۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۰
 روند صادرات ایران به افغانستان چگونه پیش می‌رود؟
رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان:

روند صادرات ایران به افغانستان چگونه پیش می‌رود؟

رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان از افت ۲۰ درصدی سطح صادرات ایران به افغانستان در چند ماه اخیر خبر داد و گفت: خوشبختانه با وجود برخی التهابات، روند کلی تجارت برقرار است و امید به بهبود آن وجود دارد.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، از سال گذشته که با تغییر حکومت در افغانستان مواجه شدیم، وضعیت تجارت ایران با این کشور با نوسان همراه شد. حدود ۲ الی ۳ ماه اول بعد از این تغییرات سطح تجارت با این کشور به صفر رسید؛ اما به تدریج شرایط بهتر شد و مجدد سطح صادرات ایران به افغانستان بهبود یافت.

این وضعیت با نوساناتی همراه بوده تا آنجا که در طول هفته گذشته شاهد بسته شدن مرز اسلام قلعه به دلیل برخی مناقشه‌های مرزی بودیم، البته این وضعیت به سرعت حل‌وفصل شد. با این وجود پیش‌بینی می‌شود که استمرار شرایط جاری بر سطح تجارت بین دو کشور تاثیر بگذارد.

در این ارتباط حسین سلیمی، رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان در گفت‌وگو با «اتاق ایران آنلاین» تصریح کرد: باید توجه داشته باشیم این نوع رفتارها و ناامنی‌ها در گذشته هم بوده و ریسک‌های موجود در این بازار را خوب می‌شناسیم. اگر چنین اتفاقاتی در کشور دیگر رخ می‌داد آثار و تبعات آن را روی تجارت خیلی زود حس می‌کردیم؛ اما درباره افغانستان، شرایط متفاوت است.

این فعال اقتصادی خاطرنشان کرد: محموله‌های صادراتی ایران به افغانستان بیشتر جنبه مصرفی دارند و یا جزو مواد غذایی هستند که چاره‌ای جز تامین این مواد از سایر کشورها ندارند، بنابراین روند صادرات ایران به افغانستان کمتر احتمال توقف دارد.

او ادامه داد: در هر صورت با تشدید ناامنی‌ها ممکن است روابط تحت تاثیر قرار گیرد هرچند استراتژی کلی در دست دولت‌مردان است؛ اما تجار در صورت افزایش التهابات احتمالی ممکن است درنهایت به سراغ کشورهای دیگری بروند که امن باشد و ریسک کمتری داشته باشد.

سلیمی با بیان این مطلب که موضوع واردات در ارتباط تجاری بین ایران و افغانستان مطرح نیست، تاکید کرد: بازار افغانستان به دلیل نزدیکی، هم مرز بودن، طبع غذایی، منش و مذهب یکسان، جزو بازارهای استراتژیک است و سطح صادرات ایران به این کشور همواره بین ۳ تا ۶ میلیارد دلار متغیر بوده است. هرچند سال گشذته پس از تغییرات در حکومت افغانستان سطح روابط افت شدیدی پیدا کرد؛ اما چون طرف قراردادها بخش خصوصی این کشور بود، به تدریج شرایط بهبود یافت.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران تاکید کرد: به تدریج دروازه‌ها باز شد و مجدد شاهد از سرگیری روابط بین دو کشور بودیم. البته از ۴ الی ۵ ماه گذشته شاهد حدود ۲۰ درصد افت در صادرات هستیم که همچنان ادامه دارد و چنان‌چه این ناامنی‌ها استمرار داشته باشد ممکن است با کاهش در سطح صادرات مواجه شویم.

او میزان اثرات التهابات اخیر در افغانستان را تا امروز حدود ۲۰ درصد براورد کرد و افزود: در حال حاضر با همه گرفتاری‌ها و وضع قوانین جدید که هنوز جانیفتاده، روند تجارت ادامه دارد و امیدوریم صلح و صفا دراین کشضور حاکم شود تا این روابط ادامه پیدا کند.

رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان در ادامه به افزایش میزان سرمایه‌گذاری افغانستانی‌ها در ایران با توجه به بخش‌نامه اخیر دولت ایران درباره اعطای اقامت ۵ ساله در صورت ورود ۹۰ هزار یورو سرمایه به ایرانف اشاره کرد و گفت: به دلیل شرایط ناامن حاکم بر این کشور و از طرفی بخش‌نامه اخیر دولت ایران مبنی بر اعطای اقامت ۵ ساله به افرادی که ۹۰ هزار یورو سرمایه به ایران بیاورند، شاهد افزایش تقاضا برای سرمایه‌گذاری از سوی افغانستانی‌ها در ایران هستیم. التبه این رقم خیلی زیاد نیست و اگر از افزایش دو یا سه برابری صحبت می‌شود منظور این است که اگر در گذشته ۱۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری می‌شد امروز به ۳۰۰ میلیون دلار رسیده است.

کد خبر: ۱۴۸٬۳۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha