۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۹
دادگاه های سایبری و تیم های واکنش سریع برای مقابله با حملات سایبری نیاز است
گفتگوی بازار با استاد موسسه ملی فناوری هند

دادگاه های سایبری و تیم های واکنش سریع برای مقابله با حملات سایبری نیاز است

دکتر بهاسکار مندال، استاد موسسه ملی فناوری هند،معتقد است دولت ها باید از طریق برنامه های اجباری سواد سایبری، برنامه های آگاه سازی مؤثری را در این زمینه انجام دهند.

بازار؛ فرحناز سپهری: با افزایش حملات سایبری و همینطور سرقت دادها از افراد و سازمانها ، به نظر می رسد دولت ها باید در این حوزه نظارت و برنامه های آگاهی رسانی را بیش از پیش انجام دهند. به طوریکه به گفته دکتر بهاسکار مندال، استاد موسسه ملی فناوری هند، دولت ها باید از طریق برنامه های اجباری سواد سایبری، برنامه های آگاه سازی مؤثری را انجام دهند. از آنجایی که بیشتر حملات به دلیل عدم آموزش سایبری کاربران رخ می دهد، تنها راه حل آموزش آنهاست.

درهمین راستا گفتگویی با دکتر دکتر بهاسکار مندال ،استادیار گروه علوم و مهندسی کامپیوتر در موسسه ملی فناوری Patna هند، انجام داده ایم که در ادامه از نظر تان میگذرد.

*در ابتدا بفرمایید کدام تهدیدات سایبری (مانند مهندسی اجتماعی، فیشینگ، باج افزار و غیره) در سال های اخیر بیشتر رایج بوده است؟
حملات فیشینگ در چند وقت اخیر متداول‌ترین حملات بوده و به دنبال آن باج‌افزارها قرار گرفته‌اند
.

*به نظرتان دلیل این مساله چه بوده است؟
بزرگترین دلیل ناآگاهی و عدم دانش امنیتی در بین کاربران است. اکثر کاربران اینترنت از حریم خصوصی داده های شخصی و تهدیدات احتمالی استفاده ناامن از اینترنت بی اطلاع هستند.

*دولت ها برای جلوگیری از تهدیدات سایبری چه باید بکنند؟
دولت ها باید از طریق برنامه های اجباری سواد سایبری، تبلیغات، از جمله تهدیدات سایبری و موضوعات امنیتی در برنامه درسی در مدارس، برنامه های آگاه سازی مؤثری را انجام دهند. از آنجایی که بیشتر حملات به دلیل عدم آموزش سایبری کاربران رخ می دهد، تنها راه حل آموزش آنهاست.

دولت همچنین می‌تواند برنامه‌ها و وب‌سایت‌های غیرقابل اعتماد را زیر نظر داشته باشد و آنها را مسدود کند. یک سیاست امنیت سایبری خوب دولتی همچنین ممکن است ارائه‌دهندگان و توزیع‌کنندگان خدمات اینترنتی را مجبور به فیلتر کردن وب‌سایت‌ها بر اساس محتوا و رتبه‌بندی آنها کند.

سیستم های خودکار را می توان برای شناسایی وب سایت های فیشینگ در بسیاری از موارد توسعه داد. همه برنامه‌ها و وب‌سایت‌های قابل اعتماد می‌توانند توسط دولت به‌عنوان دایرکتوری قابل اعتماد فهرست شوند، که می‌تواند به کاربران کمک کند تا برنامه‌ها و وب‌سایت‌های مورد اعتماد را در حداقل زمان شناسایی کنند.

در عین حال که به دادگاه های سایبری، پلیس و تیم های واکنش سریع نیاز است. با اینکه در بسیاری از موارد وجود دارد اما اکثر کاربران یا از آنها بی اطلاع هستند یا به دلیل پیچیدگی قانونی از کمک گرفتن اجتناب می کنند. ارائه این جزئیات به صورت چاپی و نرم افزاری می تواند برای فروشندگان/سازندگان با هر دستگاه قابل اتصال اجباری شود.

*امنیت سایبری چگونه بر اقتصاد تأثیر می گذارد؟
هر نوع حمله سایبری به یک شرکت مستقیماً منجر به از دست دادن اعتماد شرکت قربانی در بین کاربران و مشتریان و در نتیجه ضررهای مالی می شود. حملات به زیرساخت‌های حیاتی دولت مانند شبکه‌های برق، خدمات دولت الکترونیک می‌تواند منجر به از دست دادن درآمد هنگفتی برای دولت و نهادهای مرتبط شود که در گذشته اخیر در بسیاری از کشورها شاهد آن بوده‌ایم. در طول همه‌گیری، حملات سایبری به وب‌سایت‌های تجارت الکترونیک، وب‌سایت‌های سلامت الکترونیک در سراسر جهان صورت گرفت.

*چالش های ایجاد زیرساخت در حوزه امنیت سایبری برای کشورها چه مواردی هستند؟
بزرگترین چالش آموزش افرادی با امنیت سایبری است که مهم‌تر از همه افرادی که در سازمان‌ها کار می‌کنند. دستگاه های متعددی به اینترنت متصل هستند که از نظر ماهیت، عملکرد و پیکربندی ناهمگن هستند. از این رو، یک راه حل واحد برای همه دستگاه ها و نظارت بر آنها تقریبا غیرممکن است. از طرف دیگر با اینکه نظارت بر همه برنامه ها و وب سایت ها نیز کار بسیار سختی است اما امکان پذیر است.

کد خبر: ۱۴۷٬۸۹۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha