۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۰
۱۰ کشور اروپایی، مخفیانه گاز روسیه را با روبل می‌خرند

۱۰ کشور اروپایی، مخفیانه گاز روسیه را با روبل می‌خرند

رئیس دفتر نخست وزیر مجارستان گفت: در حال حاضر حدود ۱۰ کشور اروپایی بر خلاف ادعای خود در حال خرید گاز روسیه با روبل هستند.

به گزارش بازار، گرگلی گولیاس رئیس دفتر نخست وزیر مجارستان در گفتگو با یک شبکه رادیویی کشورش گفت: هرچند بسیاری از کشورها در بیانیه‌های رسمی اعلام کردند که حاضر نیستند شرط روسیه را برای پرداخت بهای گاز به روبل بپذیرند، ولی پشت پرده بسیاری از آنها بر خلاف ادعای خود عمل می‌کنند.

گولیاس گفت: در ظاهر بسیاری از کشورها حاضر نشدند گاز روسیه را با روبل پرداخت کنند، ولی ۱۰ کشور اروپایی در حال حاضر این شرط را پذیرفته و بدون اطلاع رسانی عمومی در حال خرید گاز صادراتی این کشور هستند.

گولیاس گفت که مجارستان یک حساب یورو در بانک گازپروم روسیه باز کرده است که پرداخت‌ها را قبل از انتقال به تامین کنندگان در روسیه به روبل تبدیل می‌کند. این سیستم به خریداران اروپایی اجازه می‌دهد تا به شرط پوتین عمل کنند.

وی گفت علاوه بر مجارستان ۹ کشور دیگر اروپایی نیز از این روش برای پرداخت‌های خود استفاده می‌کنند.

گویلاس به کشور خاصی اشاره نکرد ولی تایید کرد که همه این کشورها پشت پرده با روبل بهای گاز روسیه را پرداخت می‌کنند.

وزیر امور خارجه مجارستان هم روز جمعه گفت: شرکت های غربی زیادی، شرایط روسیه برای پرداخت پول گاز به روبل را پذیرفته اند اما به شکل مزورانه ای آنرا علنی نمی کنند.

پیتر سیارتو روز جمعه اعلام کرد: شرکت های غربی زیادی، شرایط روسیه برای پرداخت پول گاز را پذیرفته اند اما آنرا علنی نمی کنند و به انتشار اطلاعات غلط درباره موضع مجارستان در اینباره می پردازند.

وی تصریح کرد: کشورهای اروپایی موضع واحدی در قبال پرداخت گاز روسیه به روبل ندارند. مجارستان صادقانه با این موضوع برخورد می کند و طبیعی است اگر پول گاز را به روبل بپردازد تا قطع نشود.

وزیر خارجه مجارستان از دورویی شرکت های غربی انتقاد کرد و افزود: اینکه دیگر کشورها خرید گاز روسیه را رد کرده اند درست نیست و آنها فقط این موضوع را به شکل مزورانه ای علنی نکرده اند.

پیشتر شرکت روسی گازپروم گاز صادراتی خود به کشورهای لهستان و بلغارستان را به دلیل عدم پرداخت با روبل قطع کرده بود.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه، طی فرمانی در ماه مارس اعلام کرد که همه پرداخت ها برای گاز روسیه باید به روبل انجام شود. این فرمان از واردکنندگان گاز روسیه می خواهد تا پرداخت ها به یورو و دلار را نیز از طریق باز کردن حساب در بانک گازپروم انجام دهند که تحت تحریم برخی کشورهای غربی قرار داد.

بعد از شروع عملیات ویژه روسیه در اوکراین، کشورهای غربی بخش های دولتی و خصوصی این کشور را هدف تحریم قرار دادند که مسکو در پاسخ، خواستار پرداخت هزینه گاز به روبل شد تا بتواند قدرت ارز ملی خود را در مقابل ارزهای دیگر حفظ کند.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه روز ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۵ اسفند نیز عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو- کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد. درگیری‌ها در اوکراین و واکنش‌ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد.

کد خبر: ۱۴۸٬۴۹۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha