴ درصدی کارخانه ذوب آهن اردبیل است.

عدم بازگشت ارز به کشور یکی از موانع اصلی صادرات
وی یکی از موانع اصلی صادرات را عدم بازگشت ارز به کشور اعلام کرد و افزود: با توجه به اینکه امکان تهاتر و بازگشت ارز وجود ندارد، در بخش صادرات مشکلات و گرفتاری‌های متعدد به وجود آمده است.

بهرامی در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: قرار بود اولین پروژه ما نورد در مدت ۱۸ ماه راه‌اندازی شود که با آورده شخصی این مجموعه راه‌اندازی شد اما به یکباره بانک صادرات از تعهدات خود در پرداخت تسهیلات با فرصت سه ساله و اقساط هشت ساله عقب‌نشینی کرد و ما نتوانستیم پروژه را در موعد مقرر در سایر فازها به بهره‌برداری برسانیم.

وی تخلف آشکار بانک صادرات را در انجام ندادن تعهدات در قبال قرارداد امضا شده یادآور شد و اضافه کرد: بانک صادرات به جای پرداخت منابع مورد نیاز ذوب آهن اردبیل و تأمین فاینانس خارجی در تهیه مواد اولیه، کارشکنی‌های متعددی را انجام داد و ما هم اکنون از ۷۶۰ نیروی کارگری به کمتر از ۱۶۰ نیروی فعال کارگری در این کارخانه رسیده‌ایم.

مدیرعامل شرکت ذوب آهن اردبیل بیان کرد: در کنار تسهیلات بانکی، مهمترین سرمایه یک مجموعه تولیدی نیروی انسانی متعهد و متخصص است که ما سعی کردیم در ماه‌های اخیر با فعالیت مرکز آموزش علمی، ‌ کاربردی ذوب آهن اردبیل نیروهای متخصصی را در این مجموعه راه‌اندازی کنیم.

بهرامی از احیا و نوسازی این کارخانه در گام نخست با صرف هزینه ۱۷ میلیارد تومان خبر داد و گفت: تمرکز ما بر احیای کارخانه ذوب آهن با صد درصد ظرفیت اسمی است و سعی ما بر این است تا با همراهی مسئولان استان و کمکی که رسانه‌ها در پیشبرد اهدافمان انجام می‌دهند، بتوانیم به صورت کامل این کارخانه را راه‌اندازی کنیم

کد خبر: ۱۴۹٬۴۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha