۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۰:۴۶
 دخالت دولت در حوزه تولید بازدارنده مسیر رشد است

دخالت دولت در حوزه تولید بازدارنده مسیر رشد است

در نشست کارگروه صنایع نساجی و پوشاک کمیسیون صنایع اتاق ایران درباره مشکلات بنگاه‌های تولیدی و صنعتی گفت‌وگو شد. دولت باید طبق قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار، نظر مشورتی تشکل‌های اقتصادی را اخذ کند.

به گزارش بازار، نشست کارگروه صنایع نساجی و پوشاک کمیسیون صنایع اتاق ایران با حضور صدیف بیک‌زاده، دبیر ستاد تسهیل و رفع موانع تولید برگزار شد. موضوع این نشست که با حضور هیات مدیره انجمن صنایع نساجی ایران و اعضای کمیسیون صنایع اتاق ایران در محل دبیرخانه انجمن صنایع نساجی ایران برگزار شد، بررسی مسائل و مشکلات بنگاه‌های تولیدی و صنعتی بود. در ابتدای نشست مجتبی دستمالچیان، رئیس هیات مدیره انجمن یکی از مهم‌ترین درخواست‌های فعالان این حوزه را اجرای عملی مفاد ۲ و ۳ قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار و دریافت نظر مشورتی انجمن صنایع نساجی ایران عنوان کرد.

او به پیگیری مجدّد اصلاح آیین‌نامه‌های اجرائی قانون مشاغل سخت و زیان‌آور در صنایع نساجی و همچنین رسیدگی به عدم شمول قیمت‌گذاری صنایع نساجی و پوشاک اصلاح اشاره کرد.

دستمالچیان گفت: مشکلات ایجادشده برای واحدهای تولیدی که از تسهیلات ارزی جزء دال بند ۶ قانون بودجه سال ۱۳۸۸ استفاده کردند که با لحاظ کردن شرایط تسویه تسهیلات با شمولیت ماده ۲۰ قانون رفع موانع تولید (بند خ تبصره ۴ قانون بودجه ۹۶) امکان تسویه‌حساب بدهکاران مذکور فراهم ‌شود و بدهی مربوطه از سرفصل مطالبات مشکوک الوصول و غیر جاری بانک‌ها خارج ‌شوند.

دستمالچیان به عدم‌مداخله دولت در روندهای جاری شرکت‌ها و عدم صدور بخشنامه‌های جدید و اعمال فشار بر شرکت‌ها تأکید کرد و گفت: دولت جلوی بخشنامه‌های جدید درباره الزام شرکت‌ها به عرضه محصولات خود در بورس کالا را بگیرد. همچنین او به لزوم بازنگری تعرفه‌های گمرکی با نظر ذینفعان این صنعت تأکید کرد.

دستمالچیان در ادامه این نشست به مشکلات واحدهای صادراتی در رفع تعهدات ارزی خود ازجمله مشکلات ناشی از تحریم‌های بانکی اشاره کرد و گفت: لزوم معافیت گمرکی واردات، ماشین‌آلات و تکنولوژی‌های موردنیاز صنایع نساجی که ساخت داخل ندارند و لغو شیوه‌نامه جدید وزارت صنعت در حذف معافیت گمرکی ماشین‌آلات دست‌دوم موردتوجه قرار گیرد.

او به توجه و حمایت ویژه در بازسازی و نوسازی صنایع نساجی و اعطای تسهیلات در واردات ماشین‌آلات دست‌دوم با سال ساخت دارای توجیه برای صنعت تاکید کرد و درباره بخشنامه هفتم فروردین‌ماه ۱۴۰۱ سازمان امور مالیاتی درباره کاهش مهلت اقساط پرداخت مالیات بر ارزش‌افزوده به ۹ ماه و افزایش میزان پیش‌پرداخت نقدی و کاهش اختیارات ادارات در بخشودگی دیرکرد جرائم گفت.

بعد از آن علیرضا کلاهی صمدی، رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران ضمن تایید بسیاری از موارد مطرح شده به عنوان مشکلات کلان صنایع کشور، گفت: امیدواریم حضور دبیر ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در این نشست راهگشای حل بسیاری از مشکلات این حوزه باشد.

او مشاغل سخت و زیان‌آور و مشکلات پیش آمده در بازپرداخت تسهیلات ارزی را ازجمله مشکلاتی عنوان کرد که سالهاست از طرف بخش خصوصی پیگیری می‌شود و حل و فصل آن را نیازمند عزم جدی و اراده دانست

کلاهی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فلسفه وجودی بورس و تعاریف و استانداردهای بین المللی در این خصوص، الزام واحدها به نگاه به بورس بعنوان یک ابزار برای مبادله همه کالاها را ناممکن دانست و از نتایج آن ابراز نگرانی کرد.

در ادامه این نشست صدیف بیک‌زاده، دبیر ستاد تسهیل و رفع موانع تولید با اشاره به فلسفه و نقش ستاد مذکور در حل مسائل و مشکلات واحدها به چالش‌های پیش روی این ستاد در ماههای اخیر اشاره کرد که بعضاً مصوبات آن با مقاومت برخی دستگاه‌ها همراه بوده است.

او دخالت دولت و زیر مجموعه‌های آن در امر تولید و مسیر رشد اقتصادی را بازدارنده دانست و ابراز امیدواری کرد که با اجرای مفاد ۲ و ۳ قانون بهبود مستمر محیط کسب وکار و اخذ نظرات مشورتی تشکل‌های تخصصی شاهد کاهش سنگ‌اندازی‌ها و مانع زدایی در بخش تولید باشیم.

بیک‌زاده با تائید مسائل و مشکلات مطروحه توسط انجمن صنایع نساجی ایران، نشست مذکور را نقطه عطف همکاری‌های مشترک ستاد با انجمن تلقی کرد و گفت که با پیگیری موارد مطروحه حداکثر تلاش در جهت حمایت از تولید و اشتغال و رفع موانع صورت گیرد.

بیک‌زاده با اشاره به تعرفه‌ها و حقوق و عوارض گمرکی ابراز امیدواری کرد تا حمایت‌های ویژه‌ای در جهت خرید و انتقال تکنولوژی به داخل کشور صورت پذیرد.

دبیر ستاد تسهیل و رفع موانع تولید کشور با اشاره به شرکت‌های دانش بنیان و نام‌گذاری سال جدید تحت عنوان تولید، دانش بنیان و اشتغالزایی گفت: امیدواریم با شفاف‌سازی بیشتر در این حوزه امکان مشارکت بیشتر واحدهای تولیدی در حوزه دانش بنیان و اشتغالزایی فراهم شود.

او در پایان به افزایش مشارکت و نقش تشکل‌های تخصصی در رفع موانع تولید در کشور اشاره کرد.

کد خبر: ۱۴۷٬۷۰۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha