۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۶
سیاست دولت مغایر با رشد بازار سرمایه ا رشد مبتنی بر تورم یا حاشیه سود؟
«بازار» در گفتگو با کارشناسان بررسی کرد

سیاست دولت مغایر با رشد بازار سرمایه ا رشد مبتنی بر تورم یا حاشیه سود؟

برخی کارشناسان معتقدند که رشد بورس در دو ماهه اخیر نشان دهنده وضعیت خوب بازار نسبت به سال گذشته است، اما برخی دیگر با اشاره به ادامه مشکلات اقتصاد ادامه رشد بورس را بعید می دانند.

بازار؛ گروه بورس: در شرایط کنونی بازار سرمایه در موقعیت خاصی قرار گرفته و برخی تحلیل ها از ادامه روند صعودی شاخص هم وزن و نمادهای کوچک تاکید دارند. در حالی که شاخص کل چند وقتی است درجا زده و این مساله احتمال اصلاح زمانی در این سطح از شاخص را جدی کرده است.

اما برخی از کارشناسان با اشاره به افزایش قیمت برخی کالاها در بازار جهانی و سیاست دولت برای حذف یارانه آرد صنعتی و ... معتقد هستند این اقدام باعث وارد شدن شوک قیمتی به بازار شده است، به همین دلیل خیلی منطقی به نظر نمی رسد در وضعیت کنونی که نمادهایی همچون گروه غذایی و دارویی که تقریبا در کف قیمت هستند همچنان درجا بزنند. به نوعی تلاش دولت برای سرکوب بازار انتقام گرفتن از سهامداران خرد است و ابزار مناسبی برای کنترل تورم های احتمالی نیست.

با افزایش قیمت نفت دولت در تامین نیاز ارزی مشکلی ندارد و تنها در مقطع کنونی موضوع عوارض صادراتی روی بازار تاثیر دارد، هرچند در حال حاضر شرکت ها هم مطمئن نیستند که اجرای این سیاست چقدر بر فعالیت آنها تاثیر خواهد گذاشت

بازار سرمایه خبر محور شده است
یک کارشناس بورس در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه امسال نسبت به سال گذشته بازار شرایط بهتری دارد، گفت: سال گذشته بازار حدود ۴.۲ درصد بازدهی داشته، در حالی که در فروردین حدود ۴.۷ درصد بازدهی داشته و بعد از آن هم تاکنون ۱۰ درصد بازدهی داشته است، به همین دلیل به نظر نمی رسد بازار وضعیت بدی را پیش رو داشته باشد.

مهدی دلبری با بیان اینکه در گروه های خودرویی، پالایشی، بانکی و حتی پتروشیمی و فلزات معاملات خوبی را چند وقت اخیر شاهد بوده ایم، تصریح کرد: در شرایط کنونی به نظر می رسد که بازار بیشتر به دنبال رصد اخبار رفته و می بینیم با هر خبری برخی از گروه ها روندی صعودی و نزولی می گیرند.

او با تاکید بر اینکه قیمت های جهانی در یک محدوده بالا باقی مانده است، اظهار کرد: با افزایش قیمت نفت دولت در تامین نیاز ارزی مشکلی ندارد و تنها در مقطع کنونی موضوع عوارض صادراتی روی بازار تاثیر دارد، هرچند در حال حاضر شرکت ها هم مطمئن نیستند که اجرای این سیاست چقدر بر فعالیت آنها تاثیر خواهد گذاشت، البته نمی توان نادیده گرفت که اثر این سیاست روی قیمت محصولات فلزی همچون روی و آهنی بیشتر اثر می پذیرند، اما جزئیات آن هنوز معلوم نیست و باید منتظر گزارش رسمی شرکت ها بود.

از سال ۹۶ تا امروز قیمت انرژی در ایران ۶ برابر و هزینه و دستمزدها بیش از ۲ برابر شده است، به همین دلیل آزادسازی قیمت کالا برای رشدی حداقل ۵۰ درصدی در سال جاری طبیعی است

دلبری با بیان اینکه افزایش هزینه های یوتیلیتی و انرژی روی تولیدکننده های متانول اثر بالایی دارد، گفت: دولت امسال احتمالا در چند ماه نخست با اتحادیه و تشکل های مختلف درگیر باشد، همانطوری که سال گذشته شرکت های تولیدکننده لاستیک در نتیجه قیمت گذاری دستوری و افزایش هزینه های تمام شده بیشترین خسارت را به سهامداران وارد کردند.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه دولت باید سیاستی را وضع کند که در کنار افزایش قیمت انرژی و مالیات شرایطی ایجاد کند شرکت ها بتوانند قیمت کالاهای خود را تعیین کنند، اظهار کرد: از سال ۹۶ تا امروز قیمت انرژی در ایران ۶ برابر و هزینه و دستمزدها بیش از ۲ برابر شده است، به همین دلیل آزادسازی قیمت کالا برای رشدی حداقل ۵۰ درصدی در سال جاری طبیعی است.

یک استاد اقتصاد برخلاف تحلیل برخی فعالا بازار سرمایه که پیش بینی می کنند روند صعودی بورس همچنان ادامه دارد معتقد است که رشد بازار از این به بعد کند می شود، زیرا در شرایط کنونی مشکلاتی در اقتصاد کشور وجود دارد که دولت نه تنها هیچگونه برنامه ای برای کنترل آنها ندارد

رشد بورس نباید تابع تورم باشد

یک استاد اقتصاد برخلاف تحلیل برخی فعالا بازار سرمایه که پیش بینی می کنند روند صعودی بورس همچنان ادامه دارد معتقد است که رشد بازار از این به بعد کند می شود، زیرا در شرایط کنونی مشکلاتی در اقتصاد کشور وجود دارد که دولت نه تنها هیچگونه برنامه ای برای کنترل آنها ندارد، بلکه سیاست های جدید را به گونه ای وضع می کند که اثر تخریبی آن بر اقتصاد نمایان است.

آلبرت بغزیان در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه آمارهای بانک مرکزی درباره ادامه رشد نقدینگی و تورم گویای این است اقتصاد ایران در بدترین وضعیت ممکن قرار دارد، افزود: بازار سرمایه وقتی می تواند رشد کند که شرکت ها بتوانند وضعیت آینده را تا حدودی پیش بینی کنند. در اقتصاد ایران به دلیل رشد بی حد و حصر نقدینگی و تورم این امکان را از شرکت ها گرفته، به همین دلیل سرمایه گذاری هم به حاشیه رفته و کاملا به رکود اقتصاد ایران افزوده است. از این رو در چنین شرایطی نمی توان انتظار داشت که بازار همچنان در یک روند صعودی حرکت کند.

رشد واقعی بازار سرمایه باید متناسب با افزایش سودسازی شرکت ها باشد و اثر تورمی نمی تواند رشد پایدار و ادامه داری را برای بازار سرمایه به وجود بیاورد، از طرف دیگر دولت با تصویب سیاست هایی همچون عوارض صادراتی و ... عملا مانع از رشد بازار می شود

او با تاکید بر اینکه رشد بازار سرمایه در سال های گذشته تحت تاثیر ارزش جایگزینی و تورم بوده است، اظهار کرد: رشد واقعی بازار سرمایه باید متناسب با افزایش سودسازی شرکت ها باشد و اثر تورمی نمی تواند رشد پایدار و ادامه داری را برای بازار سرمایه به وجود بیاورد، از طرف دیگر دولت با تصویب سیاست هایی همچون عوارض صادراتی و ... عملا مانع از رشد بازار می شود، زیرا این سیاست ها منجر به کاهش حاشیه سود شرکت ها در نتیجه کاهش درآمدهای حاصل از صادرات می شود.

بغزیان با تاکید بر اینکه ادامه تحریم ها نباید بر اقتصاد ایران خیلی اثر می گذاشت اما همچنان عده ای از آن برای شانه خالی کردن از مسئولیت و تحمیل هزینه ها بر مردم استفاده می کنند، اظهار کرد: به طور قطع تحریم ها باید در سال های نخست تنها بر اقتصاد ایران تاثیر می گذاشت اما برخی از مسئولان همچنان از آن به عنوان مهمترین چالش اقتصاد و شرکت ها نام می برند به همین دلیل عده ای هم از بازار به بهانه خبرهای مرتبط با تحریم ها و برجام و ... نوسان گیری می کنند و به نوعی مانع از رشد بازار هم شده اند.

کد خبر: ۱۴۸٬۶۶۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha