۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
تعدیل نیرو و تعطیلی صنایع، رهاورد حذف یکباره یارانه از آرد صنف و صنعت
بازار از گلستان گزارش می‌دهد؛

تعدیل نیرو و تعطیلی صنایع، رهاورد حذف یکباره یارانه از آرد صنف و صنعت

گرگان- خبر حذف یارانه آرد صنف و صنعت آن‌هم پس از یک ماه عدم عرضه در سایت فروش آرد، به تولید گلستان شوک وارد کرد، اتفاقی که احتمال تعطیلی و تعدیل نیروی صنایع آردبر استان را زیاد می‌کند.

الهام رئوفی فر؛ بازار: هنوز چند روزی از خبر آشفتگی صف‌های نانوایی و تخلفات این حوزه در گلستان نگذشته بود که موضوع حذف یارانه از آرد صنف و صنعت در تیتر اخبار قرار گرفت، اتفاقی که به اعتقاد کارشناسان به دلیل شکاف ایجاد شده بین قیمت آرد نانوایی با آزاد منجر به افزایش فساد خواهد شد.

به گفته فعالان اقتصادی از ابتدای سال جاری سامانه آرد صنف و صنعت به یکباره و بدون اطلاع قبلی بسته شد و این موضوع به کسب و کار صنایع آردبر لطمه وارد کرد چراکه این واحدهای اقتصادی برای تداوم فعالیت، ناگزیر به تهیه آرد آزاد از بازار بودند. به هر حال در روزهای گذشته از سوی مسئولان مربوطه اعلام شد که یارانه از آرد صنف و صنعت برداشته شده و صنایع آردبر می‌توانند میزان آرد مورد نیاز خود را بدون سهمیه بندی خاص به قیمت آزاد از بازار تهیه کنند.

حذف یارانه صنف و صنعت
سرپرست اداره کل غله و خدمات بازرگانی گلستان درگفتگو با خبرنگار بازار با بیان این نکته که دیگر دولت به بخش صنف و صنعت یارانه‌ای اختصاص نمی‌دهد، می‌افزاید: قیمت گندم برای این صنف ۱۲ هزار تومان است پیش از این قیمت گندم صنف و صنعت ۲۷۰۰تومان محاسبه می‌شد اما در حال حاضر این قیمت به ۱۲ هزار تومان رسیده بنابراین صنایع از هرجایی که خواستند می‌توانند گندم را تهیه کنند.

به گفته فعالان اقتصادی از ابتدای سال جاری سامانه آرد صنف و صنعت به یکباره و بدون اطلاع قبلی بسته شد و این موضوع به کسب و کار صنایع آردبر لطمه وارد کرد

محمدرضا افشار با بیان اینکه از آنجایی که قیمت تمام شده گندم برای این صنایع فاقد یارانه است خرید هم برای این بخش محدودیت نخواهد داشت، بیان کرد: افزایش قیمت آرد صنف و صنعت تاثیری در قیمت نانوایی‌های آزادپز و دولتی ندارد اما برای نانوایی‌های سوپر آزاد، قیمت گندم بدون یارانه و آزاد محاسبه می‌شود.

به گفته او، برای تولید نان دو نوع قیمت داریم یکی آرد کیلویی ۶۶۵ تومانی برای نانوایی‌های دولتی و دیگری آرد کیلویی ۹۰۰ تومانی برای نانوایی آزاد است که دولت به هر دو بخش در حال حاضر یارانه می‌دهد.

تعدیل نیرو و تعطیلی صنایع گلستان | ره آورد حذف یکباره یارانه از آرد صنف و صنعت

وخامت اوضاع نانوایی ها با افزایش قیمت آرد
با وجود اینکه سرپرست اداره کل غله و خدمات بازرگانی گلستان به تثبیت قیمت نان تاکید دارد و معتقد است که افزایش قیمت آرد صنف و صنعت تاثیری در شرایط نانوایی‌های شهر نخواهد داشت اما یک فعال اقتصادی نظری مخالف با این مسئول دارد.

مدیرعامل شرکت آرد مطهر اسفراین در گفتگو با خبرنگار بازار می‌گوید: افزایش قیمت آرد صنف و صنعت وضعیت نانوایی‌های گلستان را از این وخیم‌تر خواهد کرد و بالطبع میزان تخلفات بیشتر می‌شود البته تا اسفند ماه که هنوز افزایش قیمت گندم اعلام نشده بود، صف‌های نانوایی خلوت بود اما خبر قیمت جدید گندم در فروردین، بازار آرد و نان در استان نابسامان شد.

وحید حیدری از ثبات قیمت نان در مقابل افزایش تعرفه حامل‌های انرژی و دستمزد کارگران انتقاد می‌کند و می‌افزاید: این تفاوت چشمگیر قیمت آرد نانوایی و آزاد بستر را برای آردفروشی مهیا می‌کند البته افزایش قیمت آرد صنف و صنعت به ضرر کارخانه‌های آرد است با وجود دلالان و بازار داغ آرد یارانه‌ای که در این حوزه به راحتی مبادله می‌شود صنایع آردبر ترجیح به تهیه آرد به قیمتی ارزان‌تر از آنچه دولت مصوب کرده دارند و به این ترتیب حاضر به تهیه این محصول از کارخانجات آرد نخواهند بود.

پیش از این قیمت گندم صنف و صنعت ۲۷۰۰تومان محاسبه می‌شد اما در حال حاضر این قیمت به ۱۲ هزار تومان رسیده بنابراین صنایع از هرجایی که خواستند می‌توانند گندم را تهیه کنند

صرف نظر از تخلفاتی که افزایش قیمت آرد صنف و صنعت در حوزه نانوایی و کارخانجات آرد محتمل می‌کند، این اقدام ناگهانی دولت ضربه سنگینی به واحدهای تولیدی استان که چندان هم به لحاظ اقتصادی قوی نیستند وارد می‌کند.

تعدیل نیرو صنایع آردبر

در همین رابطه مدیرعامل شرکت کاک نان گلستان در گفتگو با خبرنگار بازار می‌گوید: افزایش قیمت آرد به رکود فعلی بازار دامن خواهد زد و در نتیجه واحدهای تولیدی ناگزیر به تعدیل نیرو خواهند شد. البته افزایش قیمت آرد صنف و صنعت حداقل ۳۰ درصد روی بازار تاثیر می‌گذارد لذا اگر سیاست افزایش قیمت آرد برای نان لواش و بربری که از طریق صنایع، پخت و بسته بندی می‌شود هم لحاظ شود، قیمت این محصول شش برابر خواهد شد

عباسعلی حسن لو با بیان اینکه مواد تشکیل دهنده نان لواش یا بربری آرد، آب و نمک است که با گرانی آرد، قیمت نان تولیدی صنایع به صورت چشمگیری افزایش خواهد یافت، تاکید کرد: مواد تشکیل دهنده نان‌های حجیم تنها آرد نیست، برای تولید نان حجیم در کنار آرد، بهبوددهنده هایی دارد با این حال قیمت نان‌های حجیم هم ۶۰ درصد افزایش خواهد داشت این افزایش قیمت برای نان بربری و لواش صنف و صنعت بسیار بیشتر خواهد بود. با این حال هنوز دولت برای ما مشخص نکرده که یارانه نان لواش و بربری را هم حذف می‌کند یا خیر.

وی از بلاتکلیفی واحدهای تولیدی از سوی سیاست‌های دولت انتقاد می‌کند و می‌گوید: یکی از معضلات جدی صنایع همیشه همین بود که دولت تکلیف را مشخص نمی‌کند به عنوان مثال دولت یکباره و بدون اعلام قبلی سامانه آرد را به مدت یک ماه می‌بندد و پس از آن قیمت آرد را چند برابر افزایش می‌دهد در حال حاضر هم معلوم نیست که برای نان لواش یا بربری تولید کارخانه قرار است دولت یارانه بدهد یا خیر.

تعدیل نیرو و تعطیلی صنایع گلستان | ره آورد حذف یکباره یارانه از آرد صنف و صنعت

بلاتکلیفی تولیدگران
حسن لو در ادامه بیان می کند: «در حال حاضر ۷۰ نفر در این واحد تولیدی مشغول به فعالیت هستند که با افزایش ۵۷ درصدی دستمزد و چند برابری شدن قیمت آرد احتمال تعدیل نیرو محتمل است» درحالی که یک واحد صنعتی تولید نان در گلستان ضرر مالی و تعدیل نیروی را گام نخست آسیب‌های حاصل از تغییر یکباره قیمت آرد صنف و صنعت اعلام می‌کند یک فعال اقتصادی از تعطیلی واحد تولیدی اش به واسطه اجرای این سیاست خبر می‌دهد.

مدیرعامل شرکت ماکارونی فجر فندرسک در گفتگو با خبرنگار بازار می‌گوید: توزیع ناعادلانه گندم ۲۷۰۰ تومانی منجر به تعطیلی تنها واحد فعال ماکارونی گلستان شد به دلیل عدم تخصیص آرد از سال گذشته و افزایش یکباره قیمت آرد صنف و صنعت ناگزیر به تعطیلی واحد تولیدی شدیم متاسفانه در اسفند سال گذشته دولت به تعدادی از کارخانه‌های ماکارونی گندم ۲۷۰۰ تومانی را فروخته اما به یک سری از واحدهای تولیدی نداده است.

کامیار پورمیرزا بیان کرد: در اسفند ماه ۳۰۰ تن گندم ۲۷۰۰ را خریداری کردم وحواله آن صادر شد ولی گندم به دستم نرسید که قرار شد فرورین ارسال شود اما ۲۰ فروردین اعلام کردند درصورت پرداخت باید مابه التقاوت هزینه گندم، آن را ارسال خواهند کرد.

توزیع ناعادلانه گندم ۲۷۰۰ تومانی منجر به تعطیلی تنها واحد فعال ماکارونی گلستان شد

وی ضمن انتقاد از عرضه آرد یارانه دار به تعدادی از واحدهای تولیدی، می‌گوید: ملاک عرضه گندم ۲۷۰۰ تومانی را به صنایع آرد بر مشخص نیست. چراکه برخی افراد در این بین بی نصیب ماندند وقتی مواد اولیه را گران تهیه کنیم و آن را گران هم می‌فروشیم اما از آنجایی که به تعدادی کارخانه ماکارونی، گندم ۲۷۰۰ تحویل دادند آنها ماکارونی را به قیمت قدیم عرضه می‌کنند و این برای واحدهای تولیدی نظیر ما که باید آرد را با تعرفه جدید تهیه کرده و محصول تولیدی را با قیمت تمام شده جدید عرضه کنیم قابل رقابت نیست.

با توجه به اینکه بسیاری از واحدهای تولیدی گلستان نوپا بوده و این کسب و کارها کوچک هستند شرایط اقتصادی و تورم آنها را به قدر کافی ضعیف کرده است بنابراین به نظر می‌رسد نیاز است تا مسئولان تدبیری برای رفع این مشکل ایجاد شده صنایع آردبر استان بیاندیشند و از طرفی هم ساز و کار جدی تری برای نظارت بیشتری در حوزه آرد و نان در نظر بگیرند تا از حذف یارانه واحدهای تولیدی کمترین آسیب را متحمل شوند.

کد خبر: ۱۴۸٬۳۶۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • سالار IR ۲۲:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۱
      0 0
      اینها همه هجمه علیه دولت قرار نیست یک عده ای خاص از جیب ملت به ی جای برسن باید پیش بینی برداشتن سوبسید را میکردن اگه پخت کم شده در عوضش درآمد بالا رفته