۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۰
نیاز ۴۰ تنی کشور به سیست آرتمیا| ۳۵ تن از طریق واردات تامین می شود
در گفتگو با بازار عنوان شد؛

نیاز ۴۰ تنی کشور به سیست آرتمیا| ۳۵ تن از طریق واردات تامین می شود

ارومیه - احمدی‌فر، رئیس مرکز پژوهشکده آرتمیا و آبزی پروی دانشگاه ارومیه با اشاره به نیاز ۴۰ تنی کشور به سیست آرتمیا گفت: در حال حاضر ۳۵ تن از نیاز کشور به سیست آرتمیا از طریق واردات تامین می شود.

نصرالله احمدی فر در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره آرتمیا از نیاز غذایی مهم ماهیان خاویاری، دریایی، زینتی و میگو در کشور به شمار می رود، افزود: کشور برای توسعه صنعت آبزی پروری سالانه ۴۰ تن سیست آرتمیا نیاز دارد که بیش از ۹۵ درصد از نیاز کشور از طریق واردات تامین می شود.

وی با بیان اینکه دانش فنی فرآوری و عمل آوری سیست و بیومس آرتمیا در دانشگاه ارومیه را داریم گفت: برای تامین نیاز کشور و قطع واردات طی تفاهم نامه ای با معاونت علمی و فناروی ریاست جمهوری در آذرماه سال ۹۹ مرکز مرجع منطقه ای فرآوری و عمل آوری سیست و بیومس آرتمیا در دانشگاه ارومیه در حال احداث است.

احمدی فر با بیان اینکه این مرکز در جریان سفر رئیس جمهوری کشور طی اردیبهشت ماه امسال به بهره برداری می رسد، ادامه داد: برای احداث این مرکز تاکنون ۴ میلیارد تومان اعتبار هزینه شده و تلاش می شود در جریان سفر رئیس جمهوری کشور به استان به بهره برداری برسد.

رئیس مرکز پژوهشکده آرتمیا و آبزی پروی دانشگاه ارومیه با بیان اینکه این مرکز ظرفیت تولید سالانه ۲۰ تن سیست آرتمیا را دارد، گفت: این مرکز در کنار فعالیت اقتصادی مرکز توسعه و تحقیقاتی است و توانسته ایم مجوز برداشت آرتمیا از دریاچه ارومیه را نیز اخذ کنیم.

احمدی فر توسعه صنعت پرورش آرتمیا را از مولفه‌های اقتصاد مقاومتی و اشتغال و تولید دانست و اظهار کرد: علاوه بر تامین نیاز داخل کشور و ارز آوری، از واردات گونه‌های کم کیفیت نیز بی نیاز می‌شویم.

آذربایجان غربی به عنوان شمال غربی ترین استان کشور، از ظرفیت های بی نظیری در زمینه اقتصاد و صنایع وابسته برخوردار است به گونه ای که توجه به هریک از این شاخصه ها می تواند زمینه ساز تحول اقتصادی عظیمی در این استان و کشور نیز شود.

یکی از این ظرفیت های عظیم، منابع آبی و آبزیان موجود در این استان و با توجه به وجود دریاچه ارومیه، گونه جانوری کوچکی به نام (آرتمیا) است که می تواند از نظر اقتصادی مورد توجه قرار گیرد.

آرتمیا از آبزیانی است که در آب‌های شور زندگی می‌کند و استفاده از این گونه جانوری قرمز کوچک در تحقیقات بیولوژیکی، علوم تغذیه و کشاورزی نیز به اثبات رسیده است و در این میان نیز آرتمیا اورمیانا یکی از نمونه های شاخص آرتمیا در جهان به شمار می‌رود که در سال‌های پر آبی دریاچه ارومیه به وفور در دریاچه دیده شده است.

کد خبر: ۱۴۷٬۱۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha