۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۴
پلت فرم های آنلاین امارات، فرصتی برای فروش محصولات ایرانی| چطور می توان از طریق آمازون درآمدزایی کرد
مدیر امور بین المللی مرکز تجاری ایران در امارات:

پلت فرم های آنلاین امارات، فرصتی برای فروش محصولات ایرانی| چطور می توان از طریق آمازون درآمدزایی کرد

مرتضوی، مدیر امور بین المللی مرکز تجاری ایران در امارات گفت: گردش مالی آمازون امارات در سال ۲۰۲۰ در حدود ۳.۹ میلیارد دلار بوده که پیش بینی می شود تا سال ۲۰۲۵ تا ۸ میلیارد دلار افزایش یابد.

بازار؛ گروه ایران: امروزه پلت فرم های تجارت الکترونیک سهم به سزایی در افزایش فروش مجموعه و به خصوص توسعه بازار بین المللی شرکت های مختلف ایفا می کنند. یکی از این پلت فرم ها که نامی شناخته شده حتی در میان برخی از ایرانی ها دارد آمازون است که تاکنون شرکت های ایرانی نتوانسته اند سهمی از درآمد زایی این پلت فرم را به خود اختصاص دهند. در این بین با توجه به گردش مالی ۳.۹ میلیارد دلاری آمازون امارات در سال ۲۰۲۰ سهم بازار بزرگ این دست از پلت فرم ها شناخته می شود که به واسطه فاصله جغرافیایی کم ایران با امارات می توان از این ظرفیت در راستای فروش محصولات ایرانی نیز بهره برد.

در این رابطه گیتی مرتضوی، مدیر امور بین المللی مرکز تجاری ایران در امارات در خصوص اهمیت توسعه بازار بین المللی و رسالت مرکز تجاری ایران در امارات بر عهده دارد، بیان کرد: نحوه فعالیت در آمازون امارات را باید در چند بخش بررسی کرد که آمازون امارات چیست؟ مزایای آن برای فروشندگان چیست؟ اطلاعات مورد نیاز و خدمات مرکز تجاری ایران چیست؟

وی اضافه کرد: در ابتدا باید به این موضوع اشاره کرد که تجارت الکترونیک در تجارت بین المللی ۱۰۰ درصد نقش ایفا می کند. یکی از مهمترین نقش ها این است که توسعه بازار بخصوص برای شرکت های کوچک و متوسط می دهد. این توسعه بازار برای چنین شرکت هایی می تواند خیلی هزینه بر باشد به خصوص که از نظر منابع انسانی و از نظر منابع مالی محدودیت دارند و تجارت الکترونیک و پلت های ایکامرس این منابع را محدود استفاده کند و در عین حال برای دامنه گسترده تری از مشتریان دسترسی پیدا کند.

مشاور کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق ایران ادامه داد: با توجه به اینکه برای ورود به این پلت فرم ها نیاز به ثبت نام تجاری است، بحث های مالکیت معنوی کاملا حفظ می شود یعنی فعالان صنعت نیازی ندارند با برندهای غیر برای دریافت سهمی از بازار مقصد وارد بازار شوند و می توانند از برند خودشان محافظت کنند. همچنین می توانند برند خودشان را به جامعه بزرگتری از مخاطبان معرفی کنند و در نهایت هزینه های بازاریابی شان هم تا حد قابل توجهی پایین خواهد آمد.

در حال حاضر حدود ۳۰ میلیون محصول بر روی آمازون امارات وجود دارد و گردش مالی آن در سال ۲۰۲۰ رقمی در حدود ۳.۹ میلیارد دلار است که پیش بینی می شود این رقم تا سال ۲۰۲۵ تا ۸ میلیارد دلار نیز افزایش یابد

فرصت های درآمد زایی از آمازون امارات
مرتضوی بیان کرد: در ابتدا باید درک عمیقی از این موضوع که آمازون امارات چیست به دست بیاوریم؛ آمازون امارات از سال ۲۰۱۹ به بازار این کشور وارد و استقبال خیلی گسترده ای هم از آن شد. هرچند پیش از آن پلت فرم دیگری فعالیت داشت و بعد خریداری شد و با شکل جدیدی به عنوان آمازون امارات فعالیت خود را ادامه داد. این پلت فرم در سال ۲۰۲۰ به عنوان بهترین پلت فرم امارات شناخته شده است.

وی اضافه کرد: بر اساس مطالعه ای که انجام شده، بیش از ۶۴ درصد خریدارانی که از آمازون امارات خرید می کنند در هر بار سفارش بیش از ۱۰۰ درهم خرید می کنند. هرچند شاید این عدد چندان بزرگ نباشد اما در جمع می بینیم که عدد قابل توجهی به خصوص در مورد ۶۴ درصد از خریداران این پلت فرم به دست می آید.

مشاور کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق ایران ادامه داد: در حال حاضر حدود ۳۰ میلیون محصول بر روی آمازون امارات وجود دارد و گردش مالی آن در سال ۲۰۲۰ رقمی در حدود ۳.۹ میلیارد دلار است که پیش بینی می شود این رقم تا سال ۲۰۲۵ تا ۸ میلیارد دلار نیز افزایش یابد. یعنی آمازون سهم بازار بزرگی در امارات دارد و فرصت خوبی برای ورود تجار ایرانی است. همچنین کمتر برند های ایرانی را بر روی آمازون می بینیم که بخشی از این موضوع به علت محدودیت ها و نبود اطلاعات کافی تجار است. این درحالی است که درصورتی که از فرایندها آگاهی داشته باشیم ورود به این بازار کاملا امکان پذیر است و می توان کالاهای ایرانی را به این پلت فرم وارد کرد.

مزایای فروش بر روی پلت فرم الکترونیکی
مدیر امور بین المللی مرکز تجاری ایران در امارات در خصوص مزایای فروش بر روی آمازون اظهار داشت: یک سری مزایایی برای فروشندگانی که محصولاتشان را بر روی آمازون امارات عرضه می کنند وجود دارد، نخست آمازون یک برند شناخته شده ای است و همه به عنوان یک فروشگاه اینترنتی می شناسند و زیرساخت جامع برای فروشندگان دارد و کل خدمات را صفر تا ۱۰۰ را می توان از طریق آمازون انجام داد. البته تجار ابتدا خودشان باید به سایت ورود کنند و محصولات را در آنجا عرضه کنند که ثبت عکس و توصیفی که باید برای هر محصول انجام شود بر عهده خود فعالان اقتصادی ایرانی است. اما بعد از سپردن محصول به انبار آمازون، انبارداری، بسته بندی، لیبلینگ، ارسال، حتی بازگرداندن و غیره همگی بر عهده آمازون با اخذ مبلغی انجام می دهد.

مرتضوی اضافه کرد: بعد از فروش دو بار در ماه مبالغ به فروشنده پرداخت می شود و طبیعتا برند شناخته می شود و خدمات بازاریابی و تبلیغات نیز می توان از طریق آمازون انجام داد. همچنین با توجه به هزینه تبلیغات در فضای بیرونی، سپردن این بخش به آمازون هم منطقی و مقرون به صرفه است.

وی ادامه داد: برای ایجاد یک حساب کاربری حرفه ای به عنوان فروشنده در آمازون، یک سری اطلاعات نیاز است که خود این اطلاعات نشان می دهد کاربر قبل از افتتاح حساب باید چه قدم هایی را بردارد. یکی از این نیازها ترید لایسنس است. بنابراین باید شرکتی در امارات ثبت کرده و حوزه کاری آن مرتبط باشد. برای مثال اگر می خواهید در صنایع غذایی کار کنید حتما شرکتی که ثبت می کنید باید لایسنس مرتبط و کلمه مواد غذایی در آن قید شده باشد. همچنین یک شماره تماس و آدرس ایمیل رسمی سازمان و اماراتی نیاز است. سپس نیاز به حساب بانکی و کریدیت کارت است. همچنین نیاز است که گواهی مالیات را هم اخذ کرده باشید. این کل چارچوبی است که تجار قبل از ورود به آمازون و بارگزاری محصولات شان باید رعایت کنند.

در هر بازاری که بخواهید وارد شوید نیاز به مطالعه بازار و امکان سنجی دارید؛ چرا که هر محصولی صرف اینکه روی آمازون قرار بگیرد مشتری و حاشیه سود ندارد

ضرورت بازار سنجی برای ورود به بازار امارات
مرتضوی بیان کرد: صرف اینکه وارد یک پلت فرم آنلاین شویم کافی نیست، همانطور که در ایران نیز پلت فرم های شاخص برای فروش اینترنتی اجرا می کنند، ‌ وقتی می خواهید محصولتان را بگذارید به طور طبیعی باید یکسری اقدامات انجام دهید و تبلیغات داشته باشید. همچنین این اتفاقات در حوزه کاری بزرگتر برای آمازون هم رخ می دهد. دو مدل اصلی کسب و کار برای آمازون در نظر گرفته شده که یکی بحث اف بی ای و اف بی ام است.

وی اضافه کرد: اف بی ی یعنی شما صرفا حساب کاربری را ایجاد می کنید محصول را تحویل آمازون می دهید و این پلت فرم مابقی اقدامات را انجام می دهد که هزینه بر است. البته توصیه ما هم به کسانی که می خواهند به این حوزه ورود کنند این است که از این روش استفاده کنند. هرچند شاید حاشیه سود آن کمتر باشد اما خیلی فرایند را برای تجار ایرانی راحت تر می کند.

مدیر امور بین المللی مرکز تجاری ایران در امارات ادامه داد: در مدل بعدی یعنی اف بی ام که در مورد فروشنده است که می تواند از دو نوع باشد. یعنی خود صاحب محصول و کارخانه است که به صورت شخصی اقدام کرده و یا فردی که در حوزه بازرگانی است و دسترسی به تامین کنندگان مختلف داشته باشد و امکان فروش محصولات آن ها را بر روی آمازون داشته باشد که فرایندش متفاوت است. پیشنهاد برای ورود و در فاز نخست اف بی ای است. یعنی کار به عهده آمازون گذاشته شود.

وی تاکید کرد: به طور طبیعی برای اینکه بخواهید محصولی را وارد آمازون کنید همانطور که اشاره کردم باید ثبت شرکت و شماره تماسی داشته باشید تا آمازون بتواند از طریق آن با شما ارتباط داشته باشد. به حساب بانکی دسترسی داشته باشید و غیره. اما قبل از همه این ها در هر بازاری که بخواهید وارد شوید نیاز به مطالعه بازار و امکان سنجی دارید؛ چرا که هر محصولی صرف اینکه روی آمازون قرار بگیرد مشتری و حاشیه سود ندارد.

مرتضوی افزود: بنابراین خوب است که با چشم باز و آگاهی نسبت به ورود به بازار اقدام کنید. نقش ما هم به عنوان مرکز تجاری ایران همین است که می توانیم به بحث امکان سنجی و مطالعه بازار کمک کنیم. فروشندگانی که در همان حوزه اقدام می کنند به چه شکلی اقدام می کنند؟ نوع بسته بندی به چه نحوی است؟ چه اجناسی را به فروش می رسانند، رقبای اصلی چه کسانی هستند؟ استراتژی های قیمت گذاری به چه شکل است و غیره به عنوان یک تصویر کلی را می توان در اختیار این افراد قرار داد. ‌

کد خبر: ۱۴۷٬۷۱۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha