۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
کارخانه ۶۸ ساله در رکود؛ پشت پرده روغن نرگس شیراز چیست؟
۳ روز فعالیت واحد تولیدی در ۸ ماه!

کارخانه ۶۸ ساله در رکود؛ پشت پرده روغن نرگس شیراز چیست؟

شیراز- فعالیت کارخانه قدیمی روغن نباتی نرگس شیراز این روزها در هاله ای از ابهام است و جلسات مکرر مسئولان استان با مدیران کارخانه برای فعالیت مناسب این واحد صنعتی تاکنون بی نتیجه مانده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: کارخانه روغن نباتی شیراز به عنوان یکی از قدیمی‌ترین واحدهای تولیدی کشور در سال ۱۳۳۳ به عنوان کارخانه پنبه پاک کن در حومه شهر شیراز راه اندازی شد.

کارخانه‌ روغن نباتی شیراز در روزگارانی که کارش پررونق بود سالانه حدود ۱۲۰ هزار تن انواع روغن تولید می‌کرد اما طی چند سال گذشته همواره مشکلات و چالش های این کارخانه نقل مجالس فارس بوده به گونه ای که برخی از کارشناسان استان بر این باورند که طی این سال ها مدیران کارخانه هر سازی زده اند مسئولان فارس رقصیده اند اما کوچکترین گام برای رفع مشکلات از سوی مدیران کارخانه روغن نباتی برداشته نشده است.

کارشناسان حوزه های مختلف اعتقاد دارند که مدیران کارخانه روغن نباتی طی چند سال گذشته وقت بسیار زیادی از مسئولان استانی گرفته اند و هیچ تلاشی برای رفع مشکلات موجود نکرده اند.

در این مدت به دلیل چالش هایی که برای کارخانه روغن نباتی شیراز به وجود آمد و منجر به اخراج تعداد زیادی از کارگران شد دستگاه قضایی فارس به موضوع ورود کرد و جلسات مختلفی برای حل مسائل با حضور مدیرعامل کارخانه، مالک آن و دیگر دستگاه های ذی ربط در دفتر دادستانی برگزار کرد و مقرر شد که تا پایان سال ۹۸ همه بدهی های کارخانه پرداخت شود که متاسفانه پیگیری ها حکایت از این دارد که همچنان مشکلات پابرچاست و تولیدات این کارخانه اندک است و در عین حال مدیران را نیز با بهانه جویی هایی متولیان کارخانه سردرگم و کلافه کرده است.

بحث انتقال آن به خارج از شهر هم در حد یک وعده و وعید باقی ماند
در این سال ها علاوه بر مشکلات این کارخانه موضوع انتقال آن به خارج از شهر شیراز نیز مطرح شد و حتی زمینی از سوی دستگاه های ذی ربط در اختیار مالکان آن قرار گرفت اما متاسفانه بحث انتقال آن به خارج از شهر هم در حد یک وعده و وعید باقی ماند.

کارخانه ۶۸ ساله در رکورد| پشت پرده روغن نرگس شیراز چیست؟

قرار گرفتن کارخانه روغن نباتی شیراز در حریم منطقه مسکونی شیراز و پیامدهای حاصل از مواد آلاینده این واحد صنعتی و خطرات ناشی از وجود این کارخانه در داخل شهر همه دست به دست هم داد که موضوع انتقال آن به خارج از شهر نیز مطرح شود.

جالب است که بیش از یک دهه از واگذاری زمین به مالکان این کارخانه در خارج از شهر شیراز می گذرد و طولانی شدن روند انتقال حکایت از نبود عزم و اراده در مدیران این واحد صنعتی دارد. البته این تنها گوشه ای از مشکلات کارخانه روغن نباتی شیراز است.

پیگیری ها حکایت از این دارد که این کارخانه در هفت الی هشت ماه گذشته تنها دو الی سه روز به صورت کامل فعالیت کرده است که البته برخی از مسئولان استانی مهر تایید بر این ادعا زدند و اعلام کردند که مدیران کارخانه فقط به دنبال تعطیلی آن هستند. در این شرایط که وضعیت روغن نه تنها در فارس بلکه در کشور با مشکلات و کمبودهایی روبه روست جای خالی روغن نباتی نرگس شیراز که روزی و روزگاری در تولید روغن در کشور دارای جایگاه ویژه ای بود، بیش از هر زمان دیگری احساس می شود.

وضعیت کارخانه روغن نباتی شیراز نامطلوب است
نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با بازار با اشاره به وضعیت نامطلوب کارخانه روغن نباتی شیراز بیان کرد: چندین سال قبل مدیران این کارخانه برای انتقال آن به خارج از شهر وام و زمین گرفته اند اما متاسفانه هیچ اقدامی برای جابه جایی آن انجام نداده اند البته این فقط گوشه ای از کارهای سهامداران این مجموعه است.

کارخانه ۶۸ ساله در رکورد| پشت پرده روغن نرگس شیراز چیست؟

علیرضا پاک فطرت با اشاره به اخراج تعداد زیادی از کارگران کارخانه روغن نباتی شیراز طی چند سال گذشته ادامه داد: زمانی که بنده شهردار شیراز بودم وقتی که موضوع انتقال کارخانه به خارج از شهر مطرح می شد مدیران بحث بیکاری کارگران را مطرح می کردند در چندین جلسه به آنها گفتم شما این کار را انجام دهید من تمام کارگران کارخانه را در شهرداری جذب می کنم اما تمام این مسائل بهانه بود.

به دلیل مخزن بزرگ آمونیاکی که در کارخانه وجود دارد خطرات زیادی مردم را تهدید می کند البته نباید از بوی نامطبوع کارخانه روغن نباتی غافل شد

وی با بیان اینکه وجود این کارخانه در داخل شهر یک تهدید بزرگ برای مردم شیراز و ساکنان محل است، اظهار کرد: به دلیل مخزن بزرگ آمونیاکی که در کارخانه وجود دارد خطرات زیادی مردم را تهدید می کند البته نباید از بوی نامطبوع کارخانه روغن نباتی غافل شد.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه این کارخانه یک واحد صنعتی آلاینده در شهر شیراز به شمار می رود، تاکید کرد: مدیران این کارخانه با وجود پیگیری های مکرری که از سوی مسئولان استانی انجام می شود هیچ گونه میل و رغبتی برای رفع مشکلات ندارند و فقط به دنبال تعطیلی کارخانه هستند زیرا زمین آن ارزش زیادی دارد.

مشکلات کارخانه همه را سر در گم کرده است
رئیس کانون هماهنگی شورای اسلامی کار استان فارس نیز در گفتگو با بازار با تاکید بر اینکه کارخانه روغن نباتی شیراز در سال های گذشته بیشترین وقت را از مسئولان استانی گرفته است، گفت: مشکلات و مسائل این کارخانه در سال های گذشته همه را سر در گم کرده به گونه ای که نقل تمامی مجالس است.

طی چهار سال گذشته تمامی مسئولان استانی از جمله استاندار فارس، فرماندار شیراز، روسای دادگستری ها و... بیشترین جلسه را با مدیران این کارخانه داشته اند

مهرزاد مؤیدی با تاکید بر اینکه با وجود برگزاری جلسات مختلف برای رفع مشکلات این کارخانه شاهد رکود در آن هستیم افزود: طی چهار سال گذشته تمامی مسئولان استانی از جمله استاندار فارس، فرماندار شیراز، روسای دادگستری ها و... بیشترین جلسه را با مدیران این کارخانه داشته اند اما متاسفانه همچنان مشکلات ادامه دارد و مدیران آن فقط قول و وعده می دهند.

فعالیت کارخانه نرگس شیراز قطره چکانی است
وی با انتقاد از وضعیت تولید روغن نباتی در این کارخانه ادامه داد: متاسفانه فعالیت کارخانه نرگس شیراز قطره چکانی است و می توان این ادعا را داشت که کارخانه هیچگونه صرفه اقتصادی برای فارس ندارد زیرا سیاست مدیران آن تعطیلی کارخانه است در حالی که شنیده ها حکایت از این دارد که مدیران کارخانه در استان های دیگر واحدهای تولیدی دارند پس تمام این ادعاها مبنی بر وضعیت اقتصادی و... بهانه است.

کارخانه ۶۸ ساله در رکورد| پشت پرده روغن نرگس شیراز چیست؟

رئیس کانون هماهنگی شورای اسلامی کار استان فارس با تاکید بر اینکه کارخانه روغن نباتی شیراز نقل مجالس کمیته های رفع موانع تولید هم است، گفت: به نظر بنده بهتر است این کارخانه به افراد اهل، واگذار شود.

مویدی با اشاره به اینکه تعداد کارگران این کارخانه در حال حاضر کمتر از ۱۰۰ نفر است، بیان کرد: در گذشته تعداد کارگران بیشتر از ۲۰۰ نفر بوده و بیشترین ظلم را مدیران کارخانه روغن نباتی به تامین اجتماعی کرده اند از این رو بهتر است هر چه سریعتر وضعیت کارخانه مشخص شود.

این کارخانه در حال حاضر در رکود کامل به سر می برد و بر اساس اطلاعات موجود در چند ماه گذشته کمتر از سه یا چهار روز به طور کامل فعال بوده است

وی با بیان اینکه مدیران کارخانه فقط به دنبال وقت خریدن هستند، گفت: این کارخانه در حال حاضر در رکورد کامل به سر می برد و بر اساس اطلاعات موجود در چند ماه گذشته کمتر از سه یا چهار روز به طور کامل فعال بوده است.

رئیس کانون هماهنگی شورای اسلامی کار استان فارس گفت: مدیران استانی بیش از ۱۰۰ جلسه برای حل مشکل کارخانه روغن نباتی برگزار کرده اند اما هیچ خروجی مناسبی نداشته است.

مویدی تاکید کرد: به نظر بنده مدیران استانی باید یک بار برای همیشه وضعیت این کارخانه را مشخص کنند.

افرادی نامحسوس نحوه فعالیت این کارخانه را زیر نظر دارند و چنانچه کوچکترین مشکلی مشاهده شود موضوع را به دادگستری اعلام می کنند

رییس کل دادگستری استان فارس نیز در گفتگو با تحلیل بازار با اشاره به اینکه فعالیت کارخانه روغن نباتی شیراز تحت نظارت ستاد اقتصاد مقاومتی است، گفت: افرادی نامحسوس نحوه فعالیت این کارخانه را زیر نظر دارند و چنانچه کوچکترین مشکلی مشاهده شود موضوع را به دادگستری اعلام می کنند.

کارخانه ۶۸ ساله در رکورد| پشت پرده روغن نرگس شیراز چیست؟

حجت الاسلام سید کاظم موسوی افزود: به طور حتم ظرف یکی دو روز آینده یکی از معاونان قضایی به صورت سرزده برای بررسی وضعیت کارخانه به محل خواهد رفت تا دادگستری در جریان آخرین روند تولیدات قرار گیرد.

به گزارش بازار، اینطور که مسئولان استانی می گویند، مدیران این کارخانه قدیمی شیراز چندان اراده ای برای احیای کارخانه ندارند. مردم سال ها با مشکلات کارخانه که در هسته مرکزی شیراز قرار گرفته و بوی نامطبوع ناشی از تولیداتش سال ها مردم را آزار می داد، کنار آمدند تا چرخ اشتغال و تولید در این واحد صنعتی از کار نیفتد اما این روزها متولیان خود کارخانه عزم جدی برای از سرگیری فعالیت آن ندارند.

جلسات رفع موانع تولید نیز تاکنون راهگشا نبوده و اکنون به نظر می رسد که این کارخانه ۶۸ ساله در دیگ بهانه جویی های متولیان کارخانه در حال ذوب شدن باشد. از این رو باید برای کارخانه روغن نباتی شیراز چاره ای اساسی تر اتخاذ کردکه این کارخانه قدیمی برای شیرازی ها باقی بماند.

کد خبر: ۱۴۹٬۳۹۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • Hossein IR ۰۱:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
      3 1
      وجب به وجب زمینش طلان
    • زینال IR ۰۰:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۶
      0 0
      چند هکتار زمین ورودی شیراز دروازه قران نزدیک حافظیه گنجی هست نیوفتنی املاک و مستغلات مجزا هم که نگو فقط پول همیت تیر و تخته هاش هم باز خدا تومانه برند شرکت هم که قیمت نمیخوره