۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۵
پیشتازی یزد در اجرای طرح زنجیره تامین مالی کشور
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

پیشتازی یزد در اجرای طرح زنجیره تامین مالی کشور

یزد- علمدار یزدی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت یزد گفت: یزدی‌ها بیشترین زنجیره تامین مالی را در کشور تشکیل داده‌اند و در این زمینه پیشتاز هستند.

محمدرضا علمدار یزدی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: وزارت صنعت، معدن و تجارت ۳۶ پروژه تحولی را برای این وزارتخانه تعریف کرده که از جمله آن استعلامات الکترونیکی است که فاکتورها به صورت سیستمی استعلام می‌شود و به این صورت کالاها کاملاً رصد شده و از تولید کننده تا مصرف‌کننده قابل پیگیری و در سیستم جامع تجارت در حال تکمیل است.

وی عنوان کرد: یکی از این پروژه ها زنجیره تامین مالی برای رصد تسهیلاتی است که برای تولید در اختیار تولید کننده قرار می گیرد تا تسهیلات در قالب سرمایه در حال گردش در واحدهای تولیدی به مصرف برسد و از تولید باز نماند به این ترتیب برای جلوگیری از انحراف تسهیلات، استعلام الکترونیکی اجرا شده تا انحرافی صورت نگیرد.

علمدار یزدی با بیان اینکه اجرای این طرح در کشور در ابتدای امر با مقاومت‌هایی در اجرا همراه بود، تاکید کرد: با توجه به اینکه تولید کنندگان یزدی با شفافیت کار می کردند اجرای این طرح در یزد با موافقت همراه بود و می توان گفت از استان های پیشتاز و اولین استان کشور در اجرای طرح هستیم.

رئیس سازمان صمت یزد گفت: تاکنون بیش از ۱۲ زنجیره تشکیل شده و حدود ۸۰۰ میلیارد تومان تسهیلات نیز پرداخت شده و زنجیره‌ بعدی نیز در حال شکل گیری است.

وی ادامه داد: تامین مالی زنجیره‌ای، شیوه نوینی است که در یک دهه اخیر در کشورهای پیشرفته برای پرداخت تسهیلات به واحدهای تولیدی مورد استفاده قرار می‌گیرد و هم‌اکنون در ایران به همت وزارت صمت، این طرح کلید خورده است.

علمدار یزدی درباره نحوه اجرای طرح گفت: فرض کنید یک شرکت خودروساز برای تولید خودرو به قطعه‌ساز سفارش می‌دهد، قطعه‌ساز برای تأمین این سفارش باید فولاد تهیه کند و بخش فولاد کشور هم برای تأمین این مواد باید به سنگ‌آهن مراجعه کند و این زنجیره تولید خودرو است.

وی ادامه داد: در جریان تأمین مالی زنجیره‌ای، بانک‌ها به جای پول به شرکت خودروساز، برات الکترونیک ارائه می‌دهند و خودروساز این برات را در اختیار قطعه‌ساز می‌گذارد و قطعه‌ساز این اوراق را به فولادی‌ها و بخش فولاد هم این اوراق را به شرکت سنگ‌آهن ارائه می‌دهد. در نهایت شرکت سنگ‌آهن می‌تواند این اوراق را در بازار تنزیل (نقد) کند یا تا سررسید آن منتظر بماند.

علمدار یزدی با بیان اینکه این نوع تأمین مالی زنجیره‌ای چند مزیت دارد که مهمترین آن، کاهش نیاز به نقدینگی است، افزود: با این روش تأمین مالی، نیاز به نقدینگی بنگاه‌ها نسبت به وضع موجود کمتر و در واقع نیاز به نقدینگی‌خواهی مشتریان از بانک‌ها کاهش پیدا می‌کند و این امر موجب بهبود افزایش قدرت وام‌دهی بانک‌ها خواهد شد.

رئیس سازمان صمت یزد عنوان کرد: در این سازوکار به جای اینکه منابع بانکی به سمت بخش‌های غیرمولد و سفته‌بازانه برود، اعتبار به سمت بخش تولید هدایت می‌شود.

وی تاکید کرد: از این طریق، نظارت بر مصرف تسهیلات به خوبی انجام می‌شود و این روش، یک فاکتور کاملاً واقعی برای نظارت محسوب می‌شود. تأمین مالی زنجیره‌ای، قابل نظارت شفاف و تأثیرپذیر است و نتیجه اجرای این روش تأمین مالی، مصرف اعتبارات و هدایت و نظارت اعتبارات است.

علمدار یزدی در پاسخ به این سئوال که این شیوه تامین مالی زنجیره‌ای، شامل کدام صنایع می‌شود، اظهار داشت: بخش‌های فلزات، ساختمان، خودرو، لوازم خانگی، ماشین‌آلات و تجهیزات در مرحله اول در این روش تأمین مالی زنجیره‌ای حضور دارند اما این روش تأمین مالی قابل تعمیم به سایر بخش‌ها است.

کد خبر: ۱۴۷٬۲۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha