۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۴
 امیدواریهای نگران کننده از بابت عدم افزایش اعداد روی قبضها| افزایش چشمگیر قیمت گاز صنایع تکذیب نشد
تعرفه برق چقدر گران می شود؟

امیدواریهای نگران کننده از بابت عدم افزایش اعداد روی قبضها| افزایش چشمگیر قیمت گاز صنایع تکذیب نشد

با توجه به افزایش تعرفه برق در بهمن سال گذشته فعلا خبری از گرانی در بخش خانگی نیست. اما آنگونه که از صحبت های سخنگوی صنعت برق برمی آید صنایع در آینده نه چندان دور باید منتظر تعرفه های جدید باشند.

بازار؛ گروه آب و انرژی: «خبری از افزایش قیمت برق نیست.» این خبری است که مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق به تازگی در گفتگو با بازار اعلام کرده است. او می گوید که تعرفه برق مشترکین خانگی در سال ۱۴۰۱ تغییری نکرده و بر مبنای قیمت هایی که در دی سال گذشته به تصویب و از ابتدای بهمن اجرایی شد، محاسبه می شود.

مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق در حالی این خبر را اعلام کرد که بسیار گمان می کردند که طبق مصوبه ۹۷/۱۲/۱۹ هیات وزیران در خصوص "افزایش بهای آب شرب و برق"، از ابتدای اردیبهشت‌ماه هر سال قیمت آب و برق ۷ درصد افزایش می‌یابد و در قبوض محاسبه می‌شود. اما آنگونه که رجبی مشهدی اعلام کرده فعلا خبری از افزایش تعرفه برق حداقل در بخش خانگی نیست و برنامه ای برای گرانی برق نداریم.

او همچنین با بیان اینکه بر اساس بند «ی» تبصره ۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ از ابتدای بهمن‌ماه سال جاری تغییراتی در قبض های برق اجرایی شد، گفت: بر اساس این تغییر مشترکانی که مصرف آن‌ها کمتر از الگوی تعریف‌شده برق مصرف کنند از تعرفه یارانه‌ای برق برخوردار خواهند بود و تعرفه مشترکانی که بیش از الگو مصرف داشته باشند به‌صورت پلکانی افزایش خواهد یافت.

رجبی مشهدی همچنین گفته که مشترکانی که بیش‌تر از الگو مصرف کنند، متناسب با این افزایش از یارانه آن‌ها کاسته خواهد شد. همچنین در صورتی که مصرف مشترکانی که تحت پوشش کمیته امداد یا بهزیستی هستند کمتر از نصف الگوی تعیین شده باشد تعرفه آن‌ها رایگان خواهد بود.

یک مدیر چند کارخانه روغن مدعی شد که قبض گاز با افزایش ۳۷۵ درصدی تحویل ما شده است که با افزایش حقوق کارگران عملا قیمت تمام شده محصولات به شدت تحت تاثیر قرار می گیرد

گرانی برق صنایع هنوز ابلاغ نشده
اما صنعت که سهمی حدود ۳۳ درصدی از مصرف برق کشور دارند، به نظر می رسد که در آینده نه چندان دور هزینه برق مصرفیشان با تعرفه های جدیدی محاسبه خواهد شد. البته مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق گفته که هیچ ابلاغیه جدیدی برای تعرفه برق صنایع هم از طرف وزارت نیرو به ما اعلام نشده و تعرفه های قبلی در کشور حاکم است. باید توجه داشت که این مقام مسئول در توانیر، گرانی تعرفه برق صنایع را تکذیب هم نکرده و برخلاف بخش خانگی نگفت که برنامه ای برای افزایش قیمت برق صنایع نداریم.

با این حال برخی صنایع مدعی شده اند که قبض گاز انها بیش از دو برابر شده است. از جمله یک فعال در تولید روغن در گفتگو با بازار مدعی شده که هزینه قبض گاز کارخانه وی حدود ۳۷۵ درصد افزای یافته است که حتما بر قیمت تمام شده محصول اثر گذار است.

وی گفت: با افزایش ۵۷ درصد حقوق کارگران و افزایش چشمگیر قیمت گاز و افزایش قیمت مواد اولیه در جهان به نظر میرسد که قیمت ها به شدت در سال جدید افزایش خواهد یافت. مگر آن که این افزایش قیمت روی قبض ها به عنوان آزمایش و محک برای کارخانجات و گرفت باز خورد ارسال شده باشد.

سخنگوی صنعت برق در پاسخ به این سوال که آیا جریمه ای هم برای مشترکین پر مصرف صنعتی در نظر گرفته شده است، گفت: واحدهایی که بیش از دیماندی توافقی و قراردادی خود با توانیر برق مصرف کنند، مشمول جریمه خواهند شد.

او همچنین تاکید کرد که در حال حاضر تامین برق صنایع طبق توافق های صورت گرفته در حال انجام است و هیچ محدودیت جدیدی اعمال نشده است.

کد خبر: ۱۴۷٬۶۳۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • مجتی IR ۱۴:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
      0 0
      اول سال ۱۴۰۰ برای واحد تولیدی ۵۷ میلیون تومان دادیم اخر سال ۲۹۲ میلیون تومان مصداق کامل ظلم