۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
تولید در مازندران میخکوب شد| مسئولان شوکر هستند نه حامی
بازار گزارش می‌دهد؛

تولید در مازندران میخکوب شد| مسئولان شوکر هستند نه حامی

ساری- نرخ منفی شیب سرمایه گذاری درپی ایجاد موانع دستگاه های خدمات رسان از یک سو و بخشنامه های ضدونقیض و خلق الساعه سبب شده تا تولید در مازندران میخکوب شود.

بازار؛ گروه استان ها: هنوز گلایه مندی فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان مازندران از افزایش چشمگیر گازبهاء و برق و قطع مکرر آن به جایی نرسید که لغو معافیت گمرکی ورود ماشین آلات و تجهیزات تولیدی از یک سو و اخذ استعلام زیست محیطی هنگام بهره برداری، تولید را به قهقهرا کشانده است.

این وضعیت درحالی است که افزایش چندباره قیمت حامل های انرژی، افزایش حقوق و دستمزد و مواد اولیه، کام تولیدکنندگان مازندران را تلخ کرد و امید وانگیزه آنان را برای فعالیت گرفته است.

سید مجتبی رضوی رئیس خانه صمت مازندران با بیان اینکه سال ها شیب سرمایه گذاری ثابت در کشور نزولی است و طی دو سال اخیر با نرخ منفی برو شده است، افزود: این وضعیت اسفبار بلایی سر اقتصاد آورده که رشد سرمایه را در کشور نزولی کرده است.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار اینکه عدم بهره برداری از منابع نفی و گازی بویزه در بخش های مشترک با همسایگان سبب رشد دغدغه ها رشده و در چنین شرایطی لغو معافیت گمرکی ورود ماشین آلات و تجهیزات تولیدی می تواند نه تنها همگام ماندن تکنولژی تولید کشورمان با دنیا آسیب زند، بلکه می تواند وضعیت فعلی را به قهقرا سوق دهد.

تولید به سمت سفته بازی های مضر می رود
وی افزود: معلوم نیست بدنه کارشناسی دولت و مجلس با چه تحلیلی چنین مصوبه ای را دربودجه امسال گنجانده اند و تصمیم عجولانه و غیرکارشناسی تعیین قیمت حامل های امرژی براساس فوب خلیج فارس نیز مشکلات را افزوده است.

رضوی ادامه داد: تصویب لغو معافیت گمرکی ورود ماشین آلات تولیدی، تولید را به سمت سفته بازی های مضر می کشاند و ضربه مهلک بر پیکر صنعت آسیب دیده از تحریم است.

رئیس خانه صمت مازندران با عنوان اینکه صنعت با همین اوضاع نیز مستعد فروپاشی است، تصریح کرد: لازم نیست با مصوبات پرحاشیه ای این رروند را تسریع کنیم.

تولید نیازمند حمایت است نه شوک
مصوبه های وقت وبی وقت در حوزه های مختلف و افزایش حامل های انرژی فعالان اقتصادی را دچار شوک کرده و برای آن ها راه پیش و پسی قرار نداده است، عبدالله مهاجر رئیس اتاق بازرگانی مازندران با اشاره به مشکلات ناشی از رشد ناگهانی و چندبرابری گازبها برای صنعتگران و تولیدکنندگان گفت: تولید به حمایت نیاز دارد نه آن که با مصوبه های جدید و ناگهانی شوک و نگرانی برای تولیدکنندگان ایجاد شود.

تولید در مازندران میخکوب شد| مسئولان شوکر هستند نه حامی

وی استعلام زیست محیطی در زمان بهره برداری را از دیگر چالش های فراروی تولید برشمرد و گفت: این درحالی که برای استقرار وشروع فعالیت نیازی به اخذ مجوز زیست محیطی نیست و دریافت آن در زمان بهره برداری مشکلات را مضاعف کرده است.

وی با تاکید براینکه سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی باید پاسخگو باشد، افزود: متولی صدور جوازها باید واحد و مشخص شود تا فعال اقتصادی دچار تعارض منافع نشود.

همچنین استاندار مازندران نیز با تاکید بر لزوم برنامه ریزی برای کاهش مشکلات فراروی واحدهای تولیدی و صنعتی اظهار داشت: قطع گاز با توجه به شعار سال جاری و حمایت از واحدهای تولیدی پذیرفتنی نیست.

وی خواستار تشکیل کارگروهی متشکل از دستگاه های مختلف شد و گفت: باید هزینه های گاز و برق به صورت اقساط و مدت یکساله پرداخت شود و علاوه براین باید از ظرفیت مجمع نمایندگان برای کاهش قیمت های انرژی واحدهای تولیدی غیرصادراتی اقدام شود.

استاندار مازندران با تاکید براینکه گاز وبرق واحدهای تولیدی به هیچ وجه به دلیل بدهی نباید قطع شود، گفت: باید راهکارهای مناسب برای کاهش مشکلات فراروی واحدهای تولیدی و صنعتی اتخاذ شود و مدیران دستگاه های اجرایی باید موانع مرتبط بخش اشتغال و تولید را شناسایی کنند.

باید راهکارهای مناسب برای کاهش مشکلات فراروی واحدهای تولیدی و صنعتی اتخاذ شود و مدیران دستگاه های اجرایی باید موانع مرتبط بخش اشتغال و تولید را شناسایی کنند

حسینی پور درباره اخذ مجوزهای زیست محیطی هنگام بهره برداری از محیط زیست خواست تا از اعمال سلایق شخصی خودداری کنند و در صدور گواهی تائید استقرار واحدهای تولیدی همت کنند.

تولید در مازندران میخکوب شد| مسئولان شوکر هستند نه حامی

وی با اظهار اینکه حامی سرمایه گذاران هستیم بر لزوم رفع موانع اداری و تسهیل گری برای رونق بخشی به تولید تاکید کرد و گفت: در شرایط سخت اقتصادی کنونی صنعتگران نباید دغدغه قطع گاز و برق مصرفی را داشته باشند و باید شرایط را تسهیل کرد.

مازندران به رغم همه تلاش های صورت گرفته نتوانسته به جایگاه واقعی خود در حوزه صمت دست یابد و نداشتن استراتژی توسعه مشخص از مهمترین موانع و مشکلات استان به شمار می رود زیرا در کشور ۳۰ درصد تولید ناخالص داخلی مربوط به صنعت بوده این درحالی که سهم صنعت مازندران کمتر از ۱۰ درصد است.

مشکلات و موانع موجود سبب شده تا مازندران از نظر میزان اشتغال رتبه ۱۱ و از نظر جذب سرمایه گذاری رتبه ۱۴ و از نظر توسعه یافتگی صنعتی رتبه ۱۳ را دارا باشد و صدور بخشنامه های متناقض و وجود موانع، انگیزه را از صنعتگران برای سرمایه گذاری خواهد گرفت.

کد خبر: ۱۴۷٬۵۲۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 3
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • Glami IR ۰۹:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۹
      0 0
      هر جوان پیر می‌شود
      • IR ۰۰:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
        0 0
        خوب که چی؟؟ چیکار کنیم ؟؟ سرمایه دارم؟؟ یا اقازادم؟؟
    • فرخ ولی زاده IR ۰۰:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
      0 0
      بیش از دودهه ما مازندرانی ها استعمار شدیم زمینهای آبا اجدادیمان را که حکم ناموس ماهستند قطعه قطعه کردیم.واز فرط گرسنگی به تاراج گذاشتیم.جای افغانی ها ابنجا خالی بود که به یاری پیمانکاران پای آنها هم در کل مازندران باز شد.۹۹درصد کارفرمایان استعمارگرن