۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۳
۲۵۸میلیون نفر با ناامنی حاد غذایی مواجهند| تاثیر شوک‌های اقتصادی در بحرانهای غذایی بر جنگ پیشی گرفت
گزارش جهانی درباره بحران های غذایی در سال ۲۰۲۲؛

۲۵۸میلیون نفر با ناامنی حاد غذایی مواجهند| تاثیر شوک‌های اقتصادی در بحرانهای غذایی بر جنگ پیشی گرفت

فائو با استناد به گزارش سالانه شبکه اطلاعات امنیت غذایی می گوید: در سال ۲۰۲۲ حدود ۲۵۸ میلیون نفر در ۵۸ کشور با ناامنی حاد غذایی مواجه بوده اند و شوک های اقتصادی بیش از جنگ در این امر نقش داشته است.

بازار؛ گروه کشاورزی: وضعیت خشکسالی و بحران کم آبی حاکم بر مناطق بسیار از جهان از یکسو و جنگ روسیه و اوکراین از سوی دیگر شرایط ایمنی غذایی جهانی را تحت تاثیر قرار داده است. به طوری که فائو اخیرا با انتشار گزارشی اعلام کرد که تعداد افرادی که دچار ناامنی غذایی حاد شده اند و نیاز به کمک فوری به غذا، تغذیه و معیشت دارند، برای چهارمین سال متوالی در سال ۲۰۲۲ افزایش یافته است و بیش از یک چهارم میلیارد نفر در هفت کشور با گرسنگی حاد مواجه هستند.

از سوی دیگر گزارش سالانه که توسط شبکه اطلاعات امنیت غذایی (FSIN) تهیه شده است، نشان می دهد که حدود ۲۵۸ میلیون نفر در ۵۸ کشور و منطقه در سال ۲۰۲۲ با ناامنی غذایی حاد در بحران یا سطوح بدتر مواجه بوده اند که این رقم در سال ۲۰۲۱ در ۵۳ کشور و منطقه ۱۹۳ میلیون نفر بوده است.

افزایش شدت ناامنی غذایی حاد به ۲۲.۷ درصد در ۲۰۲۲

این گزارش همچنین بیان می کند، شدت ناامنی غذایی حاد از ۲۱.۳ درصد در سال ۲۰۲۱ به ۲۲.۷ درصد در سال ۲۰۲۲ افزایش یافته و همچنان به طور غیرقابل قبولی بالاست و بر روند رو به وخامت ناامنی حاد غذایی جهانی تأکید می کند. این در حالی است که بر اساس این گزارش حدود ۳۵ میلیون نفر در ۳۹ کشور سطوح اضطراری گرسنگی حاد را تجربه می کنند که بیش از نیمی از آن ها فقط در چهار کشور «افغانستان، جمهوری دموکراتیک کنگو، سودان و یمن» قرار دارند.

علاوه بر این، در ۳۰ مورد از ۴۲ زمینه اصلی بحران غذایی که در این گزارش تحلیل شده است، بیش از ۳۵ میلیون کودک زیر ۵سال از هدر رفتن یا سوء تغذیه حاد رنج می‌ برند که ۹.۲ میلیون نفر از آنها با اتلاف شدید، خطرناک ‌ترین شکل سوء تغذیه و یکی از عوامل اصلی افزایش مرگ و میر کودکان است.

در حالی که درگیری ها و رویدادهای شدید آب و هوایی همچنان منجر به ناامنی حاد غذایی و سوء تغذیه می شود، پیامدهای اقتصادی همه گیر COVID-۱۹ و اثرات موج دار جنگ در اوکراین نیز به محرک های اصلی گرسنگی، به ویژه در فقیرترین کشورهای جهان تبدیل شده است که عمدتا به دلیل وابستگی زیاد این کشورها به واردات مواد غذایی و نهاده های کشاورزی و آسیب پذیری در برابر شوک های جهانی قیمت مواد غذایی است.

وقتی شوک‌ های اقتصادی بیش از جنگ موجب بحران غذایی میشود

نکته قابل تامل اینکه بر اساس این گزارش، شوک های اقتصادی به عنوان محرک اصلی ناامنی غذایی حاد و سوء تغذیه در چندین بحران بزرگ غذایی، از جنگ پیشی گرفته است. شوک‌ های انباشته اقتصادی جهانی، از جمله افزایش شدید قیمت مواد غذایی و اختلالات شدید در بازارها، انعطاف ‌پذیری و ظرفیت کشورها برای واکنش به شوک‌ های غذایی را تضعیف می‌ کند. یافته‌ های گزارش تأیید می‌ کند که تأثیر جنگ در اوکراین به دلیل مشارکت عمده اوکراین و روسیه در تولید و تجارت جهانی سوخت، نهاده‌ های کشاورزی و کالاهای غذایی ضروری، به ویژه گندم، روغن ذرت و آفتابگردان تأثیر نامطلوبی بر امنیت غذایی جهانی داشته است. در واقع جنگ در اوکراین تولید و تجارت کشاورزی در منطقه دریای سیاه را مختل کرد و باعث اوج بی ‌سابقه ‌ای در قیمت ‌های بین‌ المللی مواد غذایی در نیمه اول سال ۲۰۲۲ شد. در حالی که قیمت مواد غذایی از آن زمان کاهش یافته است، همچنین به لطف ابتکار غلات دریای سیاه و اتحادیه اروپا خطوط همبستگی، جنگ همچنان به طور غیرمستقیم بر امنیت غذایی تأثیر می گذارد، به ویژه در کشورهای کم درآمد وابسته به واردات مواد غذایی، که انعطاف پذیری اقتصادی شکننده آنها قبلاً توسط همه گیری COVID-۱۹ آسیب دیده بود.

به این ترتیب بر اساس این گزارش سازمان فائو، جامعه بین‌ المللی خواستار تغییر پارادایم به سمت پیشگیری، پیش‌ بینی و هدف‌ گیری بهتر برای رسیدگی به علل ریشه‌ ای بحران‌ های غذایی، به جای واکنش به اثرات آن در هنگام وقوع، شده است. این امر مستلزم رویکردهای نوآورانه و تلاش های هماهنگ تر سازمان های بین المللی، دولت ها، بخش خصوصی، سازمان های منطقه ای، جامعه مدنی و جوامع است.

گفتنی است در حالی نگرانی در خصوص افزایش قیمت مواد غذایی جهانی شده است که به گفته کارشناسان در ایران نیز در خصوص برخی کالاها که نسبت به کشورهای اطراف قیمت آنها پایین تر است نگرانی در خصوص خطر قاچاق مواد غذایی به این کشورها وجود دارد. به طوری که سال های سال موضوع قاچاق آرد به کشورهای اطراف مطرح بوده و هست و با اینکه آرد سهمیه بندی شده است کماکان این مشکل وجود دارد.

کد خبر: ۲۱۸٬۸۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha