۱۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۲
چرایی افت تبادلات ایران- سوئد؛ تندروی آمریکا، محافظه کاری اروپا
در گفت و گوی بازار با رئیس اتاق مشترک دو کشور مطرح شد

چرایی افت تبادلات ایران- سوئد؛ تندروی آمریکا، محافظه کاری اروپا

رئیس اتاق مشترک ایران و سوئد از کاهش چشمگیر مبادلات دو کشور با توجه به تحریم‌های امریکا و محافظه کاری اروپایی‌ها خبر داد و گفت: کل مبادلات تجاری ایران با کشور سوئد در ۶ماهه اول سال ۲۰۱۹ رقمی بالغ بر ۴۶/۳میلیون یورو بوده که از این مبلغ سهم صادرات کشور سوئد نسبت به دوره مشابه سال گذشته، کاهش ۸۴ درصدی را نشان می‌دهد.

عبدالرضا رضایی هنجنی در گفتگو تفصیلی با خبرنگار بازار، در خصوص وضعیت تجاری ایران و سوئد  اظهار کرد: در حال حاضر شرایط تجارت ایران با کشور سوئد در وضعیت مناسبی قرار نداشته و در ماه‌های اخیر حجم این مبادلات به شدت کاهش یافته و به صورت کلی می‌توان گفت کاهش تبادلات دوکشور در شرایط تحریم‌های اولیه بسیار نمود کمتری نسبت به دور دوم تحریم‌ها داشته است.  

رئیس اتاق مشترک ایران و سوئد، افزود: دور جدید تحریم‌ها شرایط را برای مبادلات تجاری دو کشور بسیار سخت‌تر از گذشته کرده و با توجه به این امر که قالب سهامداران شرکت‌های سوئدی از کشورهای مختلفی از جمله امریکا هستند ‌و منافع بسیاری در کشور آمریکا دارند و همچنین سیاست‌های محافظه کارانه‌ای که شرکت‌های اروپایی در تعامل با ایرانی‌ها دارند، باعث شده که این شرکت‌ها به صورت محدود و بسیار محافظه کارانه با تجار ایرانی مبادلات خود را انجام دهند.

کاهش ۸۴ درصدی مبادلات ایران و سوئد

وی با اشاره به ارقام تجارت ایران و سوئد و کاهش ۸۴درصدی مبادلات دوکشور، بیان کرد: کل مبادلات تجاری ایران با کشور سوئد در ۶ماهه اول سال ۲۰۱۹ رقمی بالغ بر ۴۶۳ میلیون کرن که معادل  ۴۶/۳میلیون یورو بوده که از این مبلغ سهم صادرات کشور سوئد به ایران حدود ۳۹۲ میلیون کرن که معادل ۳۹/۲ میلیون یورو بوده وه نسبت به دوره مشابه سال گذشته خود کاهش ۸۴ درصدی را نشان می‌دهد که بیانگر کاهش شدید حجم مبادلات دوکشور در سال ۲۰۱۹ میلادی است.

هنجنی افزود:پیش بینی‌ها حاکی از آن است که در نیمه دوم سال ۲۰۱۹ این کاهش مبادلات بسیار چشمگیرتر از قبل باشد وعلت آن تمام شدن تدریجی پول در حساب‌های موقتی است که توسط افراد و شرکت‌های ایرانی در نزد شرکای تجاری سوئدی طرف قرارداد خود بوده و از طریق این حساب‌ها تجار ایرانی محصولات مورد نیاز خود را خریداری می‌کردند و به علت قطع ارتباط بانک‌های این کشور با ایران موجودی این حساب‌ها به سرعت در حال کاهش است.

رئیس اتاق مشترک ایران و سوئد با بیان اینکه برخی از محصولات صادراتی ایرانی در زمره تحریم‌ها قرار ندارند اما مشکلات مالی و بانکی ایران با کشورهای اروپایی مانع از صادرات این محصولات به کشورهای اروپایی شده است، گفت: صادرات غیر نفتی ایران به سوئد در ۶ماهه ابتدایی سال ۲۰۱۹ به رقم ۷۱ میلیون کرن معادل ۷/۱ میلیون یورو رسیده که در این بخش شاهد رشد ۵/۷ درصدی نسبت به سال گذشته میلادی بوده‌ایم، که بیشترین رشد در بخش‌های مختلفی از جمله خشکبار که به صورت غیر رسمی به این کشور ارسال شده، بوده است.

وی ادامه داد: در سال ۲۰۱۸ کل مبادلات تجاری ایران و سوئد به رقم ۳میلیارد و ۵۱۳ میلیون کرن رسید که معادل  ۳ /۳۵۱ میلیون یورو بوده و نسبت به سال گذشته میلادی خود، کاهش ۲۲درصدی این مبادلات را تجربه کرده است.

هنجنی با اشاره به این‌امر که اصلی ترین رشد مبادلات تجاری دو کشور مربوط به نیمه دوم سال ۲۰۱۷ و نیمه نخست سال ۲۰۱۸ بوده، خاطرنشان کرد: این رشد مبادلات به علت خرید ۳۴۰۰ دستگاه کامیون ولوو توسط شرکت سایپا دیزل بوده که این ماشین آلات از شرکت ولوو سوئد خریداری شده و توانسته  بود کمبود خودروهای تجاری و ماشین آلات سنگین کشور را در بازار داخلی برطرف کند.

کالاهای ایرانی جذاب برای سوئدی ها کدامند؟  

رئیس اتاق مشترک ایران و سوئد، گفت: صادرات غیر نفتی ایران به کشور سوئد به صورت کلی شامل ۲ حوزه اصلی می‌شود که می‌توان این صادرات را به بخش‌های خوراکی و غیر خوراکی تقسیم بندی کرد که در حوزه خوراکی اصلی ترین محصولات غیر نفتی صادر شده خرما و انجیر تازه و خشک شده، زعفران، ادویه‌جات، آجیل خشک و تازه، سبزیجات و میوه‌های تازه و خشک شده بوده و در بخش غیر خوراکی می‌توان به کالاهای عمده از جمله ماشین‌آلات ساخت پالپ از مواد سلولوزی و فیبری برای ساخت کاغذ و مقوا، پوشاک، ابزارمورد استفاده در علوم پزشکی و دندانپزشکی و جراحی و الکل، فرش و سایر کفپوش‌ها اشاره کرد.

وی افزود: از سوی دیگر در بخش واردات از سوئد، عمده محصولات وارد شده به ایران بحث‌های مرتبط با دانش فنی، ماشین‌آلات، مواد سلولزی، و کالاهای سرمایه‌ای بوده است.    

مشکلات بانکی راه تنفس صادرات را بسته است

هنجنی در خصوص اصلی‌ترین مشکل تجارت ایران و کشورهای اروپایی، اظهارکرد: اصلی ترین مشکل برای تجارت با اروپا و کشور سوئد بحث همکاری‌های بین بانکی بوده، زیرا بانک‌های سوئدی از لحاظ رتبه بندی جهانی، در زمره بانک‌های درجه یک دنیا بوده و با توجه به ترس از تحریم‌های امریکا سعی در پا پس کشیدن در تعامل با شرکت‌های ایرانی دارند و به فکر دور ماندن از جریمه‌های امریکا در حوزه بانکی هستند.

وی درباره وجود برخی دیدگاهها در بانکهای سوئدی مبنی بر غیرشفاف بودن برخی از تبادلات بانکی در ایران، گفت: در دوره زمانی فعلی همکاری‌های ایران با بانک‌های سوئدی به صفر رسیده و با توجه به  عدم عضویت ایران  در FATF و در کنار این مسئله بحث «سوئیفت» که از گذشته حل نشده باقی مانده، نقل و انتقال پول بین دو کشور به صورت رسمی از دایره  مبادلات ایران و سوئد حذف شده است.

رئیس اتاق مشترک ایران و سوئد، با بیان این‌که از جمله مبادلات بانکی ایران و سوئد می‌توان به تعامل صراف‌ها از جمله صراف‌های بانکی که از طریق مراکز وابسته به مبادله با بانک‌های سوئدی می پردازند، اشاره کرد، خاطرنشان کرد: صراف‌های غیر بانکی پول را به صورت حواله به کشور مقصد ارسال می‌کنند و پس از مدتی دولت سوئد به این حواله‌ها ورود کرده و به علت مشخص نبودن و مشکوک بودن منابع این پول، مراکز و افرادی که با صراف‌های ایرانی همکاری کرده‌اند را به دادگاه کشانده و با مشکلات جدی روبه‌رو خواهند کرد.

بسته بندی نامناسب ضعف عمده محصولات صادراتی ایران

به اعتقاد این منبع آگاه، بزرگترین مشکل محصولات صادراتی کشور، نداشتن بسته‌بندی مناسب برای این محصولات است.

هنجنی در این باره، گفت: به علت کم توجهی تجار به بحث بسته بندی محصولات ایرانی گاهاً محصولات درجه یک ایرانی به صورت اجناس کم کیفیت به بازارهای جهانی رسیده که باعث معدوم شدن این محصولات در کشور مقصد شده و لذا ضرر بسیاری از این موضوع شامل حال تجار و صادرات کشور می‌شود.

وی بیان کرد: در برخی موارد کیفیت کالاهای صادر شده با نمونه اولیه این کالاها بسیار تفاوت داشته که اعتماد به کالاهای ایرانی را در میان کشورهای مقصد صادراتی کاهش داده و با توجه به رقبای درجه یک جهانی کالای ایرانی، حرفی برای گفتن در بازارهای جهانی ندارند.

رئیس اتاق مشترک ایران و سوئد، در خصوص صادرات میوه و سبزیجات تولید ایران به کشور سوئد، تصریح کرد: کشور ترکیه در حال حاضر به عنوان رقیب اصلی میوه و سبزیجات ایرانی در بازار سوئد بوده و به دلیل نزدیکی به این کشور و وجود امکانات و تجهیزات مدرن در تولید و ارزان بودن حمل و نقل و ارتباطات خاص با اتحادیه اروپا باعث شده تا در بازارهای اروپایی محصولات این کشور از کالاها و محصولات ایرانی جلوتر باشد البته در برخی محصولات مانند گوجه سبز و ازگیل و چقاله تازه، ایران همچنان می‌تواند صادرات خود را کمی بهتر از دیگر کشورها به سوئد انجام دهد.

هنجنی ادامه داد: از دیگر مشکلات صادرات محصولات ایرانی به بازارهای جهانی وجود کارت‌های بازرگانی متنوع بوده که برخی از افراد با سوء استفاده از کارت‌های بازرگانی افراد دیگر اقدام به فرار مالیاتی و محصولات بی کیفیت را به بازارهای جهانی با نام و برند ایرانی عرضه می‌کنند که باعث صدمه به اعتبار تولیدات کشورمان می‌شود.

خود تحریمی و عدم امکان استفاده از ارزهای خارج از کشور 

وی گفت: مشکل دیگری که تجار ایرانی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند بحث ثبت سفارش بوده که در این حوزه برای صادرکنندگان محصولات ایرانی مشکلات متعددی بوجود آورده است و حتی امکان استفاده و ورود کالا با ارزهایی که در خارج از کشور وجود دارد را به تجار نمی‌دهد در حالی که ثبت سفارش با ارز نیمایی به صورت روانتر و راحتر از باقی ثبت‌ها صورت می‌پذیرد.

رئیس اتاق مشترک ایران و سوئد، با انتقاد از تصمیم گیری‌های ناگهانی در بخش‌های مختلف کشور از جمله بحث‌های بانکی و ارزی، بیان کرد: در حوزه ارز نیمایی و ارز آزاد مشکلی که در کشور مطرح است بحث خود تحریمی بوده و دستورالعمل‌هایی که از سوی مراکز مربوط به صورت یک‌شبه و بدون اطلاع قبلی صادر می‌شود و مانند سنگی بر سر راه صادرات محصولات ایرانی توسط بخش خصوصی قرار گرفته است.

کد خبر: ۱٬۴۷۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha