۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۴
 آغاز جنگ جهانی گندم| مقایسه قیمت آرد در کشورهای حاشیه خلیج فارس
در گفتگو با بازار عنوان شد؛

آغاز جنگ جهانی گندم| مقایسه قیمت آرد در کشورهای حاشیه خلیج فارس

تبریز- عدالتی، کارشناس مسائل اقتصادی و دکتری مدیریت از آغاز جنگ جهانی گندم و کمبود مواد غذایی در جهان خبر داد.

حسن عدالتی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: براساس انتشار گزارش‌های مستند بین‌المللی همانطور که کارشناسان اقتصادی پیش‌بینی می‌کردند قیمت گندم به بالاترین سطح خود از سال ۲۰۰۸ به دلیل نگرانی‌های فزاینده از کمبود این محصول استراتژیک جهانی رسیده است.

وی گفت: این به دلیل آن است که جنگ روسیه و اوکراین بیش از ۲۵ درصد از صادرات این کالای اساسی و مورد نیاز مصرف جهانی را کاهش داده است.

عدالتی سپس ادامه داد: این کاهش صادرات موجب شده تا قیمت از نان تا بیسکوئیت و رشته‌های فرنگی و حتی نودل که مصرف عمده‌ای در کشورهای اروپایی از جمله ایتالیا دارد به شدت بالا رود، این موضوع برای مردم دنیا اصلاً خوشایند نیست.

این کارشناس مسائل اقتصادی گفت: روسیه و اوکراین روی هم رفته تقریباً یک سوم صادرات جهانی گندم را تأمین می‌کنند و از زمان حمله روسیه به همسایه خود، صادرات گندم در بنادر دریای سیاه به کمترین حجم خود در طول ۱۰ سال گذشته رسیده و گاهاً در برخی از این بنادر صادرات گندم متوقف شده است و این یعنی شروع بحران گندم در جهان.

وی گفت: بحران کمبود گندم در جهان موجب شده است تا کشورهای اروپایی که بیشترین وابستگی را به گندم روسیه و اوکراین داشته‌اند عملاً به سمت افزایش قیمت هفتگی کالاهای اساسی حرکت کنند به طوری که در برخی از کشورها قیمت مواد غذایی از زمان شروع جنگ روسیه علیه اوکراین به بیش از ۴۰ درصد رسیده است.

عدالتی ابراز داشت: در کشور عربستان هر کیلو آرد حدود ۳ دلار، در کویت نزدیک به دو و نیم دلار و در عمان نزدیک به دو دلار به فروش می‌رسد، جالب اینجاست تا قبل از اصلاح قیمتی اخیر آرد، دولت هر کیلو آرد را زیر ۱۰ سنت به صنایع می‌فروخت! حالا توقع دارید آرد ارزان ایرانی به کشورهای همسایه قاچاق نشود؟!

وی افزود: البته این موارد توجیه قابل قبولی برای سو تدبیر در اطلاع‌رسانی و شاید مدیریت برای حذف ارز ترجیحی نیست.

کد خبر: ۱۴۹٬۲۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha