۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۲
صادرات غلات اوکراین کماکان در هاله ای از ابهام

صادرات غلات اوکراین کماکان در هاله ای از ابهام

علیرغم توافق روسیه و اوکراین برای از سرگیری صادرات غلات اوکراین، با مورد اصابت قرار گرفتن بندر اوساد، کارشناسان می گویند: این حمله شرایط توافق را زیر پا می گذارد و میتواند نشان دهنده نابودی آن باشد.

بازار؛ گروه کشاورزی: در حالی که به گفته کارشناسان جهان در آستانه قحطی قرار دارد آن هم در شرایطی که میلیون ها تن غلات در کشور اوکراین مسدود شده است و امکان صادرات به بازارهای جهانی را نداشت، روز جمعه طی توافقی که بین دو کشور اوکراین و روسیه صورت گرفت قرار شد صادرات غلات اوکراین از دریای سیاه از سرگرفته شود. با این وجود به گزارش یورونیوز، یک روز پس از امضای قرارداد اوکراین و روسیه برای از سرگیری صادرات غلات از بنادر دریای سیاه اوکراین، موشک‌ های روسی به اودسا، بزرگترین بنادر، اصابت کرد.

بر اساس این گزارش، اگرچه به گفته کارشناسان جهانی این حمله شرایط توافق را زیر پا می گذارد و می تواند نشان دهنده نابودی آن باشد، با این حال، مقامات اوکراینی نشان دادند که آنها همچنان در اجرای توافق مهمی که روز جمعه برای رفع انسداد میلیون ها تن غلات انباشته شده از زمان تهاجم ۲۴ فوریه به دست آمد، ادامه می دهند.

همچنین به گفته تاجران بین المللی غلات، یک نقطه تخلیه واگن ریلی و یک انبار که برای بارگیری غلات استفاده می شد در این حمله ویران شد اما میزان خسارت وارده به تاسیسات بارگیری غلات نامشخص بود. با این حال، تاراس کاچکا، معاون وزیر اقتصاد اوکراین نشان داد که توافق روز جمعه همچنان پابرجاست و وزیر زیرساخت، الکساندر کوباکوف، گفت که اوکراین به آماده سازی فنی برای از سرگیری صادرات ادامه می دهد.

از سوی دیگر یک فرد مطلع به بلومبرگ نیوز گفت: ۹ کشتی در بندر دریایی اودسا وجود داشت که شامل چهار کشتی با ارزش ذرت ۴۵.۶ میلیون دلاری بود. این فرد که خواست نامش فاش نشود، گفت که کشتی های حامل غلات تحت پرچم مالت، لیبریا، سیرالئون و پاناما بودند.

گفتنی است کشورهای اروپایی اصلی ترین وارد کنندگان غلات از جمله گندم اوکراین هستند و اختلال در صادرات غلات این کشور نگرانی های جهانی را در راستای افزایش قحطی و بروز شدیدتر بحران غذایی به همراه دارد.

کد خبر: ۱۶۳٬۷۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha