۳۱ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۶
راهکارهایی برای مقابله با ناامنی غذایی و گرسنگی

راهکارهایی برای مقابله با ناامنی غذایی و گرسنگی

ساهیل شارما، محقق فناوری مواد غذایی در دانشگاه پنجاب هند، طی مقاله ای در وبسایت اوت لوک پوشان (Outlook Poshan)   راهکارهایی برای مقابله با ناامنی غذایی ارایه داده است. که متن آن را با ترجمه فرحنازسپهری می خوانید.

ساهیل شارما،- سه ماهه اول سال ۲۰۲۰ به پایان رسید و ما هنوز مشغول مبارزه با همه گیری کووید -۱۹ هستیم. اما این بدان معنی نیست که ما قادر به تحقق برنامه های خود برای دستیابی به هدف جاه طلبانه طی برنامه POSHAN Abhiyaan (ماموریت ملی تغدیه ومقابله با  سوء تغذیه هندوستان) تا سال ۲۰۲۲ نخواهیم بود.

یکی از مهمترین عوامل موثر در تغذیه، عدم تنوع زیستی در کشاورزی است که به دلیل رژیم های همگن و دسترسی محدود به مواد غذایی ایجاد شده است و منجر به سوء تغذیه گسترده می شود.
بنابراین ما باید تلاش کنیم تا کشاورزی از نظر زیست محیطی پایدارتر شود و تکنولوژیهای مختلف کشاورزی را که می تواند به نتایج مثبت و غذایی منجر شود، بکار گیریم. با این وجود، این امر بدون ایجاد منابع مناسب و ایجاد هم افزایی بیشتر در فناوری مواد غذایی، کشاورزی، بیوتکنولوژی امکان پذیر نیست. 
 
فرآیندهای پیشرفته کشاورزی یکی از روشهای مستقیم تقویت مواد غذایی

پرورش محصول از طریق فرآیندهای پیشرفته کشاورزی یکی از روشهای مستقیم تقویت مواد غذایی است. همچنین باید اقدامات لازم برای همگام سازی ترویج شیوه های حفاظت از جمله تنوع زراعی، روشهای مدیریت خاک ورزی و آبیاری قطره ای یا آبپاش صورت گیرد که می تواند بسیار مفید باشد. در حقیقت، رشد محصولات بیشتر که به نیتروژن کمتری نیاز داشته باشند در حقیقت به سریعتر شدن سازگاری و به رفع سوء تغذیه و همچنین گرسنگی کمک می کند.

همچنین کشاورزی آبزی پروری می تواند گزینه ای در دسترس و مقرون به صرفه در برخی مناطق کشور باشد. بهبود بهره وری (همراه با شیوه های تولید مناسب) نقش مهمی در توانایی تغذیه جمعیت رو به رشد در شرایط نامساعد آب و هوایی، تولید مواد غذایی بیشتر و کمک به درآمد بهتر خانواده ایفا می کند.
 بهبود تولید به طور کلی از طریق رشد سریع در عملکرد با کمک برخی فناوری های پیشرفته و دسترسی به نهاده ها و تنوع بهتر به کشاورزی با ارزش بالا (شیلات، دام، میوه و سبزیجات) اتفاق می افتد. بنابراین، اگر بخواهیم سوءتغذیه و گرسنگی را از بین ببریم، ارتقاء عملیات کشاورزی به طور مرتب ضروری است.

روش های مناسب کشاورزی نه تنها به افزایش بازده کمک می کند بلکه تضمینی برای بهبودی محیط زیست و حفظ غذای سالم برای همگان است. گسترش در تولید کمک می کند تا نیازهای غذایی در طول سال برآورده و حفظ شود، حتی می تواند از افزایش درآمد خانواده حمایت کند. با این وجود، هنوز هم فقدان عظیمی از تحقیقات و توسعه  در بخش ارتباط کشاورزی با تغذیه وجود دارد. برای ایجاد زنجیره غذایی برای  شهروندان نیازمند و مقابله با سوء تغذیه کشور، باید مداخلات متعددی را در سراسر کشاورزی و تغذیه ایجاد کنیم.

از سوی دیگر آگاهی باید در  تمام بخشها صورت گیرد. آموزش بهداشت و تغذیه باید در مدارس سراسر کشور اجباری شود. ما باید در مورد نقش حیاتی تغذیه مناسب در زندگی خود آگاه شویم. باید از روشهای اساسی کشاورزی و همچنین اینکه چه محصولاتی را می توان با توجه به زمین و شرایط جغرافیایی خود پرورش داد، مطلع شویم. این یک روند تدریجی است و ممکن است این قدم را از افراد علاقه مند آغاز کنیم به طوری که این کار به راحتی در باغ های کوچک  انجام می شود. اکنون زمان آن فرا رسیده است که دولت با اطمینان از بهترین شیوه های کشاورزی در سراسر کشور، موضوع فقر و سوء تغذیه را مورد بررسی قرار دهد.

کد خبر: ۱۴٬۸۶۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha