۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۹
قیمت گندم اتحادیه اروپا ۳۸ درصد افزایش یافت| ذرت آمریکا؛ گرانترین در ماه مارس

قیمت گندم اتحادیه اروپا ۳۸ درصد افزایش یافت| ذرت آمریکا؛ گرانترین در ماه مارس

با ادامه دار شدن شرایط جنگ روسیه و اوکراین قیمت صادرات غلات افزایش یافته است به طوری که در ماه مارس ذرت برزیل ۲۰ درصد و گندم اتحادیه اروپا ۳۸ درصد افزایش یافت.

بازار؛ گروه کشاورزی: در حالی که با وقوع جنگ روسیه و اوکراین بازار جهانی محصولات استراتژیکی همچون گندم و ذرت دچار نوسانات قیمتی بالایی شده است تابلوی قیمتهای جهانی نشان می دهد که قیمت جهانی گندم در ماه مارچ به دلیل کاهش عرضه‌ که ناشی از کاهش شدید صادرات از اوکراین و همچنین کاهش محموله‌ ها از روسیه بوده است، به طور چشمگیری افزایش یافته است.

قیمت گندم اتحادیه اروپا در ماه مارس ۴۳۰ دلار به ازای هر تن بوده و هر تن گندم آمریکا نیز در مدت مشابه با نرخی بیش از ۴۸۵ دلار در بازارهای جهانی عرضه شده است

قیمت گندم آمریکا در ماه مارس از ۴۸۵ دلار به ازای هر تن عبور کرد
در واقع تابلوی قیمت های جهانی نشان می دهد: قیمت گندم اتحادیه اروپا با ۳۸ درصد افزایش در ماه، بیشترین افزایش را داشت زیرا تقاضای ناشی از مازاد صادراتی و نزدیکی جغرافیایی آن به بسیاری از بزرگترین وارد کنندگان دریای سیاه به اتحادیه اروپا منتقل شد.

قیمت گندم اتحادیه اروپا ۳۸ درصد افزایش یافت| ذرت برزیلی؛ گرانترین در ماه مارس

به عبارت دیگر قیمت گندم اتحادیه اروپا در ماه مارس ۴۳۰ دلار به ازای هر تن بوده است. این در شرایطی است که قیمت گندم آمریکا نیز در ماه مارس به بیش از ۴۸۵ دلار در تن رسیده است.

در ماه مارس قیمت ذرت در آرژانتین، برزیل و آمریکا به ترتیب ۱۷، ۲۰ و ۱۶ درصد افزایش یافته است

افزایش ۱۷ درصدی قیمت ذرت آرژانتین و افزایش ۲۰ درصدی قیمت برزیل در ماره ۲۰۲۲
از سوی دیگر بر اساس گزارشات منتشر شده، قیمت صادرات غلات در ماه مارچ به دلیل بسته شدن بندر در اوکراین و ادامه‌ دار شدن جنگ و به دنبال آن اختلال در حمل و نقل افزایش یافت. تاثیر درگیری‌ های مربوط به کاشت محصولات کشاورزی؛ از جمله کاهش نیروی کار و دسترسی به زمین و نهاده‌ ها، بر برداشت در سال ۲۰۲۲ در اوکراین همراه با افزایش قیمت انرژی و نهاده نگرانی‌ هایی را به بار آورده است. بر این اساس در ماه مارس قیمت ذرت در آرژانتین، برزیل و آمریکا به ترتیب ۱۷، ۲۰ و ۱۶ درصد افزایش یافته است. به این ترتیب هر تن ذرت آرژانتین در ماه مارس با قیمت بیش از ۳۳۲ دلار در بازارهای جهانی عرضه شده است.

افزایش قیمت صادراتی غلات در حال در حال وقع است که نگرانی های بسیاری سطح جهانی به خصوص برای کشورهایی که وارد کننده عمده غلات محسوب می شوند رو به افزایش است. به همین دلیل شاهد هستیم که کشورهای مختلف سیاست هایی غذایی خود را تغییر داده اند و عمدتا سیاست کاهش صادرات غلات و حفظ ذخایر را برای خود در نظر گرفته اند. به طوری که برخی کشورهای صادر کننده با افزایش عوارض صادرات سعی دارند در برابر بحران های غذایی احتمالی که در صورت ادامه دار شدن جنگ روسیه و اوکراین از یک طرف و ادامه یافتن خشکسالی های اخیر در پیش است، خود را مقاوم تر سازند.

کد خبر: ۱۴۸٬۳۲۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha