۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۱
افزایش ۱۷ درصدی قیمت جهانی ورق فولادی
فایننشال تایمز پیش‌بینی کرد

افزایش ۱۷ درصدی قیمت جهانی ورق فولادی

قیمت فولاد از ابتدای سال جاری افزایش یافت و انتظارها برای بازگشت ثبات به این بازار با فروکش کردن همه‌گیری کرونا در دنیا به نتیجه نرسید.

به گزارش بازار، در دوره شیوع کرونا شاهد افزایش قیمت فولاد به دلیل اختلال در عرضه این محصول و تعطیلی کارخانه‌ها و معادن و بسته بودن مرزها بودیم. با از بین رفتن این محدودیت‌ها در فصل اول امسال، انتظار می‌رفت بازار به تعادل برسد، ولی جنگ روسیه و اوکراین شوک بزرگی به بازار وارد کرد و قیمت‌ها را افزایش داد.

طبق گزارش «فایننشال تایمز» در فصل اول سال ۲۰۲۲ تاکنون قیمت شمش‌های فولادی در دنیا ۴.۷ درصد و قیمت ورق‌های فولادی ۸.۹ درصد افزایش یافت و با توجه به‌ چشم‌انداز تیره توقف درگیری‌های روسیه و اوکراین، امید چندانی به توقف این روند وجود ندارد.

این رسانه اروپایی در گزارش خود اعلام کرد: تنش‌های روسیه و اوکراین و بالا گرفتن دامنه این در هفته‌های اخیر نشان می‌دهد انتظار پایان روند افزایشی قیمت در بازار فولاد، انتظاری نادرست است. انتظار می‌رود در فصل دوم امسال در خوش‌بینانه‌ترین حالت قیمت شمش‌های فولادی در دنیا ۳.۱ درصد و قیمت ورق‌های فولادی ۷ درصد نسبت به فصل اول افزایش یابد. این مسئله برای کشورهای واردکننده فولاد، می‌تواند آسیب‌رسان باشد، زیرا هزینه‌های تولیدات صنعتی را افزایش می‌دهد و بر دامنه تورم می‌افزاید.

برپایه این گزارش، درگیری‌های روسیه و اوکراین باعث شد در عرضه فولاد و فرآورده‌های فولادی در دنیا اختلال ایجاد شود. این اختلال عرضه یک عامل مهم در افزایش قیمت فولاد بوده ولی مسئله مهم این است که طرح‌های توسعه زیرساختی در امریکا نیز به‌عنوان یک عامل مؤثر دیگر با جدیت پیگیری می‌شود و امریکا در نظر دارد بیش از ۶۰ درصد فولاد و فرآورده‌های فولادی موردنیاز خود را وارد کند.

اگر عامل افزایش تقاضا را به اختلال در عرضه اضافه کنیم، خواهیم دید که در فصل دوم سال جاری بازار با تحولات بزرگ‌تری روبرو خواهد بود.

پیش‌بینی می‌شود در فصل دوم سال ۲۰۲۲ متوسط قیمت هر تن شمش فولاد نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۲.۲ درصد و متوسط قیمت هر تن ورق فولادی ۱۷.۲ درصد افزایش یابد. در صورت تحقق این پیش‌بینی، متوسط قیمت هر تن شمش فولادی در فصل دوم سال ۲۰۲۲ برابر با یک هزار و ۱۷۷ دلار و متوسط قیمت هر تن ورق فولادی برابر ۲ هزار و ۱۸۲ دلار خواهد بود.

کد خبر: ۱۴۸٬۷۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha