۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۱
گاز پروم تحویل گاز به لهستان و بلغارستان را متوقف می‌کند

گاز پروم تحویل گاز به لهستان و بلغارستان را متوقف می‌کند

بلغارستان و لهستان شامگاه سه شنبه اعلام کردند شرکت روسی گازپروم از روز چهارشنبه تحویل گاز به این دو کشور را به حال تعلیق درخواهد آورد.

به گزارش بازار، بلغارستان و لهستان شامگاه سه شنبه اعلام کردند شرکت روسی گازپروم از روز چهارشنبه تحویل گاز به این دو کشور را به حال تعلیق درخواهد آورد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از صوفیه، بلغارستان و لهستان ضمن اعلام این خبر، گفتند برای مقابله با این وضع آمادگی دارند.

شرکت گاز لهستانی پی‌جی‌نیگ (PGNiG) در بیانیه اعلام کرد «گازپروم ۲۶ آوریل ۲۰۲۲ قصد خود را برای تعلیق کامل تحویل گاز در چارچوب قرارداد یامال (Yamal) در روز ۲۷ آوریل به این شرکت اطلاع داده است».

وزارت اقتصاد بلغارستان نیز اندکی بعد تایید کرد «امروز (سه شنبه) بلغارگاز از گازپروم اکسپورت اطلاعیه‌ای دریافت کرد که تحویل گاز از روز ۲۷ آوریل ۲۰۲۲ به حال تعلیق درخواهد آمد» , این در حالی است که بلغارستان بیش از ۹۰ درصد نیازهای گازی خود را به گاز روسیه وابسته است.

با وجود این، این دو کشور عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو و اتحادیه اروپا می‌گویند برای دریافت کمبود گاز خود از سایر منابع آماده هستند.

آنا مسکوا، وزیر آب و هوای لهستان در شبکه اجتماعی توییتر نوشت «در خانه‌های لهستانی کمبود گاز نخواهد بود». وی افزود «از نخستین روز جنگ ما اعلام کرده ایم برای استقلال کامل از وابستگی به مواد اولیه روسیه آمادگی داریم».

دولت بلغارستان نیز به نوبه خود در بیانیه‌ای ضمن دادن اطمینان در این خصوص که «در حال حاضر» هیچ تصمیمی برای محدود کردن مصرف اتخاذ نشده است، خاطر نشان کرد «اقدامات لازم برای یافتن جایگزین برای تامین گاز طبیعی و مقابله با اوضاع» به عمل آمده است.

بعد از اعلام تحریم‌ها علیه روسیه به دنبال تهاجم این کشور به اوکراین، کرملین به کشورهای عضو اتحادیه اروپا هشدار داده بود اگر بهای گاز را از حساب‌های روسی به روبل پرداخت نکنند، تامین گاز آن‌ها متوقف خواهد شد.

کد خبر: ۱۴۷٬۶۲۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha