۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۷
موج جدید همه گیری در چین بازارها را شوکه کرد
تحلیل بازار فارکس؛

موج جدید همه گیری در چین بازارها را شوکه کرد

شیوع کرونا در پایتخت چین باعث نگرانی بازارهای مالی شده است و احتمال افزایش تورم و کاهش نرخ رشد اقتصادی را بیشتر کرده است.

بازار؛ گروه بین الملل: به دنبال اوج گیری کرونا در پایتخت کشور چین و شروع تست همگانی کوید در این شهر، نگرانی های زیادی در مورد احتمال اجرای طرح قرنطینه سراسری در چین افزایش یافت و باعث نگرانی فعالان اقتصادی و بازار های مالی شد.

مقامات رسمی چین اعلام کردند ویروس کرونا را در فاضلاب شناسایی کرده اند و نمونه های جمع آوری شده از بخش های مختلف شهر نشان می دهد همه گیری در بخش های مختلف شهر شیوع پیدا کرده است ولی هنوز منبع اصلی آن شناسایی نشده است.

بر مبنای گزارش ارایه شده توسط گاردین با انتشار این خبر ارزش سهام در بازارهای جهانی به سرعت کاهش پیدا کرد زیرا قرنطینه چین به معنای توقف عرضه کالاهای صنعتی است که نه تنها اقتصاد چین بلکه اقتصاد دنیا را با مشکل روبرو خواهد کرد.

انتظار می رود این وضعیت باعث کاهش نرخ رشد اقتصادی در دنیا وتشدید تورم در دنیا شود. از ابتدای ماه جاری میلادی فعالیت در بنادر چین با اختلال روبرو شده است که سبب شد تا زنجیره عرضه کالاها چه در بازار داخلی چین و چه در بنادر صادراتی با اختلال روبرو شود. انتظار می رود با ادامه سخت گیری های چین در زمینه کوید، ارزش و حجم صادرات در بازارهای جهانی به سرعت کاهش پیدا کند.

آمار نشان می دهد ارزش شاخص سهام اف تی اس ایی ۱۰۰ در روزگذشته ۱۴۱ واحد کاهش یافت و به پایین ترین سطح طی پنج هفته اخیر رسید. بالاترین افت ارزش در شاخص های شرکتهای فعال در حوزه انرِژی ومعدن اتفاق افتاد.

ارزش سهام انگلئ امریکن ۶.۸۵ درصد، بی پی ۶.۲ درصد و گلن کور ۵.۶ درصد کاهش پیدا کرد. در اروپا افت ارزش شاخص های سهام باعث شد تا سرمایه گذاران به دنبال بازارهای امن برای سرمایه گذاری باشند.

این وضعیت باعث شد تا برای اولین بار طی شش هفته اخیر قیمت نفت با تجربه کاهش ۶ درصدی به کمتر از ۱۰۰ دلار برسد. اول هانسن، تحلیل گر بازار انرژی در این زمینه می گوید: «چین بزرگترین وارد کننده نفت در دنیا است که به دلیل قرنطینه های اخیر میزان تقاضای آن به شدت کاهش پیدا کرده است و با توجه به دامنه وسیع همه گیری در هفته های اخیر انتظار می رود صادرات با سرعت بیشتری کاهش پیدا کند.»

او با اشاره به نگرانی های موجود در زمینه کاهش عرضه نفت افزود:«نگرانی های زیادی در زمینه کمبود عرضه در بازار وجود دارد. از یک طرف عرضه نفت کشور لیبی با اختلال روبرو شده است و از طرف دیگر تحریم های وضع شده علیه کشور روسیه و تلاش غربی ها برای از بین بردن وابستگی به منابع نفتی این کشور باعث شد تا عرضه نفت و گاز روسیه هم به بازار جهانی کاهش یابد. این مساله می تواند بستر را برای افزایش های بیشتر در قیمت نفت فراهم کند. خطری که این روزها به دلیل افت تقاضا در چین کمرنگ تر شده است.»

موضوع دیگری که بازارهای مالی را درگیر کرده است افزایش نرخ بهره بانکی است که بانکهای مرکزی در اغلب کشورهای صنعتی آن را با جدیت پیگیری می کنند. فارکس دیلی در مورد عملکرد بازار ارز در این روزها نوشت: «ارزش دلار امریکا در این روزها تغییر محسوسی نسبت به هفته قبل نکرده است ولی انتشار خبر افزایش نرخ بهره در بریتانیا سبب شد تا ارزش پوند به شدت کاهش پیدا کند. اقتصاد جهان در این روزها با چالشهای زیادی روبرو است که ریشه در همه گیری کرونا در دو سال گذشته و تورم ناشی از آن دارد. به نظر می رسد تحولات اخیر در چین بر دامنه این چالشها اضافه خواهد کرد.»

کد خبر: ۱۴۷٬۷۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha