۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۶
ایجاد تالارهای تهاتر در قم| صدور ۱۳۸ کارت بازرگانی توسط اتاق بازرگانی
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

ایجاد تالارهای تهاتر در قم| صدور ۱۳۸ کارت بازرگانی توسط اتاق بازرگانی

قم- اتاق بازرگانی استان قم با هدف ارتباط متقابل بین صادرکنندگان و وارد کنندگان تالارهای تهاتر را راه‌اندازی کرده که نقش مهمی در رونق تجارت در این استان در زمان بحران کرونا داشته است.

بازار؛ گروه استان‌ها: تجارت خارجی و صادرات تابع شرایط خاص سیاسی و روابط خارجی کشور مبدأ با دیگر کشورها است؛ ایران اسلامی در حوزه‌های مختلف می‌تواند در زمینه مبادلات تجاری با کشورهای مختلف از جمله صادرات کالاهای غیر نفتی با کشورهای همسایه حرفی برای گفتن داشته باشد.

با بحران کرونا صادرات در کشورهای مختلف دستخوش چالش‌هایی شد که این امر در کشور ایران هم قابل لمس بود؛ از دیگر چالش‌هایی که تجارت خارجی با آن روبرو است تحریم و فشارهای اقتصادی است که بر کشور ما تحمیل شده، لذا در این میان باید دست اندرکاران اقتصادی با دور زدن تحریم‌ها گزینه‌های مطلوب‌تری را برای صادرات و تجارت خارجی دنبال کنند.

ظرفیت‌های قم
استان قم در کنار بحث گردشگری مذهبی و زیارتی ظرفیت‌های خوبی در زمینه تجارت خارجی و صادرات انواع محصولات غیر نفتی دارد؛ این استان با قرار گرفتن در شاهراه مواصلاتی ۱۷ استان کشور می‌تواند از این ظرفیت برای توسعه تجارت داخلی و خارجی استفاده کند؛ اخیراً اتاق بازرگانی استان قم برای ارتباط مطلوب بین وارد کننده و صادرکننده اقدام به ایجاد تالارهای تهاتر برای تبادل کالا کرده است.

استان قم در کنار بحث گردشگری مذهبی و زیارتی ظرفیت‌های خوبی در زمینه تجارت خارجی و صادرات انواع محصولات غیر نفتی دارد

این ابتکار که از سوی دولت سیزدهم برای کاهش بحران تحریم ایجاد شد به این دلیل که در بحران تحریم بسیاری از واحدهای صنعتی و تولیدی با هزاران مشکل می‌توانستند مواد اولیه خود را تأمین کنند لذا با ایجاد تالارهای تهاتر ضمن صرفه‌جویی در تبادل ارزی، صادرات کالا به کشورهای مختلف را افزایش و مواد اولیه هم با سرعت بیشتری تأمین خواهد شد.

این نوع تبادل کالا که از آن تبادل پایاپای هم نامبرده می‌شود در زمان بحران کرونا و کاهش تردد زمینی و هوایی بین کشورها رونق گرفت؛ تالارهای تهاتر با ایجاد صفحه‌ای مجازی واردکنندگان و صادرکنندگان را به هم ارتباط می‌دهد.

ایجاد تالارهای تهاتر در قم| صدور ۱۳۸ کارت بازرگانی توسط اتاق بازرگانی

تاکنون ۱۵۰ واحد تولیدی که در امر تجارت برون مرزی فعالیت دارند شناسایی و مشخصات آنها برای تماس با یکدیگر در تالار تهاتر سایت اتاق بازرگانی بارگذاری شده است؛ هم‌چنین اتاق بازرگانی برای تسهیل در امر تبادلات خارجی تجار و صادرکنندگان قمی در سال گذشته ۱۳۸ کارت جدید صادر و ۲۰۰ کارت از کارت‌های قبلی را تمدید کرده است. خبرنگار بازار برای اطلاع از وضعیت تجارت خارجی و فلسفه ایجاد تالارهای تهاتر با محمد حاجی زمانی، دبیرکل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی قم گفت‌وگویی انجام داده که بدین شرح است:

* گفته می‌شود قم به سمت رونق تالارهای تهاتر در حال قدم برداشتن است در این زمینه توضیح دهید؟
بر اساس نیاز متقابل صادرکنندگان و واردکنندگان استان قم در هر نقطه از کشور به شناخت از هم و تبادل صادراتی و وارداتی خود با قید حذف واسطه‌ها که در زمان‌هایی تا ۱۵ درصد هزینه‌هایی در پی داشت اتاق‌های بازرگانی با هم‌فکری واحد بازرگانی خارجی سازمان صمت نسبت به ایجاد این سیستم و ایجاد تالارهای تهاتر و یا همان تبادل پایاپای بدون واسطه اقدام کرده است.

صادرات استان قم به لحاظ ارزش ۱۰۱ و به نسبت وزنی ۱۳۴ درصد نسبت با سال قبل رشد داشته و هم‌چنین میزان واردات از نظر وزنی ۱۰ درصد و از نظر ارزش ۱۲ درصد رشد داشته است

طبق آمارها در استان قم بیش از ۱۵۰ واحد تولیدی که در امر تجارت برون مرزی فعالیت دارند شناسایی و مشخصات آنها برای تماس با یکدیگر در تالار تهاتر سایت اتاق بازرگانی قم بارگذاری شده است؛ هم‌چنین ایجاد این تالارها به تدریج تکمیل و موقعیت برخط و آنلاین پیدا خواهند کرد.

* وضعیت صادرات استان قم در سالی که گذشت را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
میزان صادرات استان قم به لحاظ ارزش ۱۰۱ و به نسبت وزنی ۱۳۴ درصد نسبت با سال قبل رشد داشته و هم‌چنین میزان واردات از نظر وزنی ۱۰ درصد و از نظر ارزش ۱۲ درصد رشد داشته است؛ قم در حوزه صادرات روغن‌های صنعتی و نفت سفید شیرین سازی شده و هم‌چنین روغن هیدرولیک و قیر با ۴۵ تن و ارزش ۲۵ میلیون دلار در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۲۰۰ درصد رشد داشته است.

ایجاد تالارهای تهاتر در قم| صدور ۱۳۸ کارت بازرگانی توسط اتاق بازرگانی

* در ارتباط با صدور کارت‌های بازرگانی اتاق بازرگانی چه اقدامی را انجام داده است؟
در سال ۱۴۰۰ اتاق بازرگانی قم ۱۳۸ کارت جدید صادر و ۲۰۰ کارت از کارت‌های قبلی را تمدید کرده است؛ کارت‌های بازرگانی به عنوان یک ابزار مهم در دست بازرگانان و تولیدکنندگان محصولات صادراتی است که توسط اتاق‌های بازرگانی کشور و با همکاری وزارت صمت و سازمان‌های تابعه در استان صادر می‌شود.

اتاق بازرگانی استان قم با صدور ۹۰۰ کارت بازرگانی و عضویت به عنوان اتاق پویای کشور به شمار می‌رود

آمارها نشان از رشد ۲۳۴ درصدی صدور کارت‌ها در مقایسه با سال گذشته دارد؛ هم‌چنین برای بازرگانان و متقاضیان علاقه‌مند به ورود به تجارت کارت‌های عضویت از سوی اتاق‌های بازرگانی صادر می‌شود. اتاق بازرگانی استان قم با صدور ۹۰۰ کارت بازرگانی و عضویت به عنوان اتاق پویای کشور به شمار می‌رود.

* اخیراً استان قم با کدام کشور خارجی وارد مذاکرات تجاری شده است؟
با توجه به ظرفیت‌های خوبی که استان قم در زمینه تولید و تجارت خارجی دارد، با همه کشورهای همسایه به ویژه اورآسیا مذاکراتی برای رونق صادرات داشته‌ایم و اخیراً هیئت تجاری کشور آفریقایی کنیا مشتمل بر ۱۰ نفر از بخش‌های اقتصادی به ریاست رئیس دیپلماسی اتاق بازرگانی آن کشور به استان قم جهت شرکت در تبادل نظر با اتاق بازرگانی قم در فروردین‌ماه به این استان سفر کرده است.

در این مذاکرات در ارتباط با چگونگی اجرای فرآیند سرمایه‌گذاری در بخش‌های اقتصادی بین کنیا و قم و هم‌چنین رونق بحث صادرات و واردات و برگزاری دوره‌های آموزشی با اعزام دانش‌پذیر از کنیا به قم و بهره‌گیری از سیستم تهاتر کالاِ به کالا برای جایگزینی فروش ارزی و نقدی در سیستم بانک‌های خارجی به دلیل تحریم گفت‌وگو شده است.

کد خبر: ۱۴۸٬۹۶۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha