۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۳:۴۳
 افزایش تعداد مشاوران املاک باعث گرانی مسکن شد
کارشناس حوزه اقتصاد مسکن:

افزایش تعداد مشاوران املاک باعث گرانی مسکن شد

یک استاد دانشگاه منافع حاصل از دریافت حق کمیسیون را انگیزه ای برای انجام معاملات گران دانست و گفت: تعداد مسکن در ۲۵ سال اخیر فقط ۲.۵ برابر افزایش یافته اما تعداد مشاوران املاک ۱۹ برابر شده است.

به گزارش بازار، حسین محمودی اصل، کارشناس اقتصادی و استاد دانشگاه گفت: گرانی اجاره بها عوامل متعددی دارد؛ بخشی از این مسئله ناشی از اقتصاد کلان، شرایط التهابی و کمبود عرضه و تقاضاست و بخشی هم به عملکرد مشاوران املاک برمی گردد.

وی افزود: اگرچه بسیاری از مشاوران املاک با انصاف هستند اما در شرایط التهابی فقط کافی است که پنج درصد از آنها غیرمنصف باشند آن وقت بازار را بهم می زنند و البته این نکته را هم باید گفت که این پنج درصد در شرایط غیرالتهابی توان بهم زدن بازار را ندارند.

کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه منافع حاصل از دریافت حق کمیسیون انگیزه ای برای انجام معاملات گران است گفت: مشکل دیگر اینکه تعداد مسکن در ۲۵ سال اخیر فقط ۲.۵ برابر افزایش یافته اما تعداد مشاوران املاک ۱۹ برابر شده و این مسئله باعث رقابت و دامن زدن به افزایش قیمتها می شود.

محمودی اصل با انتقاد از اینکه اصل قانون مالیات بر خانه های خالی اجرا نشده و مجلس هم در این خصوص کاری نکرده گفت: مشکل دیگر، بحث هدایت نقدینگی است و دلیل وجود مستاجران هم صرفا کمبود ملک نیست بلکه ناشی از هدایت منابع و نقدینگی به سمت دلالی به جای بخش تولیدی است.

این استاد دانشگاه از ادامه نفوذ دلالان و سوداگران و رانت خواران در این حوزه سخن گفت و افزود: سوداگران به خاطر منابع زیادی که به جیب زدند و پولشویی هایی که کردند قیمتها را تا چند برابر بالا بردند و به خاطر تضاد منافع و نفوذ بسیار بالایی هم که دارند در کشور و حتی رسانه ها جوسازی و فضا را ملتهب می کنند.

محمودی اصل بر لزوم تقویت و انسجام فضای مشاوران املاک تأکید کرد و گفت: وقتی منافع مشاوران املاک درگیر می شود و با افزایش قیمت مسکن هم منتفع می شوند طبیعتاً تمایلی به کنترل قیمتها ندارند اما اگر مشاوران املاک توجیه شوند و اطلاعات داشته باشند قیمتها هم به این حد نمی رسد.

کد خبر: ۱۴۹٬۳۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha