۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۲
روند ادامه‌دار صعودی نرخ تورم | حلاوت افزایش دستمزدها تلخ شد
بازار از مشهد گزارش می‌دهد؛

روند ادامه‌دار صعودی نرخ تورم | حلاوت افزایش دستمزدها تلخ شد

مشهد- طبق اعلام مسئولان روند نرخ تورم در فروردین‌ماه سال جاری هم چنان تصاعدی بوده و این موضوع حلاوت افزایش دستمزدها را برای شهروندان و به‌ویژه کارگران تلخ کرده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: تورم نقطه‌به‌نقطه در خراسان رضوی بنا بر اظهارات مسئولان هم چنان در مقایسه با سال گذشته روندی تصاعدی داشته و بنا بر گفته شهروندان افسار مهار آن از دست مسئولان رهاشده است.

مشاهدات خبرنگار بازار و گفت‌وگو با شهروندان حکایت از افزایش بی‌رویه کالاهای مصرفی داشته و لذا پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که این روند افزایشی در ماه‌های آینده شتاب بیشتری بگیرد.

گشت‌وگذار خبرنگار بازار نشان می‌دهد که میوه و صیفی‌جات در اردیبهشت‌ماه سال جاری در مقایسه با ماه فروردین از رشد قیمتی بسیاری برخوردار بوده است.

بنا بر اظهارات یکی از متصدیان فروشگاه‌های عرضه میوه در فروردین‌ماه امسال نرخ سیب‌زمینی به ازای هر کیلو ۹ هزار در بازار رسید اما این قیمت تا پایان فروردین تا ۲۲ هزار تومان و در حال حاضر به قیمت ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است.

سایر محصولات کشاورزی مانند گوجه‌فرنگی نیز که در فروردین‌ماه باقیمت هر کیلو ۷ هزار تومان عرضه می‌شد در حال حاضر به کیلویی ۱۳ هزار تومان رسیده است و صیفی‌جاتی مانند کاهو نیز از کیلویی ۶ هزار تومان در مغازه‌ها به قیمت ۱۲ هزار تومان به فروش می‌رسد.

تثبیت گرانی در بازار گوشت
افزایش قیمت گوشت در ماه مبارک رمضان که شوک بزرگی را به بازار مصرف وارد کرد متأسفانه باوجود تلاش‌های دولت برای تثبیت و تنظیم بازار اما ناموفق ماند و گوشت قرمز هم چنان بالای قیمت ۲۰۰ هزار تومان به ازای هر کیلو جولان می‌دهد.

روند ادامه‌دار صعودی نرخ تورم | حلاوت افزایش دستمزدها تلخ شد

در همین رابطه یکی از شهروندان مشهدی به بازار گفت: قیمت یک کیلو گوشت چرخ‌کرده در فروشگاه‌های مواد پروتئینی تا قبل از ماه مبارک رمضان کیلویی ۷۹ هزار تومان بود اما در حال حاضر به کیلویی ۱۱۰ هزار تومان رسیده است.

نگاهی به قیمت سایر کالاهای اساسی مانند برنج نیز نشان می‌دهد بهترین برنج ایرانی و درجه‌یک بازار که تا ماه گذشته به ازای هر کیلو ۸۵ تا ۹۰ هزار تومان به فروش می‌رسید در حال حاضر به کیلویی ۹۸ هزار تومان رسیده و در آستانه عبور از مرز ۱۰۰ هزار تومان قرار دارد.

قیمت خودرو ترمز بریده است
این روزها در بازار کالاها و خدمات، کالایی که بیش از همه در کانون توجهات است و قیمت آن روزانه نوسان می‌کند، خودرو است، به‌گونه‌ای که قیمت انواع خودرو طی روزهای گذشته بین ۱۰ تا ۴۰ میلیون تومان افزایش‌یافته است.

البته طی چند سال اخیر قیمت خودرو به‌طور مداوم افزایش‌یافته و این رشد قیمت هرگز متوقف نشده است. هر بار هم مدیران دولت و شرکت‌های خودروساز صحبت‌های تکراری در مدیریت قیمت‌ها مطرح کرده‌اند، اما در عمل خبری از ساماندهی اوضاع قیمت در بازار و کارخانه نبوده است.

فعالان بازار خودرو نظرات مختلفی درباره دلایل افزایش قیمت خودرو طی روزهای اخیر مطرح کرده‌اند، اما اکثریت عامل اصلی گرانی اخیر خودرو را کمبود تولید عنوان می‌کنند.

خط فقر هم بالا کشید
سبد ۹ میلیون تومانی وزارت اقتصاد که در شورای عالی کار به تصویب رسید، حالا ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان شده است.

در این رابطه دبیر کانون شوراهای اسلامی کار خراسان رضوی در گفت‌وگو با بازار اذعان می‌کند: کمیته دستمزد شورای عالی کار که معیارهای محاسباتی متفاوتی دارد و شاخص‌های تأثیرگذار در سبد را تقریباً دورتر از واقعیت در نظر می‌گیرد حداقل هزینه‌های زندگی یک خانوار متوسط ۳.۳ نفره را بر اساس آمارهای رسمی تورمی دی‌ماه ۱۴۰۰به میزان هشت میلیون و ۹۷۹ هزار تومان نرخ‌گذاری کرد.

احسان سهرابی بیان می‌کند: با استناد به سبد ۹ میلیون تومانی اما بازهم با عقب‌ماندگی دستمزد روبرو هستیم و حالا نرخ تورم سبد در همین دو ماه را حساب کنید، حدود ۱۵ درصد افزایش نرخ داشته است.

روند ادامه‌دار صعودی نرخ تورم | حلاوت افزایش دستمزدها تلخ شد

وی بیان می‌کند: توجه داشته باشید که این تورم ۱۵ درصدیِ سبد معیشت در دو ماه، محصول گرانی اقلام خوراکی است، چون فقط نرخ خوراکی‌ها قابل‌احصا و اندازه‌گیری است و هنوز راهکارهایی برای احصای نرخ متوسط مؤلفه‌هایی مانند کرایه‌خانه یا حمل‌ونقل نداریم و بنابراین تورم و افزایش نرخی که برای سبد معیشت محاسبه‌شده چندان هم واقعی نیست.

وی می‌افزاید: ما با جهش سنگین کرایه‌خانه مواجهیم که متأسفانه استانداردی برای احصا، متوسط‌ گیری و اعمال آن در سبد نداریم.

دبیر کانون شوراهای اسلامی کار خراسان رضوی یادآور می‌شود : در حوزه‌ی دارو و درمان نیز با جهش قیمتی مواجهیم که آن نیز به‌دقت در به‌روزرسانی سبد معیشت منظور نشده است.

وی با اشاره به این موضوع که تورمِ ۱۵ درصدی سبد معاش در عرض دو ماه، نگرانی بابت جهش قیمت‌ها را وارد مرحله‌ای جدی‌تر کرده است ادامه می‌دهد: تنها در صورتی می‌توانیم از افزایش دستمزد خوشحال باشیم که دولت وظایف حاکمیتی خود در عرصه‌ی اقتصاد را به‌درستی انجام دهد؛ وظایفی مانند نظم‌بخشی به بازارهای مالی و مهار قیمت‌ها را به معنای واقعی جامه عمل بپوشاند.

وی با اشاره به اینکه شاخص‌های محاسباتی نشان از گذرِ هزینه‌های زندگی خانواده‌های کارگری از مرز ده میلیون تومان دارد اظهار می‌کند: اگر خانواده‌های متوسط کارگری بخواهند در شبانه‌روز، فقط یک وعده‌غذای گرم در سفره داشته باشند، هزینه‌های ماهانه‌ی زندگی‌شان از مرز ده میلیون تومان تجاوز خواهد کرد و لذا تورم و افزایش قیمت‌ها چندان خوشایند نبوده و حلاوت دستمزد کارگران را تلخ می‌کند.

آمارگرانی
در همین راستا رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان رضوی بابیان اینکه نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه در خراسان رضوی هفت‌دهم درصد افزایش داشته است اظهار کرد: نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه در خراسان رضوی در فروردین‌ماه امسال ۳۲.۴ درصد بوده که در مقایسه با ماه قبل از آن در اسفند ۴۰۰) هفت‌دهم درصد افزایش‌یافته است.

نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه در خراسان رضوی هفت‌دهم درصد افزایش داشته است اظهار کرد: نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه در خراسان رضوی در فروردین‌ماه امسال ۳۲.۴ درصد بوده که در مقایسه با ماه قبل از آن در اسفند ۴۰۰معادل هفت‌دهم درصد افزایش‌یافته است

رضا جمشیدی به بازار گفت: طی فروردین‌ماه امسال نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه خانوار در نقاط شهری استان ۳۲ و در مناطق روستایی ۳۴ درصد گزارش‌شده است که این نرخ تورم در نقاط شهری نسبت به ماه قبل چهاردهم درصد و در مناطق روستایی نیز ۱.۸ درصد افزایش داشته یافته است.

وی بیان کرد: نرخ تورم فروردین‌ماه در کل خانوارهای خراسان رضوی ۳.۶ درصد است که در مقایسه با ماه قبل از آن و در اسفند سال گذشته به میزان یک و نیم درصد افزایش‌یافته است، این شاخص برای خانوارهای شهری استان سه و نیم و برای خانوارهای روستایی استان چهار درصد است که نسبت به اسفندماه سال قبل به ترتیب ۱.۴ و ۲.۱ درصد افزایش داشته است.

به گفته رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان رضوی نرخ تورم ۱۲ ماهه منتهی به فروردین‌ماه سال جاری در کل خانوارهای استان ۳۸.۳ درصد است که نسبت به ماه قبل آن در اسفند۱۴۰۰ به میزان ۱.۴ درصد کاهش دارد، این شاخص برای خانوارهای شهری استان ۳۷.۷ و برای خانوارهای روستایی استان ۴۰.۳ درصد است که در مقایسه با ماه قبل از آن به ترتیب ۱.۴ و ۱.۸ درصد کاهش داشته است.

جمشیدی اظهار داشت: در فروردین‌ماه امسال، تورم نقطه‌به‌نقطه کل خانوارهای خراسان رضوی در گروه‌های خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات ۳۷.۸، گروه‌های پوشاک و کفش ۴۸.۸، گروه مسکن ۱۶.۷، گروه بهداشت و درمان ۲۸ درصد بود، همچنین شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی برای کل خانوارهای خراسان رضوی در ماه مزبور ۴۰۲.۳، در مناطق شهری ۳۸۵.۴ و در مناطق روستایی استان ۴۷۵.۶ است.

کد خبر: ۱۴۷٬۸۲۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۰۵:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
      0 1
      ای کاش برای یک سال ازمایشی دولت اصلا افزایش حقوق نداشته باشد قیمتها هم حفظ میشه