۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۵
در ایران خودرو چه می گذرد؟| چرا اخطار مجلس به وزیر صمت الزامی است
نگاهی به کارنامه مدیرعامل آبی پوشان جاده مخصوص

در ایران خودرو چه می گذرد؟| چرا اخطار مجلس به وزیر صمت الزامی است

افت ۲۵.۹ درصدی تولید ایران خودرو از ابتدای سال تاکنون چه معنایی دارد؟ وعده افزایش تولید خودرو وزیر صمت الزامات و ساز و کارهای خاص خود را می طلبد که گروه صنعتی ایران خودرو در شرایط فعلی فاقد آن است.

بازار؛ گروه خودرو: با گذشت حدود ۵۰ روز از شروع سال جاری، بررسی آمار تولید نسبت به مدت مشابه سال گذشته ایران خودرو نشان از افت ۲۵.۹ درصدی تولید دارد. این کاهش تولید به چه معنایی است؟ این درحالی است که وزیر صمت سال گذشته وعده داده بود که امسال افزایش تیراژ تولید به رقم باور نکردنی یک میلیون دستگاه در دو واحد بزرگ خودروسازی شاهد خواهیم بود. البته این افزایش تولید، الزامات و ساز و کارهای خاص خود را می طلبد که گروه صنعتی ایران خودرو در شرایط فعلی فاقد آن است.

کارنامه مهدی خطیبی به عنوان مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو در ابتدای سال جاری با افت قابل توجه تیراژ تولید همراه است. از قدیم نقل شده تا صورت مساله ای به درستی طرح نشود، حل آن غیر ممکن است. از زبان مدیران این خودروساز بخواهیم وضعیت صنعت را جویا شویم، بیان می کنند که ایران خودرو در جاده مخصوص «مدینه فاضله» است. درحالی که از «اتوپیایی» آن هیچ نشانی در این واحد خودروسازی دیده نمی شود. در ادامه به بررسی وضعیت تولید گروه صنعتی ایران خودرو با سکان داری مهدی خطیبی خواهیم پرداخت.

مهدی خطیبی مدیرعامل محترم گروه صنعتی ایران خودرو، وعده داده بود که هفت محصول جدید طی سال جاری رونمایی کند. این گفته مهدی خطیبی در قیاس با افت ۲۵.۹ درصدی تولید از ابتدا سال جاری تاکنون چندان هماهنگ به نظر نمی رسد

کاهش خودروهای ناقص یا افت تولید؟
مهدی خطیبی، مدیر عامل محترم گروه صنعتی ایران خودرو، وعده داده بود که هفت محصول جدید طی سال جاری رونمایی کند. این گفته مهدی خطیبی در قیاس با افت ۲۵.۹ درصدی تولید از ابتدای سال جاری تاکنون چندان هماهنگ به نظر نمی رسد. طی بازدید سر زده رئیس جمهور از آبی پوشان جاده مخصوص سال گذشته، توجه مدیران این واحد خودروسازی به خودروهای کف معطوف شده است. توجهی که به گفته بابک رحمانی، سخن گوی این واحد خودروسازی، تعداد خودروهای کف به ۲۷ هزار دستگاه رسیده است.

سوال اصلی از مدیرعامل محترم گروه صنعتی ایران خودرو و سخنگو آن، این هست که کاهش خودروهای ناقص در کنار افت تولید چگونه معنایی دارد؟ ایران خودرو از ابتدا سال تاکنون ۲۵ هزار و ۴۱ دستگاه خودرو تولید داشته است که همانطور اشاره شد، ۲۵.۹ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افت تولید داشته است. در خصوص تولید ۲۵ هزار دستگاه مذکور نیز سوال وجود دارد که چه تعداد از آن تولید تجاری شده است. از سویی با توجه به کاهش تیراژ تولید این سوال ایجاد می شود که خطیبی می تواند هفت محصول جدید را پس از رونمایی عرضه کند؟

در ایران خودرو چه می گذرد؟| چرا اخطار مجلس به وزیر صمت الزامی

سوال دیگری که باید مدیران ارشد این خودروسازی به آن پاسخ دهند این هست که سه سال افزایش خودروهای ناقص در کف کارخانه ها و عدم توسعه محصولات فقط به دلیل افزایش بها قیمت مواد اولیه است؟

توسعه محصول یا کاهش تیراژ؟
مدیرعامل محترم گروه صنعتی ایران خودرو وعده از رونمایی و عرضه هفت محصول جدید در شرکت متبوعش به بازار را داده بود. شرکتی به ابر زیان و بدهکاری در صنعت خودرو به سختی چرخ تولید را می چرخاند، با توجه به اینکه توسعه محصول و افزایش تیراژ نیاز به اعتبار ارزی و ریالی دارد، تامین آن از سوی این واحد خودروسازی توسط مهدی خطیبی چگونه خواهد بود؟ از مهدی خطیبی مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو باید سوال کرد که اگر افزایش تولید نیاز به اعتبار سرمایه دارد، کاهش تولید را باید چگونه تعبیر کرد؟

عادل پیرمحمدی مدیرعامل ساپکو، عنوان کرده است که زیان انباشت سه سال اخیر خودروسازان به دلیل افزایش قیمت مواد اولیه است.

مدیر زنجیره تامین ایران خودرو اظهار داشته است؛ محصولات صنایع مادر را گاهی بالاتر از قیمت های جهانی در بورس کالا خریداری و محصول نهایی را با ۴۰ درصد بها کمتر از هزینه تمام شده به بازار عرضه می کنیم. بنابراین با توجه به این که مدیران این گروه صنعتی و وزیر صمت مدعی هستند دولت سهم کمتر از ۱۰ درصد در این خودروسازی دارد، چرا سهامداران ایران خودرو حاضر به تولید با زیان ۴۰ درصدی روی هر محصول هستند؟

این موضوع نفی گران فروشی و دفاع از ساز و کار اشتباه صنایع مادر نسبت به عرضه کالا به صنایع پایین دستی نیست. بلکه سوالی از مدیرعامل و مدیر زنجیره تامین گروه صنعتی ایران خودرو است که چرا با زیان انباشت و بدهکاری ده ها هزار میلیاردی همچنان به تولید مشغول هستند؟ دپو ده ها هزار دستگاه خودرو ناقص نشان از سوء مدیریت در تولید این واحد خودروسازی داشته و دارد.

این نکته را باید به مدیرعامل محترم گروه صنعتی ایران خودرو یادآور شد که سال گذشته یکی از قطعه سازان طی گفت و گو با «بازار» اظهار داشت؛ افزایش تیراژ ۱۰۰ هزار دستگاهی نیازمند ۱۲ هزار میلیارد تومان اعتبار مالی است. با توجه به افزایش بها قیمت ارز، مواد اولیه، لجستیک و دستمزدها این مقدار در سال جاری قطعا افزایش چندین برابری داشته است.

باید از عادل پیر محمدی مدیرعامل ساپکو سوال کرد که، آیا با چنین وضعیتی گروه صنعتی ایران خودرو می تواند وعده وزیر صمت در خصوص افزایش تیراژ تولید و وعده مدیرعامل محترم این شرکت مبنی بر عرضه محصولات جدید را تحقق بخشد؟

یا به مصداق صرب المثل سالی که نکوست از بهارش پیداست، این وضعیت ادامه دار خواهد بود؟

سوال دیگری که باید مدیران ارشد این خودروسازی به آن پاسخ دهند این هست که سه سال افزایش خودروهای ناقص در کف کارخانه ها و عدم توسعه محصولات فقط به دلیل افزایش بها قیمت مواد اولیه است؟ آیا با افزایش روز افزون بها مواد اولیه، از توسعه و افزایش تیراژ در این خودروسازی خبری نخواهد بود؟ یا شاید نیاز است که توسط سازمان های ذیربط به خرید مواد اولیه و قطعات از داخل و خارج کشور نظارت صورت گیرد.
گفتنی است مدیران ارشد این واحد خودروسازی از پاسخ به سوالات این چینینی امتناع کرده و کمترین تعامل خبری و رسانه ای را در خصوص عملکرد خود دارند.

در ایران خودرو چه می گذرد؟| چرا اخطار مجلس به وزیر صمت الزامی

مهدی خطیبی مدیرعامل محترم گروه صنعتی ایران خودرو، سخنگو برای شرکت متبوعش وضع کرده است. تعریف چنین پستی در واحد خودروسازی آیا احتمالا نشان از ناکارآمدی واحد ارتباطات دارد؟

سخنگو یا واحد ارتباطات؟
گفته می شود با وجود دستگاه عریض و طویل ارتباطات و روابط عمومی، مهدی خطیبی مدیرعامل محترم گروه صنعتی ایران خودرو، سخنگویی را برای شرکت متبوعش انتخاب کرده است. تعریف چنین پستی در واحد خودروسازی آیا احتمالا نشان از ناکارآمدی واحد ارتباطات دارد؟

مدیر عامل محترم گروه صنعتی ایران خودرو فراموش کرده است که شرکت متبوعش گرفتار هزینه های سربار تولید از جمله ازدیاد نیروی انسانی است. گفته می شود که چندین نفر در هیات مدیره این شرکت عضو غیر موظف هستند.

در ایران خودرو چه می گذرد؟| چرا اخطار مجلس به وزیر صمت الزامی

اگر مدیرعامل محترم گروه صنعتی ایران خودرو قصد تامین منابع مالی برای افزایش تولید را دارد و هدف کاهش زیان را دنبال می کند، شاید بهتر باشد از کاهش ازدیاد نیروی انسانی در گروه صنعتی ایران خودرو آغاز کند. در یک بررسی ساده می توان دریافت که گروه صنعتی ایران خودرو شاید هزاران نفر نیروی انسانی مازاد داشته و هیچ مدیری تاکنون موفق به کاهش آن یا عدم جذب نشده است.

در پایان باید اشاره داشت که با توجه به سیاستگذاری وزارت صمت در خصوص تولید و عرضه خودرو در کنار کارنامه مدیران عامل خودروسازی ها، شاید اخطار و استیضاح وزیر صمت با چنین عملکردی، از سوی مجلس شورای اسلامی الزامی باشد.

کد خبر: ۱۴۹٬۰۲۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha