۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۳
 اختلال در حوزه تولید است نه تأمین کالا
معاون وزیر جهاد کشاورزی عنوان کرد

اختلال در حوزه تولید است نه تأمین کالا

معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: اگر اختلالی ایجاد شده و تولیدی در حد و اندازه نیازهای مردم ایجاد نشده، یک اختلال در حوزه تأمین به وجود نیامده در حوزه تولید به وجود آمده است.

به گزارش بازار، عباس عسکرزاده افزود: انتظار ما این بود تولیدکنندگان با توجه به این وضعیتی که در دنیا حاکم است، بیشتر از این همراهی می کردند و این اختلال ایجاد نمی شد.

وی گفت: قطعاً باید اقتصاد کشور از این اقتصاد قاچاق پایه ای که متأسفانه عمده ترین منابع کشور که تولید می کنیم مثل نفت، میعانات، حوزه پتروشیمی، کشاورزی و این را با چه مصیبت و مشقتی صادر می کنیم و منابع ارزی کشور را تأمین می کنیم، این منابع ارزی کشور با مشقت بیشتری مایحتاج مردم را تأمین می کند اعم از گندم، روغن خام و نهاده ها، این موقعی که به این سبک و سیاق و با این دشواری به دست می آید انصاف نیست که رها شود و عمده بهره وری آن را عده ای سودجو و فرصت طلب بهره برداری کنند.

عسکرزاده افزود: بنابر این از همان ابتدا قرارگاه امنیت غذایی را در وزارت جهاد تشکیل دادیم، این که عنوان می کنند در بعضی رسانه ها که ما با هیچ یک جلساتی نگذاشتیم و اعلام آمادگی نکردیم، با همه تولید کننده ها و تشکل ها در جلسات مختلف چه به صورت تجمعی و چه انفرادی همه را آگاه کردیم که این تصمیم دولت تصمیم سختی است چون یک نظم غلطی را می خواهیم به یک ریل اساسی و درست برگردانیم.
وی گفت: در بحث جهان هسته ای الآن زمین گرم شده است، اقلیم دنیا به هم خورده، به خصوص خاورمیانه ما دچار خشکسالی مفرط شدیم، ما در سال قبل قریب به ۱۳- ۱۴ میلیارد دلار مصرف گندم، جو، نهاده های دامی و روغن مان شد.
معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی افزود: با این وضعی که خشکسالی مستمر می شود، با همین منوال و اگر جنگ روسیه و اوکراین ایجاد نمی شد یقین داشته باشید که امسال باید روی ۲۰ میلیارد دلار می رفتیم و این حد یقفی نداشت که در این حد و اندازه ثباتی وجود دارد.
آقای عسکرزاده گفت: مدام داشت سفره مردم کوچکتر می شد، این اصل هدفمند سازی یارانه ها که مد نظر مسئولان نظام این بود که به دست آحاد مردم برسد عملاً سیر باطلی را داشت طی می کرد.
وی افزود: ما گفتیم بیاییم مسیر درستی ایجاد کنیم، هر دولت دیگری بود امکان نداشت زیر بار برود، می گفت این بادکنک دست من نترکد و بیفتد دست بعدی، سیاست آقای رئیسی و دولت خدمتگزارش به خصوص وزیر جهاد کشاورزی که کار جهادی انجام می دهند.

عسکرزاده گفت: ما در این سیستم این ارز با این وضع و نهاده ها را با این سیری که در دنیا به وجود آمده بود تأمین می کردیم.

معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: امسال تقریباً از چیزی حدود برج ۳ و ۴ سال ۱۴۰۰ یک تورمی جهانی که در دنیا بی سابقه بود ایجاد شد، یعنی فقط خود تورم جهانی بین ۳۰ تا ۱۰۰ درصد در اقلام سفره غذایی مردم به وجود آمد، بعد از آن مشکل خشکسالی حادث شد.

وی گفت: بر این منوال قرارگاه را معمولاً کی ایجاد می کنند؟ موقعی که احساس می کنند یک بحران، کار پیچیده و در عین حال هماهنگ و منسجم در یک عملیات نیاز است.

عسکرزاده افزود: ما بر این اساس آمدیم قرارگاه ایجاد کردیم، تمام اجزای دولت را صبح ها از ساعت ۶ تا ۸ و نیم از هر ارگان و قسمتی از دولت در این قرارگاه حضور داشتند و قطعه قطعه این پازل را پیگیری می کردیم که قسمتی مغفول نباشد.

وی گفت: الآن هم که اجرا می کنیم با توجه به اینکه قانون مجلس را داریم، یعنی در سال ۱۴۰۰ تقریباً می شود گفت این قانون با یک مبلغ ارزی در دولت دوازدهم تأمین شده بود و دولت دوازدهم این میزان ارز را مصرف کرده بود بنابراین در شش ماهه دوم به نظر آمد که مشکل است ایجاد و انجامش برود مجلس و چکش کاری شود که به لطف خدا شد.

معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی افزود: امروز که این کار را پیاده می کنیم شک نکنید تمام کسانی که سوء نیت و نظر به این منابع خدادادی مردمی داشتند الآن ناراحت هستند و جوسازی می کنند.

عسکرزاده گفت: اشکالی پیش آمد در بحث سال ۱۴۰۱ هم دستمزد، هم حمل و نقل افزایش پیدا کرد هم بعضی اقلام که در سرانه تولید اثرگذار بود رشد پیدا کرد، ما بر اساس قانون موظف بودیم

قیمت ها برای مصرف کننده بر اساس نرخ های سال ۱۴۰۰ باشد، قطعاً این یک پارادوکس عجیبی بود و چفت کردن آن مقداری مشکل بود، این مقداری که طول کشید و تولید کننده ها آمدند با ما همدلی کردند، یک مقداری باعثش این بود. یعنی می شود گفت ۵۰ - ۵۰ است.

وی افزود: ما انتظارمان این بود از کسانی که در این مملکت هستند و چرخ صنعت و اقتصاد کشور بر شانه هایشان است باید رعایت می کردند و تولیداتی که داشتند حتی اگر شده با دولت به توافق می رسیدند با زیان جزئی هم می دادند منتی بر سر مردم نبود.

عسکرزاده گفت: تولیدکننده ضرر نمی کرد، امکان دارد سودش کمتر می شد، ما از این مسأله غافل نبودیم بلکه ماه اول سال بود و بودجه وقتی دوام و قوام خود را پیدا می کند تا خزانه بیاید و بخواهد منابعی را تزریق کند حدود یکی دو ماه طول می کشد.

وی افزود: دولت توانست سه میلیارد دلار برای اول سال برای کالاهای اساسی کشور تأمین کند.

معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: انتظار ما این بود که در کارخانه های روغن بحث روغن را ادامه می دادند و نگه نمی داشتند به اندازه ای که نیاز سیستم های توزیعی بود توزیع می کردند.

عسکرزاده افزود: بحث این است که حبس کردند، من اسم احتکار اگر بگذارم باید تعزیرات را بفرستم سراغشان، حبس مالی کردند که گفتند روی این زیان می دهیم و اگر قیمت ها را بخواهد دولت آزاد کند این مقداری که انتظارمان است به عنوان سربار این تولید نصیبمان می شود.

وی گفت: از همین پروسه ای که ایجاد شده بود اتفاق عجیب دیگری هم افتاد سیل قاچاق چیزی حدود ۱۰ - ۲۰ برابر سال قبل شد به نحوی که ما داشتیم امنیت غذایی کشورهای همسایه را تأمین می کردیم به خصوص در همین روغن و آرد.

عسکرزاده افزود: بخش خصوصی یکی از کشورهای همسایه که تولیدکننده روغن است شکایت ما را کرد که این چه وضعش است، ۱۰۰ تن روغن ایران دارد می آید داخل. صنعت روغن ما ورشکست می شود، این خیلی زشت است برای ما.

وی گفت: بنابراین یک مقداری از کمبود را متأسفانه در بخش توزیع از کارخانه به سیستم ها و سرپنجه های توزیع بین مردم اختلال ایجاد کرد و منحرف شد.

معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی افزود: این را الحمدلله کنترل کردیم، یک کار هماهنگ و منسجم بین مرزبانی کشور و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و سیستم های وزارت صمت، تعزیرات حکومتی همه به وجود آمده و قرارگاهی که عرض کردم زیر نظر خود ساداتی نژاد و همه حلقه هایی که نیاز به مصوبه های خاص داریم.

عسکرزاده گفت: در بحث گندم تقریباً چیزی حدود ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تن مصرف یک سال ماست، موقعی که خشکسالی نباشد، هشت میلیون تن آن را در داخل کشور تأمین می کنیم، الآن قیمتی که دولت تصویب کرد ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان است و بقیه اش را از کشورهای روسیه و اوکراین می آوردیم، الآن مجبوریم از آرژانتین، برزیل و کشورهایی مثل آلمان بیاوریم.

عسکرزاده گفت: گندم با این مشقت می آید به کارخانه آردسازی می رود و کشورهای اطراف ما بدون هیچ زحمتی این را می برند یا آرد را با بیش از ۲۰ - ۳۰ برابر یا به صورت محصولات جانبی آن را مثل ماکارانی، شیرینی.

وی افزود: یک قسمتی قاچاق می رفت و یک قسمتی قانونی می رفت. قسمتی که قانونی می رفت ارزش را بروید ببینید در سیستم به چه نحوی بر می گشت، سیکلش غلط بود، تولیدکننده ما باید برود کیفیت و کمیتش را به نحوی درست کند که بتواند ارز آوری برای مملکت داشته باشد نه از خزانه تبدیل می کنیم به ارز و بر می گردانیم.

معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: من اعتقاد دارم ۴۲۰۰ تومان ارز، در اصل ما دو هزار و خرده ای می دهیم.

عسکرزاده افزود: یعنی قبلاً با ۴۲۰۰ تومان ما یک کیلو گندم می دادیم، الآن در بازار جهانی که گندم ما ۴۲۰۰ تومان برایمان در می آمد الآن شده هشت هزار، پس باید الآن پول دو کیلو را بدهم برای یک کیلو، بعد می آوریم می دهیم به اینها پس ۴۲۰۰ نیست ۲۱۰۰ - ۲۲۰۰ تومانی است، این یکی از مصیبت هایمان بود.

وی گفت: به این عزیزان هم عرض کردیم گفتیم نگاه کنید مثل جریان شکر، گوشت، برنج شما هم باید در این سیستم بیایید به تعادل برسید، یعنی عرضه و تقاضا، ماندگاری شان باید به نحوی باشد که در رقابت قیمت و هزینه هایشان خواستشان را بیاورند پایین.

عسکرزاده افزود: در حوزه اقتصاد کلان اعتقادم بر این است که قسمتی از مشکلات اقتصادی کشور یا فرسودگی صنعتمان است یا در حوزه صنعت باید آموزش بیشتری به نیروهایشان بدهند.

وی گفت: اشکالی که در برداشت است این است که اعتقاد دارند باید یارانه را به تولید کنندگان بدهیم، ما به تولید کنندگان نمی دهیم یارانه را ابتدای خط به مصرف کننده می دهیم بنابراین موقعی که بحث یارانه تبدیل شد و به صورت منابع ریالی به حساب آحاد مردم ریخته شد، کل سیستم یعنی قدرت خرید مردم را می آوریم به همینی که الآن بوده یعنی اگر قدرت خریدشان یک نان باگت و چهار نان سنگک بوده، ما همان را پیش بینی می کنیم ولی ما این یارانه را به ابتدای خط که یا بازرگان ها یا دلال ها و واسطه بودند، تولیدکننده باید برود به سیستمی که پرت کارش کم شود و بهره وری اش بالاتر از این برود، موقعی که گندم مفت باشد همین را می بینید که شده، مدام دارند تولید نامرغوب می کنند بعد عین خیال کسی نیست چون یک منبع خدادادی ارز بود که کمبودش را دوباره می گفتند یک میلیون تن دیگر بیاورید، تا کی می خواهیم این کار را بکنیم؟

معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی افزود: من پیامی برای مردم عزیز دارم که به عنوان یک سرباز کوچک این نظام اقتصادی اعتقاد دارم که با یک عزم ملی و انضباط اجتماعی باید مراقب باشیم دارند در مراحلی مردم را سیر می کنند که مجبور شوند انبارها خانه ها شود.

عسکرزاده گفت: استدعا می کنم خیالتان راحت باشد تا همین الآن که در خدمتتان هستم بیش از ۲۰۰ هزار تن روغن خام وارد کشور شده، تقریباً چیزی حدود همین مقدار به تمام کارخانه ها دادیم به خاطر این دو روز تعطیلی عید فطر که قرار بود تولید را انجام دهند بعضی هایشان گفتند چون کارگرها گفتند مرخصی، و الا قولی که به همه دادم برای آخر این هفته بازار صد درصد پر می شود و به تعادل می رسد شک نکنید قطعاً این طور می شود و بیش از شش هزار تن فقط در یکشنبه و دوشنبه آمد و توزیع شد.

وی افزود: ما یک اراده نسبت به شما داریم این است که این ریل گذاری جدید اقتصاد را به امید خدا مراقبت و هدایت کنیم، افسران اقتصادی تلاش می کنند که ان شاء الله خللی در سفره شما ایجاد نشود.

کد خبر: ۱۴۸٬۷۸۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha