۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۲
خودرو سازان کمتر از یک میلیون خودرو تولید می کنند؛ ثبت نام ۵ تا ۶ میلیون نفری در قرعه کشی خودرویی!
عضو کمیسیون صنایع مجلس در گفتگو با بازار:

خودرو سازان کمتر از یک میلیون خودرو تولید می کنند؛ ثبت نام ۵ تا ۶ میلیون نفری در قرعه کشی خودرویی!

رضا تقی پور عضو کمیسیون صنایع مجلس گفت: تقاضای واقعی و نسبتاً مشخص خودرو در کشورمان سالانه حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار تا دو میلیون خودرو است و متأسفانه الان ظرفیت تولید کمتر از یک میلیون خودرو است.

رضا تقی پور در گفتگو با خبرنگار پارلمانی بازار، با تاکید بر ضرورت ساماندهی صنعت خودرو، اظهار داشت: از آغاز به کار مجلس یازدهم، ما در کمیته صنعت کمیسیون صنایع و معادن موضوع خودرو را به طور جدی بررسی کردیم و این مسئله یکی از اولویت‌های اصلی کاری ما بوده است. البته موضوعاتی چون گرانی فولاد، سیمان و لوازم خانگی را هم طی جلساتی مورد ارزیابی قرار دادیم تا از تشدید قیمت این محصولات جلوگیری شود.

وی بیان کرد: ما از وزرای قبلی صمت هم بارها خواستیم تا یک مدل مشخص مدیریتی را برای بحث تولید و مدیریت بازار خودرو در کشور ارائه دهند. در واقع، باید مدلی برای مدیریت تولید و بازار صنعت خودرو طراحی و ارائه شود که ما اسم این مدل را «مدل حکمرانی صنعت خودرو» می گذاریم. باید در اینجا تعیین تکلیف شود که نقش دولت به عنوان قوه مجریه، نقش قوه مقننه در کلان و در بحث قوانین و مقررات و نقش بخش خصوصی به عنوان متولی اصلی تولید و بازار چیست و رابطه بین آن‌ها هم باید تعریف شود. در حال حاضر مشخص نیست که دولت خودرو را تولید می‌کند و یا فقط هدایت، تسهیل و حمایت می‌کند که این موارد باید در این مدل مشخص شود.

قرار بود کمیته مشترکی بین ما و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران تشکیل شود و همچنین قرار بر این بود که مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی هم همکاری‌های لازم را داشته باشد تا مدل حکمرانی صنعت خودرو تهیه شود، اما به دلیل عدم همکاری وزارت صمت این موضوع محقق نشد

رئیس کمیته صنعت کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: متأسفانه هنوز این مدل ارائه نشده است. حتی در دوره‌ای که رزم حسینی مسئولیت وزارت صمت را برعهده داشت، قرار بود کمیته مشترکی بین ما و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران تشکیل شود و همچنین قرار بر این شد که مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی هم همکاری‌های لازم را در این زمینه داشته باشد تا مدل حکمرانی صنعت خودرو تهیه شود، اما به دلیل عدم همکاری وزارت صمت این موضوع محقق نشد.

عرضه‌ خودرو هیچ تناسبی با تقاضا ندارد
نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: در دو سال گذشته به صورت مرتب پیگیر ساماندهی وضعیت خودرو بودیم. امروز عرضه‌ای که در حوزه خودرو صورت می‌گیرد، هیچ تناسبی با تقاضا ندارد. تقاضای واقعی و نسبتاً مشخص خودرو در کشورمان سالانه حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار تا دو میلیون خودرو است و اگرچه ظرفیت اسمی تولیدکنندگان داخلی خودرو بالاست، اما ظرفیت واقعی آنان که می‌توانند تولید کنند، متأسفانه الان کمتر از یک میلیون خودرو است.

تقی پور افزود: با یک محاسبه ساده مشخص می‌شود که دلیل نابسامانی و به هم ریختگی و التهاب بازار همین مسئله یعنی عدم تناسب بین عرضه و تقاضای خودرو است. مطابق با سیاست‌های کلان، اولویت با تولید داخلی است مشروط بر اینکه قیمت تمام شده محصولات داخلی کنترل شود و کیفیت آن هم قابل رقابت با خودروهای هم سطحشان در رده جهانی باشد که متاسفانه الان اینگونه نیست.

وی اظهار داشت: به دلیل اینکه خودرو یک کالای سرمایه‌ای است و تقاضای کاذبی به تقاضای واقعی اضافه شده است، معمولاً زمانی که ثبت نام برای خرید خودرو آغاز می‌شود، به جای آنکه خریداران واقعی مراجعه کنند، حدود ۵ تا ۶ میلیون نفر در قرعه کشی ثبت نام می‌کنند.

خودروهای وارداتی در کلاس خودروهای داخلی باشدنماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: بنده به صورت مشخص به وزیر صمت و مسئولان ذیربط گفتم که شما در پروانه‌ای که به تولیدکنندگان بزرگ مانند ایران خودرو و سایپا داده اید، تجدیدنظر کنید. شرکت های خودروسازی باید در این پروانه‌ها یک کف تعهدی را از نظر تیراژ داشته باشند و در همه شرایط باید بتوانند آن را تضمین و تولید کنند. نباید این گونه باشد که یک روز شرایط اقتصادی مناسب باشد و سود خوبی داشته باشند و خودرو تولید کنند و به محض اینکه مشکلی در زمینه اقتصادی به وجود آمد، تولید داخلی خودرو هم افت کند. ما باید تا حدودی از پایداری تولید و تأمین نیاز بازار خودرو اطمینان داشته باشیم. علاوه بر این ما بحث تقویت کیفیت خودرو را همواره مورد تأکید قرار می‌دهیم. استانداردهای خودرو معمولاً در کشور تعیین می‌شود اما مورد توجه قرار نمی‌گیرد و باید پافشاری کنیم تا این موضوع محقق شود.

نماینده مردم تهران در مجلس تصریح کرد: در اصلاحیه‌ای که به طرح ساماندهی صنعت خودرو اضافه کردیم، گفتیم که واردات خودرو به صورت موقت و کاملاً کنترل شده توسط دولت انجام شود. انتقاداتی وارد بود که معمولاً واردات خودرو به صورتی است که فقط خودروهای لوکس وارد کشور می‌شود و ما گفتیم زمانی که این موضوع را در اختیار دولت قرار می‌دهیم، به این معناست که دولت می‌تواند هم تیراژ و هم کلاس خودروهای وارداتی را مشخص کند.

وی اظهار داشت: همچنین گفتیم برای آنکه رقابت شکل گیرد، توصیه ما این است که خودروهایی که وارد می‌شوند، در کلاس خودروهای داخلی باشد تا هم مردم بتوانند این خودروها را خریداری کنند و هم اینکه در رقابت بین قیمت و کیفیت، مردم بین خودروهای داخلی و خارجی قدرت انتخاب داشته باشند.

کد خبر: ۱۴۷٬۶۳۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • منوچهر IR ۰۰:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
      0 0
      کیفیت را بالا ببرید