۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۳
هیمنه دلار در جهان در حال فروپاشی است

هیمنه دلار در جهان در حال فروپاشی است

ارزش هر ارز به میزان اعتماد مردم به منبع آن و دولت آن کشور بستگی دارد. فرسایش سلطه دلار نشان دهنده کاهش اعتماد جهان به واشنگتن است.

به گزارش بازار، خبرگزاری شینهوا با اشاره به تحریم‌ های آمریکا علیه ایران و روسیه و سوء استفاده واشنگتن از سلطه دلار برای اهداف خود تصریح کرد سلطه دلار همچون برجی از مکعب های جنگا است که با خارج شدن اجزای آن در آستانه فروپاشی قرار دارد.

شینهوا نوشت: واشنگتن با استفاده از قدرت مالی خود در جهان به عنوان سلاح، در درگیری های جهان مداخله می کند. تروریسم مالی واشنگتن به تشدید تقابل و ایجاد امواج شوک به سراسر جهان کمک می کند.

شینهوا در این گزارش افزود: از زمان آغاز عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین، واشنگتن برای اعمال تحریم های مالی علیه روسیه و تهدید به درهم شکستن اقتصاد روسیه، وارد عمل شد. این تحریم ها به افزایش شدید قیمت نفت و گاز طبیعی در جهان دامن زد. تحریم‌ها همچنین به افزایش قابل توجه قیمت کالاهای اساسی و رشد تورم در بسیاری از کشورها و تضعیف روند خلاصی جهان از این بیماری کمک کرد.

این گزارش به بررسی نحوه استفاده واشنگتن از «سلطه جهانی دلار آمریکا، تبدیل نظام مالی بین‌المللی به رژیم تحریم‌های بین‌المللی» پرداخته است و می‌افزاید: واشنگتن طی ۵۰ سال گذشته این امتیاز گرانقیمت را به سلاحی قدرتمند در درگیری ژئوپلیتیک تبدیل کرد و چندین بار ماشه را فشار داد. آمریکا در برخورد با موضوع هسته‌ای ایران، این سیاست را علیه تهران اجرا کرد و بانک‌های ایرانی را از سیستم «سوئیفت» بیرون راند و واردات انرژی از ایران را ممنوع کرد.

تحریم‌های اخیر و تهدید به تحریم‌های بیشتر علیه روسیه نمونه قابل توجه دیگری است که نشان می‌دهد واشنگتن چگونه با سوء استفاده از سلطه دلار برای اهداف خود استفاده می‌کند.

در این گزارش تاکید شده است که جامعه بین المللی باید بیش از هر زمان دیگری در برابر تروریسم مالی نامحدود واشنگتن هوشیار باشد. این رویکرد آمریکا به همه کشورها گوشزد می‌کند که ممکن است در معرض اقدام خطرناک واشنگتن برای انزوای بین المللی از بازار جهانی قرار گیرند.

این منبع با درج میان تیتری با عنوان کنار گذاشتن «معاملات دلاری» گزینه رو به رشد در جهان است؛ می‌افزاید: کشورهای جهان همواره در حال کار بر روی سیاست‌های توسعه‌ای هستند تا از تروریسم مالی آمریکا فاصله بگیرند. پذیرش دلارزدایی به عنوان گزینه‌ای منطقی از سوی تعداد بیشتری از کشورها، در حال افزایش است.

شینهوا در ادامه نوشته است: از سال ۲۰۰۰، زمانی که واشنگتن شروع به استفاده از سلطه دلار به عنوان ابزار تهدید برای تحمیل سیاست‌های ژئوپلیتیکی خود کرد، روند کاهش اتکا به دلار به عنوان ارز ذخیره غالب در جهان آغاز شد.

این گزارش با اشاره به اینکه ارزهای برخی از اقتصادهای نوظهور مانند چین شروع به کسب سهم بیشتری در ذخایر ارزی بین المللی و معاملات فرامرزی کرده است، افزود: ارزش هر ارز به میزان اعتماد مردم به منبع آن و دولت آن کشور بستگی دارد. فرسایش سلطه دلار نشان دهنده کاهش اعتماد جهان به واشنگتن است.

در این گزارش آمده است: اعتماد جهان به دلار آمریکا و سامانه معاملات مالی دلاری جهان درحال کاهش است. این مسئله تنها یک توضیح دارد و آن جنون سیاستمداران واشنگتن است. آن‌ها بیش از حد متکبر شده اند و نمی‌توانند تصمیمات منطقی بگیرند.

شینهوا در ادامه اوضاع کنونی را به بازی مکعب‌های جنگا تشبیه کرده و افزوده است: اجزای این برج مکعبی، پی در پی در حال خارج شدن است و به زودی فروخواهد ریخت. فروپاشی کامل این برج ممکن است مدتی طول بکشد، اما اگر واشنگتن به حرکت در مسیر اشتباه و مخرب ادامه دهد، این فروپاشی در آینده، اجتناب ناپذیر به نظر می‌رسد.

کد خبر: ۱۴۶٬۹۸۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha