۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۱:۲۳
بدهی ۱.۷ میلیاردی دولت عراق به وزارت نیرو| تحریم ها بهانه ای برای پرداخت نکردن بدهی؟
یک فعال اقتصادی در گفتگو با بازار مطرح کرد؛

بدهی ۱.۷ میلیاردی دولت عراق به وزارت نیرو| تحریم ها بهانه ای برای پرداخت نکردن بدهی؟

 

حسینی فعال اقتصادی با بیان اینکه تحریم ها بهانه ای برای عدم پرداخت بدهی عراق به ایران است، گفت: مشکل از خود عراق است. چراکه ایران سال گذشته ۴۸ میلیارد دلار درآمد ارزی وصول شده داشته است.

بازار؛ گروه آب انرژی: «خبری از پرداخت بدهی عراق به ایران نیست.» حمید حسینی فعال اقتصادی در گفتگو با بازار می گوید که بین حرف تا عمل دولت عراق در پرداخت بدهی زمین تا آسمان فاصله است.

به گفته او، دولت عراق مدام توپ را در زمین بانک مرکزی و تحریم های آمریکا می اندازد حال آنکه مشکل از خود عراق است.

این فعال اقتصادی در حالی این گفته ها را مطرح می کند که یحیی آل اسحاق رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق به تازگی اعلام کرده که مقدمات پرداخت بدهی عراق به کشورمان فراهم شده و مطابق توافقات صورت گرفته بین دو کشور، طی روزهای آینده روال عادی پرداخت مطالبات ایران آغاز خواهد شد.

عراق واریز پول به حساب بانک تجارت ایران در بانک TBIرا به منزله پرداخت بدهی می دانند. در حالیکه ایران در عمل قادر به برداشت این منابع نبوده و دست کم بیش از ۵ میلیارد دلار از منابع ما در بانک تی بی آی بلوکه شده است

مطالباتی که بلوکه می شود
طلسم پرداخت بدهی عراق به ایران قرار نیست به این زودی ها شکسته شود. با اینکه هر چند وقت یک بار خبر پرداخت بدهی عراق به ایران روی خروجی رسانه ها قرار می گیرد، اما به نظر می رسد که حاصل این مدل پرداخت ها چیزی جز افزایش منابع ارزی بلوکه شده برای ایران ندارد.

حسینی در این باره توضیح می دهد: عراقی ها واریز پول به حساب بانک تجارت ایران در بانک TBIرا به منزله پرداخت بدهی می دانند. این در حالی است که ایران به دلیل تحریم های سیستم پولی و مالی عملا قادر به برداشت این پول از حساب خود نیست. در واقع عراق از دیدگاه خود بدهی خود را واریز کرده و مدعی است که باید صادرات گاز ایران به روال عادی بازگردد.

او همچنین ادامه داد: در شرایطی که ایران به منابع ارزی خود نیاز دارد در حساب بانک تی بی آی بیش از ۵ میلیار دلار از پول ایران بلوکه شده است.

آمریکا عراق را از تحریم های خود معاف و اعلام کرده که اجازه مبادلات پولی دارد اما عراقی ها می گویند اینها تنها حرف است

معافیت آمریکا هم چاره ساز نبود

حسینی با اشاره به رفتار دولت عراق در چند سال اخیر، گفت: اعلام کرده که عراق معاف از تحریم ها بوده و اجازه خرید انرژی از ایران را دارد. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا حتی در مصاحبه های خود به نوعی تعاملات پولی و مالی دو کشور را مجاز دانسته و گفته که وقتی ما برای دولت عراق معافیت قائل شدیم به نوعی به آنها اجازه پرداخت پول را هم داده ایم. البته دولت عراق مدعی است که اینها تنها حرف بوده و چنانچه این کشور تعاملات مالی با ایران داشته باشد، مشمول تحریم های آمریکا خواهد شد.

او که معتقد است دولت عراق در پرداخت بدهی خود تعلل و کوتاهی می کند، ادامه داد: مشکل از خود عراق است و تحریم ها تنها بهانه ای برای پرداخت نکردن بدهی است. حتی اگر فرض را بر این بگذاریم که آمریکا هیچ معافیتی را برای عراق قائل نیست، این کشور هم می تواند مانند دیگر شرکای تجاری ایران بدهی خود را پرداخت کند. ایران در سال گذشته ۴۸ میلیارد دلار صادرات به کشورهای مختلف داشته است. چطور است که این مطالبات وصول شده و قادر به دریافت مطالبات ارزی خود از سایر کشور ها می شویم اما عراق چنین امکانی را ندارد؟!

مشکل از خود عراق بوده و تحریم ها تنها بهانه ای شده برای پرداخت نکردن بدهی؛ چطور است که ایران قادر به معاملات تجاری با بسیاری از کشورهای همسایه همچون ترکیه بوده و مشکلی هم در پرداخت مطالبات خود ندارد اما عراق فقط نمی تواند بدهی خود را پرداخت کند

حسینی البته گفت: بخش خصوصی در حال حاضر مشکلی در وصول مطالبات خود ندارد و ۹ میلیارد دلار مطالبات فعالان اقتصادی از طرق مختلف دریافت می‌شود. این در حالی است که طبق اعلام وزارت نیرو این کشور تنها ۱.۷ میلیارد دلار بابت واردات برق به ایران بدهکار هستند.

او ادامه داد: امیدواریم که اعمال محدودیت در صادرات گاز، عراق را مجبور به مذاکره با آمریکا یا پرداخت بدهی از روش های دیگر بکند.

کد خبر: ۱۴۸٬۳۸۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha