۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۲:۴۶
ضرورت شناخت محدودیت‌های بازار پایه و انتخاب سهام با نگاه بنیادی
مدیرعامل سبدگردان اعتبار تأکید کرد

ضرورت شناخت محدودیت‌های بازار پایه و انتخاب سهام با نگاه بنیادی

بازار پایه از محدودیت‌هایی برخوردار است که بیشتر سهامداران از آن بی‌خبر هستند. برای نمونه، اگر سهامداری بیش از یک درصد سهم شرکتی را خریداری کند، به عنوان سهامدار عمده امکان فروش سهام خود را ندارد.

به گزارش بازار به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، مدیرعامل سبدگردان اعتبار با مدنظر قرار دادن شرایط مثبت کنونی بازار سرمایه و در نتیجه فعال شدن مجدد شبکه‌ها و کانال‌های مجازی برای سیگنال‌دهی به سرمایه‌گذاران توصیه کرد: تشویق و ترغیبب به خرید سهام شرکت‌های کوچک با شناوری پایین دام این گروه‌ها و کانال‌هاست. سهامداران نه تنها از خرید سهام شرکت‌های کوچک با شناوری پایین که شرایط بنیادی مناسبی ندارند، بپرهیزند بلکه اساساً از خرید سهام بدون مبنای تحلیل و تکیه بر مؤلفه‌های بنیادی اجتناب کنند. همچنین به نقدشوندگی سهام و اینکه آن شرکت در چه بازاری پذیرفته شده نیز توجه ویژه کنند.

محمد کفاش پنجه‌شاهی با اشاره به موجی که از انتهای سال ۹۸ آغاز و به اَمرداد ۹۹ ختم شد، ادامه داد: یکی از رخدادهای ناگوار طی این مدت، سوءاستفاده عده‌ای از فضای مثبت بازار و حضور کثیری از خریداران ناآگاه بود. ورود نوسهامداران به سمت سهم‌های کوچکی که از لحاظ بنیادی پایه و اساس چندانی نداشتند، تله آنها برای کسب بازدهی‌های بالا برای خودشان بود.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه سهم‌های کوچک از نقدشوندگی پایینی برخوردار هستند، تصریح کرد: قیمت این سهم‌ها با ورود نقدینگی، با سرعت بالایی افزایش می‌یابد. سیگنال‌دهندگان غالبا در این شرایط این سهم‌ها را با قیمت‌های پایینی خریداری می‌کنند و پس از تبلیغات در فضای مجازی و گروه‌های اجتماعی، این سهم‌ها را با قیمت بالاتری می‌فروشند و در نهایت این سهم‌ها روی دست خریداران بی‌اطلاع از شرایط بنیادی سهم می‌ماند.

او افزود: در این دوره، متأسفانه در مواردی قیمت سهم به نصف یا کمتر ‌هم رسید ولی باز هم سهامداران به دلیل اینکه نقدشوندگی این سهم‌ها بسیار پایین است، در صف فروش قفل شدند و قادر به نقد کردن سهام خود نبودند در نتیجه دچار ضررهای هنگفتی شدند. به بیانی دیگر، عدم توجه خریداران به ریسک نقدشوندگی سهم‌های مزبور، باعث تحمیل ضررهای سنگین به آنها شد.

او با تأکید بر بازار پایه و ویژگی‌های شرکت‌های پذیرفته شده در این بازار تصریح کرد: ورود شرکت‌ها به بازار پایه، حکایت از این دارد که سهام آنها از پیش‌شرط‌های لازم پذیرش برخوردار نبوده و چون شرکت سهامی عام بوده، سهام آن شرکت قابل معامله در فرابورس شده است. همچنین، ممکن است شرکتی به دلیل از دست دادن شروط لازم پذیرش، اخراجی بوده و به بازار پایه تنزل یافته باشد.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به محدودیت‌های بازار پایه توضیح داد: این بازار از محدودیت‌هایی برخوردار است که بیشتر سهامداران از آن بی‌خبر هستند. برای نمونه، اگر سهامداری بیش از یک درصد سهم شرکتی را خریداری کند، به عنوان سهامدار عمده امکان فروش سهام خود بدون مجوز شرکت فرابورس را ندارد.

او با اشاره به عواملی که هر سرمایه‌گذاری باید در انتخاب سهم خود لحاظ کند، خاطرنشان کرد: انتخاب سهم حتماً بر اساس عوامل بنیادی باشد تا به هر دلیلی اگر سهم منفی شد و قادر به نقد کردن سهم خود نشدند، حداقل در زمان مجمع سهم از سود نقدی مجمع برخوردار شوند.

همگاهی دائم ریسک و بازده در سرمایه‌گذاری‌ها
کفاش پنجه‌شاهی در ادامه گفت‌وگوی خود با «سنا» با اشاره به همراهی دو مفهوم اساسی در ادبیات مالی و اقتصادی اظهار کرد: هرگاه از بازده سخن می‌رود، باید به مفهوم ریسک نیز توجه شود. به بیانی دیگر، ریسک و بازده در سرمایه‌گذاری‌ها باید در کنار یکدیگر لحاظ شوند. عدم توجه به این نکته مشکلات عدیده‌ای را برای سرمایه‌گذاران به همراه دارد.

مدیرعامل سبدگردان اعتبار با اشاره به اینکه مبنای تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاران باید عوامل بنیادی یا فاندامنتال و سپس عوامل تکنیکال باشد، تأکید کرد: سرمایه‌گذاران باید سهم خود را بر اساس تحلیل‌های بنیادی انتخاب کنند و سپس تحلیل تکنیکال به سهامداران کمک می‌کند تا زمان خرید یا فروش سهم خود را تعیین کنند.

او برای افرادی که از آگاهی یا زمان کافی برای تحلیل سهم‌ها برخوردار نیستند، سرمایه‌گذاری غیرمستقیم را گزینه عاقلانه‌ای برشمرد و گفت: اگر سهامداران از اطلاعات کافی برخوردار نیستند، حتماً با گذراندن دوره‌های آموزشی مرتبط، با مطالعه و آگاهی کامل اقدام به خرید و فروش سهام کنند، در غیر این صورت کار معامله‌گری را به متخصصان این حوزه یعنی مدیران صندوق‌های سرمایه‌گذاری بسپارند. ورود سرمایه از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری یا سبدهای سرمایه‌گذاری بهترین پیشنهاد برای این دسته از افراد است.

مدیرعامل سبدگردان اعتبار در پایان با اشاره به سبدگردانی غیررسمی توسط افراد بدون مجوز رسمی از سازمان بورس، عنوان کرد: متأسفانه برخی از سهامداران اقدام به واگذاری کد خود به فرد دیگری می‌کنند. این‌گونه خرید و فروش‌ها خارج از نظارت سازمان بورس است. نهادهای مالی مجوزدار، اجازه خرید یا فروش هر سهمی را ندارند و خرید و فروش‌ها بر اساس قرارداد شفاف صورت می‌پذیرد.

کد خبر: ۱۴۹٬۲۵۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha