۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
کارگران پارس جنوبی از وعده و وعید خسته شده‌اند| نارضایتی قراردادی ها از دستمزدهای اندک
گزارش بازار؛

کارگران پارس جنوبی از وعده و وعید خسته شده‌اند| نارضایتی قراردادی ها از دستمزدهای اندک

بوشهر- کارگران شاغل در پارس جنوبی به عنوان بزرگترین محیط کارگری کشور از وضعیت حقوق و دستمزد ناراضی بوده و خواستار یکسان سازی حقوق با کارمندان رسمی هستند.

بازار؛ گروه استان‌ها: پارس جنوبی از مهم‌ترین مناطق نفت و گاز و پتروشیمی در کشور و خاورمیانه به شمار می‌رود و بیش از ۷۵ درصد گاز کشور و ۵۰ درصد محصولات پتروشیمی در این منطقه تولید می‌شود.

حضور بیش از ۷۰ هزار کارگر و نیروی متخصص حوزه انرژی از سراسر کشور در شهرستان عسلویه و کنگان، نشان دهنده جایگاه خاص جنوب استان بوشهر در نفت و گاز و پتروشیمی است.

در سال‌های اخیر علاوه بر مطالباتی که مردم استان بوشهر در زمینه عمل به مسئولیت‌های اجتماعی توسط وزارت نفت دارند، مشکلات کارگری و پرداخت نامنظم حقوق و همچنین وضعیت استخدامی کارگران که تحت نظر پیمانکار هستند( و قرارداد مستقیم با نفت ندارند) نیز از جمله مطالبات اساسی کارگران و شاغلان صنعت نفت است.

در یکی دو ماه گذشته، کارگران به وضعیت استخدامی و پرداخت حقوق و دستمزد در عسلویه و کنگان و در پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها اعتراض هایی داشتند که با وعده‌های مسئولان پایان یافت.

تعدادی از کارگران و کارکنان شرکت‌های نفت و گاز و پتروشیمی مستقر در پارس جنوبی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با ابراز گلایه از وضعیت موجود، خواستار ورود مدیران ارشد استان و مدیران صنعت نفت برای بهبود وضعیت معیشتی و افزایش حقوق و دستمزد شدند.

تبدیل وضعیت از شرکتی و پیمانکاری به قرارداد مستقیم با نفت از دغدغه‌های بیش از ۵۰ هزار کارگر شاغل در منطقه است که هیچ مدیری توجه نمی‌کند

«حسین م» از کارگران پتروشیمی مستقر در پارس جنوبی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: هر سال فقط وعده بهبود وضعیت را می‌دهند و عملا هیچ اتفاق مثبتی نمی‌افتد.

وی افزود: تبدیل وضعیت از شرکتی و پیمانکاری به قرارداد مستقیم با نفت از دغدغه‌های بیش از ۵۰ هزار کارگر شاغل در منطقه است که هیچ مدیری توجه نمی‌کند.

«مجید ر» از کارگران پالایشگاهی در پارس جنوبی نیز به خبرنگار بازار گفت: بنده با ۱۲ سال سابقه کار، کمتر از نصف کارگران رسمی حقوق می‌گیرم و هر لحظه امکان اخراج هم وجود دارد.

وی بیان کرد: در این شرایط سخت و طاقت‌فرسا، ثبات شغلی نداریم و حقوق و دستمزد هم ضعیف است و زحمت اصلی بر دوش ماست و حقوق و دستمزد برای رسمی‌ها و این انصاف نیست.

«یحیی د» از شاغلان پتروشیمی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: هر وقت اعتراضی کنیم، تهدید به اخراج می‌شویم و هیج امنیتی نداریم.

وی یادآور شد: این‌ تبعیض‌ها واقعا انگیزه را از ما گرفته و اصلا شایسته نیست.

این کارگر ابراز داشت: از رئیس جمهور انتظار ورود داریم ما را رها نکنند تا نتیجه بگیریم و شغلمان از بین نرود.

ارتقای وضع نیروی انسانی در مجتمع گاز پارس جنوبی
احمد باهوش مدیرعامل مجتمع گاز پارس جنوبی در ارتباط با وضعیت کارگران شاغل در پارس جنوبی اظهار داشت: توجه به مسائل و دغدغه‌های کارگری از اولویت‌های مجتمع گازی است.

وی افزود: نیروی انسانی برای ما از اهمیت والایی برخوردار است و رضایتمندی این عزیزان وظیفه مدیران مجتمع است.

باهوش یادآور شد: رویکرد دولت سیزدهم، توجه ویژه به نیروی انسانی بوده است؛ این موضوع در وزارت نفت، شرکت ملی گاز ایران و بزرگترین مجتمع گازی کشور نمودی روشن‌تر داشته و امید داریم در حل مسائل و مشکلات کارکنان با شتاب بیشتر حرکت کنیم.

مدیرعامل مجتمع گاز پارس جنوبی بیان کرد: نیروهای قراردادی در طول سال‌های متمادی همواره دغدغه‌های فراوان داشته‌اند و این دغدغه بارها و بارها گفته شده و اکنون با نگاه مثبت مدیران در دولت به سرمایه‌های نیروی انسانی تلاش خواهیم کرد به لطف حق ان‌شالله نهایت تلاش صورت خواهد گرفت که مشکلات مطرح شده را در چارچوب قانونی به حداقل ممکن کاهش دهیم.

باهوش ادامه داد: کارکنان قرارداد مستقیم از نیروهای بسیار توانمند و خلاق مجتمع گاز پارس جنوبی هستند و این موفقیت‌های بزرگ در مجتمع ماحصل تلاش و زحمات شما عزیزان می‌باشد.

مدیرعامل مجتمع گاز پارس جنوبی افزود: ارتقای وضع نیروی انسانی در مجتمع گاز پارس جنوبی از مهم‌ترین اولویت‌های کاری تیم مدیریتی محسوب می‌شود، رفع مشکلات مطرح شده و همچنین بهبود وضعیت موجود و تسهیلات مختلف، همگی در زمره اولویت‌های ارتقای کرامت انسانی کارکنان است و در مسیر بهبودی مسائل تصمیمات مهمی خواهیم گرفت.

وی گفت: تیم مدیریتی مجتمع گاز پارس جنوبی وظیفه دارد انگیزه کارکنان را در راستای شکوفایی و پویایی کارکنان مجتمع ارتقاء و افزایش دهد تا شاهد خلق دستاوردهای مهمی در بزرگترین مجتمع گازی کشور باشیم.

باهوش ادامه داد: قوانین و مقررات جدید راه‌گشا برای بهبود شرایط کنونی خواهد بود و مدیران مجتمع با نگاه جدید مسائل را پیگیری خواهند کرد.

وی گفت: مدیران با نگاه مثبت اندیش، انتقادپذیر و شنونده مشکلات مطرح شده در حل مشکلات مصمم هستند و با نگاه احترام و عزت به کارکنان پرتلاش این مجتمع بزرگ حرکت می‌کنند.

موارد متعددی از وضعیت نیروهای رسمی و پیمانکاری در مجتمع گاز پارس جنوبی را در دستور کار قرار داده‌ایم و با همفکری، همدلی و کار کارشناسی مشکلات را به نحو مطلوب حل می‌کنیم

علی مددی معاون وزیر نفت در توسعه و مدیریت سرمایه‌ انسانی نیز بیان داشت: کارکنان بسیار ارزشمند و توانمند در مجتمع گاز پارس جنوبی موجبات رشد، ارتقا و عظمت در مجتمع عظیم گازی کشور هستند.

وی یادآور شد: با افتخار می گویم که کارکنان و متخصصان مجتمع گاز پارس جنوبی نماد عزت و افتخار صنعت در کشور هستند و با تلاش‌های مجاهدانه و با وجود مشکلات فراوان، زمستان سال گذشته را بدون دغدغه پشت سر گذاشتیم و آسودگی هموطنان را فراهم آوردند.

معاون وزیر نفت در توسعه مدیریت و سرمایه‌ انسانی در ادامه افزود: سال جاری که با شعار رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران به نام «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال آفرین» نامگذاری شده است و این شعار پیام‌های بسیار زیادی را دنبال دارد و اگر بخواهیم در شرکت ملی گاز ایران به این شعار توجه ویژه داشته باشیم باید نگاه خود را تغییر دهیم.

مددی در ادامه به نیازهای کارکنان رسمی و پیمانکاری در این مجتمع بزرگ گازی کشور اشاره کرد و گفت: موارد متعددی از وضعیت نیروهای رسمی و پیمانکاری در مجتمع گاز پارس جنوبی را در دستور کار قرار داده‌ایم و با همفکری، همدلی و کار کارشناسی مشکلات را به نحو مطلوب حل می‌کنیم.

نکته مهم در زمینه اشتغال در پارس جنوبی، اجرای دقیق مصوبه اشتغال ۵۰ درصدی نیروهای بومی در پارس جنوبی است که باید محقق شود

وضعیت حقوق و دستمزد کارگران پارس جنوبی مناسب نیست
احمد محمدی زاده استاندار بوشهر نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: نکته مهم در زمینه اشتغال در پارس جنوبی، اجرای دقیق مصوبه اشتغال ۵۰ درصدی نیروهای بومی در پارس جنوبی است که باید محقق شود.

وی افزود: معاون وزیر نفت قول قطعی داده که این مصوبه در سال ۱۴۰۱ با دقت اجرایی شود و حتی جبران عقب ماندگی سال‌های گذشته نیز انجام شود.

استاندار بوشهر بیان کرد: تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی و پیمانکاری نیز یک خواسته مهم است و اکنون کارگران از این وضعیت رضایت ندارند.

محمدی‌زاده گفت: اعتراضات کارگران در پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها که بعضا گزارش شده، نشان می‌دهد که وضعیت حقوق و دستمزد کارگران مناسب نیست و حتی کارکنان قرارداد مستقیم نیز رضایت ندارند.

وی یادآور شد: با توجه به درآمد بالای شرکت‌های نفت و گاز و پتروشیمی، زیبنده نیست که کارکنان و کارگران پارس جنوبی، دغدغه حقوق و دستمزد داشته باشند.

مصدق کشاورزی مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان بوشهر نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: برقراری عدالت در پرداخت حقوق و دستمزد کارگران پارس جنوبی مطالبه اساسی مسئولان استان است.

از مدیران پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌های مستقر در جنوب استان بوشهر می‌خواهیم نسبت به یکسان‌سازی حقوق و دستمزد نیروهای شرکتی و قراردادی اهتمام ورزند تا انگیزه لازم در بین کارکنان ایجاد شود

وی افزود: نظارت دقیقی بر روند پرداخت حقوق در محیط های کارگری به ویژه پارس جنوبی داریم و اجازه نمی‌دهیم حق این عزیزان ضایع شود.

کشاورزی گفت: از مدیران پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌های مستقر در جنوب استان بوشهر می‌خواهیم نسبت به یکسان‌سازی حقوق و دستمزد نیروهای شرکتی و قراردادی اهتمام ورزند تا انگیزه لازم در بین کارکنان ایجاد شود.

وی یادآور شد: پارس جنوبی بیشترین درآمد در کشور را دارد و نباید کارگران منطقه مشکل حقوق و دستمزد داشته باشند.

کشاورزی ابراز داشت: شخص استاندار نیز تاکید بر پرداخت عادلانه حقوق کارگران در پارس جنوبی دارد و امیدواریم در این زمینه اقدامات به شکل سریع انجام شود.

کارمندان رسمی چندین برابر کارگران شرکتی حقوق می‌گیرند
به نظر می‌رسد، کارگران شاغل در پارس جنوبی از وعده و وعید خسته و دل‌زده هستند و اکنون تمام امید آنها به تغییری محسوس در وضعیت حقوق و دستمزد است.

کارگری که در دمای ۵۰ درجه عرق می‌ریزد، وقتی می‌بیند که کارمندان رسمی با زحمتی کمتر، سه الی چهار برابر حقوق و دستمزد دریافت می‌کنند، قطعا انگیزه لازم را برای کار مفید از دست می‌دهد.

در سال‌های اخیر هر یکی دو ماه شاهد اعتراضات کارگران در نقاط مختلف پالایشگاهی و پتروشیمی‌ها در پارس جنوبی بوده‌ایم و اکنون زمان عمل به وعده‌های مدیران ارشد صنعت نفت است.

کد خبر: ۱۴۹٬۱۱۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۹:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۶
      1 0
      تمام وعده و وعیدها همه دروغ هست ، چندین ساله همش قول میدن ولی عملی نمیشه