۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۹
ارز ترجیحی فساد ساز است
رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس:

ارز ترجیحی فساد ساز است

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: تقریبا ۳۰ همت یارانه به بخش آرد و گندم اختصاص یافته است که همین امر باعث افزایش میزان قاچاق این محصولات به کشورهای ترکیه، عراق و افغانستان شده است.

به گزارش بازار، جواد عسگری، رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه در کمیسیون کشاورزی برنامه‌ای در قالب احصا کردن مشکلات بخش کشاورزی و ارائه راهکار برای خروج از این مشکلات مطرح شده، به پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) گفت: طرح دیگری در قالب طرح امنیت غذایی متشکل از ۱۵ ماده در کمیسیون مطرح شد که در آن تمام محدودیت‌ها و نقاط ضعف بخش کشاورزی مد نظر قرار گرفته و راهکارهای لازم برای حل مشکلات این طرح وجود دارد.

محمد جواد عسگری افزود: این طرح در صحن علنی مجلس تصویب و به مجمع تشخیص مصلحت نظام رفته است. به هر حال مشکلات این طرح برطرف شده و قرار است به زودی عملیاتی شود.

وی با اشاره به اینکه در این طرح، سنددار کردن اراضی کشاورزی، ثبت کردن محصولات و غیره مد نظر قرار گرفته است، ادامه داد: ثبت قیمت محصولات کشاورزی مسئله بسیار مهمی است. در گذشته قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی بر عهده شورای اقتصاد بوده و تصمیم‌گیری از بالا به پایین صورت می‌گرفت. این روند از سوی کمیسیون کشاورزی تغییر و شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی راه اندازی شد.

به گفته این نماینده مجلس؛ این شورا متشکل از وزیر جهاد کشاورزی، وزیر اقتصاد، معاون رئیس جمهور، معاونت برنامه و بودجه، شش نفر از کشاورزان خبره و سه نفر از اعضای کمیسیون است. این کار کاملا به نفع تولیدکننده است زیرا هزینه‌های کاشت، داشت و برداشت محاسبه شده و قیمت واقعی و سود محصول محاسبه می‌شود. نمونه این طرح قیمت خرید تضمینی گندم برای امسال است که مورد استقبال کشاورزان قرار گرفت.

وی گفت: با توجه به اشتغال زایی بالای بخش ‌کشاورزی و ایجاد امنیت غذایی باید این بخش مدیریت شود. تقریبا ۳۰ همت یارانه به بخش آرد و گندم اختصاص یافته است. همین امر باعث افزایش میزان قاچاق این محصولات به کشورهای ترکیه، عراق و افغانستان شده است.

عسگری تاکید کرد: ارز ترجیحی فساد ساز است و باید جلوی آن در قالب یک برنامه‌ریزی جامع و دقیق گرفته شود و مابه التفاوت ارز ترجیحی باید در اختیار مصرف کننده قرار گیرد تا در جامعه اطمینان حاصل شود.

این نماینده عنوان کرد: برای اجرای این طرح‌ها باید زیرساخت‌های لازم تامین شود. ارز ترجیحی باید حذف شود تا جلوی رانت، فساد و ارتباطات ناسالم گرفته شود. افرادی که در سطح کلان تصمیم گیرنده این طرح بودند باید به فضای ذهنی مردم و جامعه هم توجه می‌کردند.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: برای پیگیری اتفاقات رخ داده، به مردم قول می‌دهیم قیمت نان تحت هیچ شرایطی افزایش نخواهد یافت و این کمیسیون به طور خاص پیگیر این مشکلات است.

کد خبر: ۱۴۹٬۲۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha