۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
طلا ارزان می‌شود یا گران| چشم بازار به مذاکرات وین دوخته‌شده است
بازار از مشهد گزارش می‌دهد؛

طلا ارزان می‌شود یا گران| چشم بازار به مذاکرات وین دوخته‌شده است

مشهد- بازار طلا و سکه مدت‌هاست که به قول فعالان این بازار در رکود به سر برده و حالا چشم خریداران را به مذاکرات برجام گره‌زده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: یکی از سو الاتی که روزانه خریداران و سرمایه گذران در حوزه طلا و سکه را در دوراهی قرار می‌دهد قیمت این فلز گران‌بهاست که آیا ارزان می‌شود یا گران؟

در حال حاضر تنش‌های سیاسی در منطقه و به‌ویژه جنگ اوکراین با روسیه بر قیمت انس تأثیر گذاشته است و از طرفی مذاکرات برجام نیز نی تواند تا حدود زیادی قیمت طلا و سکه را تحت‌الشعاع خود قرار دهد لذا بسیاری از سرمایه‌گذاران برای خرید در این بازار احتیاط می‌کنند زیرا بر این باورند که در صورت نتیجه رسیدن برجام و تثبیت قیمت دلار لذا بازار طلا و سکه نیز دچار ریزش شده و حباب قیمت‌ها خواهد ترکید.

به گفته فعالان بازار طلا، اگر روند مذاکرات مثبت شود و نتیجه نهایی مدنظر مسئولان کشور باشد، طلا با سرعت‌بالا به سمت کاهش قیمت پیش خواهد رفت.

طلا گران می‌شود یا ارزان
حسین ابریشمی یکی کارشناسان بازار سرمایه در گفت‌وگو با بازار اظهار می‌کند: ما از طرفی شاهد عوامل تأثیرگذار مانند جنگ روسیه بر قیمت انس و طلا هستیم و از طرفی برخی مشکلات داخلی داریم که همگی بر روی سرمایه‌گذاری و هم‌چنین ارزیابی قیمت طلا تأثیر دارد.

وی در این رابطه به ما می‌گوید: اگر تنش‌ها در سطح جهانی ادامه یابد، طبیعتاً تأثیر خود را بر انس جهانی می‌گذارد. انس جهانی نیز از اهرم‌های تعیین قیمت سکه و طلا در بازار داخلی است ولی از آن‌سو، اگر برجام امضا شود، دولت دلار را روی کانال ۲۵ هزار تومان می‌آورد. این موضوع، باعث کنترل بازار طلا و سکه می‌شود.

طلا ارزان می‌شود یا گران| چشم بازار به مذاکرات وین دوخته‌شده است

ابریشمی ابراز می‌کند: واقعیت آن است یکی از احتمالاتی که این روزها در خصوص مذاکرات وین مطرح بوده،احیای هرچه سریع‌تر برجام و تأثیر مثبت بر روند بازارها است. احتمال دیگر، ناکام ماندن توافق برجام یا طولانی و فرسایشی شدن مذاکرات در ماه‌های پیش‌رو است.

وی به بازار می گوید: ازآنجاکه احیا شدن یا نشدن برجام، تأثیر مستقیمی بر نرخ ارز می‌گذارد درنتیجه بررسی احتمال افزایش یا کاهش قیمت دلار طی ماه‌های آینده می‌تواند نمای کلی از وضعیت دیگر بازارها را ترسیم کند.

این کارشناس بازارهای مالی ابراز می‌کند: ازآنجایی‌که طلا به‌عنوان یک کالای سرمای ای در نزد خانواده‌های ایرانی به آن توجه می‌شود لذا زمانی که مشکلات اقتصادی و معیشتی گریبان مردم را گرفته باشد لذا نباید انتظار رونق بازار را داشت.

وی می‌افزاید: معمولاً مردم مازاد سرمایه خود را به طلا تبدیل می‌کنند و لذا تا رسیدن به ثبات اقتصادی همین بازار و به همین شکل با شیب متمایل به رکود وجود خواهد داشت.

ابریشمی تاکید می‌کند: در حال حاضر رکود بر بازار حاکم است و خریداران در انتظار اتفاقاتی هستند که با تحول در بازار، موقعیت مناسبی برای خرید طلا در میان مردم فراهم شود.

در حال حاضر رکود بر بازار طلا حاکم است و خریداران در انتظار اتفاقاتی هستند که با تحول در بازار، موقعیت مناسبی برای خرید طلا در میان مردم فراهم شود

این فعال بازار سرمایه هم‌چنین اظهار می‌کند: از سوی دیگر طلا در دنیا به‌عنوان یک کالای سرمایه‌ای است که مردم آن را ذخیره می‌کنند به همین دلیل مؤسسات مالی به‌ویژه بانک‌های بزرگ تلاش می‌کنند قیمت انس جهانی طلا واقعی نشود تا بانک‌ها برای سرمایه‌گذاری جذابیت بیشتری داشته باشد.

وی یادآور می‌شود: تا زمانی که نتیجه نهایی مذاکرات وین مشخص شود، قیمت طلا و سکه افزایشی خواهد بود.

ابریشمی متذکر می‌شود: بااین‌حال همه می‌دانیم مذاکرات وین هر نتیجه‌ای داشته باشد تأثیر چندانی بر بازار طلا ایران نخواهد داشت و قیمت‌ها آن‌قدرها کاهشی نخواهد شد.

وی بیان می‌کند: شاید مذاکرات در کوتاه‌مدت منجر به کاهش قیمت انس جهانی طلا شود اما در میان‌مدت کف قیمت انس جهانی و طلا و سکه در بازار ایران به همین اندازه خواهد بود.

تأثیر عوامل داخلی و خارجی بر بازار طلا
رئیس اتحادیه طلا و جواهر و نقره مشهد نیز در گفت‌وگو با بازار اظهار می‌کند: قبل از عید در ماه‌های مبارک رجب و شعبان قرارداشتیم و لذا به واسطه برگزاری مجالس جشن و عروسی بازار نیز از رونق نسبی برخوردار بود اما در ماه مبارک رمضان بنا بر روال همیشگی بازار رونق لازم را ندارد.

طلا ارزان می‌شود یا گران| چشم بازار به مذاکرات وین دوخته‌شده است

محمد باقر معبودی نژاد در پاسخ به این سؤال که به‌جز عوامل داخلی تا چه میزان این بازار تحت تأثیر عناصر خارجی قرار دارد نیز به بازار می‌گوید: جنگ بین روسیه و اوکراین تأثیر خودش را بر روی افزایش نرخ بازار جهانی طلا و جواهر و اونس را داشت .

وی بابیان اینکه در حال حاضر این نرخ کمی متعادل‌تر شده است و اونس جهانی نیز کاهش‌یافته است ادامه می‌دهد: این رقم تا دو هزار دلار افزایش پیداکرده بود اما در حال حاضر حدود ۱۹۲۰ دلار هست و اونس جهانی رقمی معادل ۸۰ الی ۸۵ دلار کاهش‌یافته است .

رئیس اتحادیه طلا، جواهر و نقره مشهد بابیان اینکه در حال حاضر صنعت طلا و جواهر با مشکلات زیادی ازجمله مسائل ارزی، تحریم‌ها و... روبه‌رو است اظهار می کند: با این وجود از معدود صنایعی که می‌تواند در دوره تحریم نیز فعالیت داشته باشد، طلا و جواهر است.

معبودی نژآد بیان می کند: خوشبختانه در حال حاضر تمام ابزارهای صنعت طلا و جواهرسازی در کشور خودمان تولید می‌شود و بهترین متخصصان این صنف در کشور در مشهد فعالیت می‌کنند.

وی با اشاره به این موضوع که پیشتر در زمینه تهیه ابزارهای تولیدی طلا و جواهر و همچنین بهره‌مندی از مهارت استادان در حوزه طراحی مصنوعات طلا عقب‌ماندگی‌هایی احساس می‌شد اما در حال حاضر با برگزاری آموزش‌های پیشرفته و به روز بهترین طراحان در مشهد فعالیت می‌کنند.

رئیس اتحادیه طلا، جواهر و نقره مشهد با اشاره به این موضوع که متاسفانه بی‌توجهی مسئولان مانع پیشرفت و توسعه این صنعت شده است بیان می کند: باید توجه داشت طلا و جواهر بهترین ارزش افزوده و اشتغال‌زایی را برای کشورایجاد کرده است.

معبودی نژاد اظهار می کند: در حال حاضر فقط در شهر مشهد بیش از ۲۵ هزار نفر در زمیه طلا، جواهر و نقره فعالیت دارند و لذا این بزرگترین حجم اشتغال‌زایی در بخش اصناف به حساب می‌آید.

وی ابراز می کند: همین امروز و در حالی که بانک‌ها در تحریم به سر می‌برند، صنعت طلا و جواهر می‌تواند مصنوعات طلا را صادر کرده و شمش به کشور وارد و ارزش افزوده برای کشور ایجاد کند.

کد خبر: ۱۴۷٬۸۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • دارابی IR ۲۰:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
      34 4
      من تا ۱۴۰۱/۴/۱۸ باید ۷۰ملیون بدهکاری پس بدم آیا طلا گرون میشه یا ارزون تا اون موقع؟ کی بفروشم بهتره.....